Det er med en aldri så liten
krokodilletåre i øyekroken jeg i det siste har insett at filmens tid på vgb
later til å være over. De siste månedene har vært preget av en gedigen nedgang
i kommentarer og sidevisninger både hos meg og andre filmbloggere og som seg
hør og bør går ting ofte hånd i hånd her i livet. Med en stadig reduserende
oppslutning mister også bloggerne lysten til å blogge, det sees like mye filmer
som tidligere, men å skrive om de? "Off for en drittjobb når ingen leser det" –
har blitt en velkjent tanke.
Det var liksom ingen
dedikerte filmblogger på vgb når jeg selv satt i gang for ett par år tilbake.
En filmomtale her og der fant man, men det var liksom ikke nok. Her måtte noe
gjøres. Et avkall på et sosialt liv til fordel for fokus på min nye livsoppgave
var et greit offer. Omtalene føyk ut fra samlebåndet, filmsamlinga ble grundig
gjennomgått og kinobesøkene ble langt hyppigere. Kommentarene haglet inn og
sidevisningene ble religiøse og føyk til himmels. Slik oppmerksomhet måtte jo
melkes så langt det gikk.
Det tok ikke lange stunden
før en annen filmblogger meldte sin ankomst; Captain Charisma feiet innover vgb
som en storm med sin helt egne stil og med et betydelig fokus på asiatiske
filmer varer han et meget friskt pust.
Under disse to årenes gang
hadde vi også selskap av Kalle som hadde en forholdsvis kort med god karriere
som filmblogger, dessverre valgte han å legge bloggen på is til fordel for noe
helt annet. Men hva gjør nå det når jeg fikk overtalt Jaqo til å joine vgb
mafian. Pjokken dundret inn her med en utrolig skrivelyst, et gedigent
engasjement og overraskende mye filmkunnskap. Man skulle nesten tro at vi var
inne i ny gylden periode….. som dessverre tok slutt så altfor fort….
Pr dags dato opplever både
jeg og Jaqo en "all time low" oppslutning og lysten til å skrive omtalene er
ikke helt til stede. Selv har jeg fundert litt over hva jeg skal gjøre
fremmover; stå på og nekte å innse at bloggen så å si er ferdig? Legge om
stilen og glemme film til fordel for blogghoreri? Eller glemme hele greia og
bare publisere en gang iblandt uten å gjøre noe stor sak ut av det? Vel, noe blogghore får jeg meg ikke til å være. Det å skifte stil på bloggen ville ha vært en rein og skjær voldtekt av hele tanken bak. time will show..
Filmfora som vgfilm og
filmweb vokser seg større og større for hver dag som går, filmomtalene blir
kommentert i bøttevis og suksessen er et faktum. Nok en gang har gigantene
skviset ut den lille mannen. Snart er på tide å betale nok en tier til vg, man får vel bare innse at man således har tapt og får ta
til takke med å joine gjengen som legger igjen "en setnings-omtaler" under vg
og filmweb sine omtaler.
WHY???
Er det virkelig slik at
mannen i gata gjerne vil lese filmomtaler, men da helst i ultrakort form? Vil
han virkelig lese en omtale som egentlig ikke sier noe om selve
filmOPPLEVELSEN? Vil han virkelig heller lese en omtale skrevet så subjektivt
at det er på grensen til å være injuriende ovenfor filmselskapet? Og hvor har
det blitt av selve film-DISKUSJONEN? Det var en periode hvor man skrev en
omtale og folk diskuterte som faen om både omtalen og filmen. Men det har også
stoppet opp. En gryende tendens til chitchat har tatt over. Der man en gang
diskuterte film snakker man nå likegjerne om været og middan og bikkja til
mannen nedi gata som sikkert brenner sprit i kjelleren mens han i skjørtet til fruen ser på samisk reindyrporno og synger salmer. For all del, chitchat
er koslig det, men man føler seg litt snytt når man skriver en lang omtale, får
ørten kommentarer og bare en dreier seg om filmen. Nei, snart er det på tide å
betale nok en tier til vg. Om jeg gjør det? Vi får se, enten om jeg kopierer ut
alle omtalene eller om jeg lar bloggen stå i et halvt år til som et slags
personlig minne er jeg ferdig med min periode som aktiv blogger. Skulle det dog dukke opp en knallfilm er det ikke helt umulig at en omtale blir skrevet, men don’t hold your breath ;o)

Ingen kommentarer In " Er filmens tid p "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 25th 2008 at 11:27 am
Setter stor pris på filmomtalene jeg. Kommenterer ikke, men leser. Synd hvis de skulle forsvinne!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:28 am
Det må nok innrømmes jeg er for dårlig til å skrive om film og kommentere, selv om jeg jobber som filmregissør og liker å høre hvordan jeg kan gjøre ting bedre. Jeg har ofte satt meg ned og lest omtalene.
Jeg mener det er synd om dere planlegger å likvidere filmbloggene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:30 am
Jeg synes absolutt ikke at du skal slette noe som helst, jeg tror det er bare en periode, det er vår, man vil være ute og kjenne frisk luft og kjenne sola!
Tror alle her inne har merket nedgang i enkelte perioder. Håper at du lar alle filmomtalene stå, ta deg en pause,kom inspirert tilbake. Klemmer gode og ønsker om en knallfin helg,siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:31 am
Det ville vært trist om du forsvant herifra i alle fall. Nedgang i lesertall tror jeg er en trend i tiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:34 am
Setter pris på omtanken, men husk at dette er pro bono hobby for å si det slik. Filmene ser jeg uansett, men det går fort med ett par timer for å skrive omtalen, rette den, finne bilder og få den publisert.
Selv husker jeg brorparten av filmene jeg har sett, og det er ytterst sjelden jeg leser igjennom gamle omtaler, så jeg har ikke det som et argument til å legge så mye tid i de heller desverre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:35 am
jeg vil bare påpeke at jeg snakker for egen regning og det er IKKE snakk om å likvidere alle filmbloggerne
) Jaqo kommer nok til å fortsette så vidt jeg har forstått
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:38 am
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:38 am
Nedgang i perioder? trekvart år? litt drøyt det
) Det er ikke direkte antallet sidevisninger eller antallet kommentar som for meg teller, men heller responsen totalt sett.
Jeg får se hvor mange omtalene og inlegge jeg rekker å lagre på harddisken før det er på tide å betale en tier til
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:40 am
Du skal bare vite at jeg leser stort sett hver eneste filmomtale du skriver, synes bloggen din er sjitbra for å si det rett ut. Jeg er kanskje ikke så flink til å legge igjen kommentarer alltid, men jeg leser:)
Jeg vet ikke hva grunnen er til at du får færre sidevisninger og sånn, men som zuul sier, kan det godt være en trend i tiden rett og slett.
Forresten leser jeg allid stikkordene til folk, av en eller annen grunn, og har lagt merke til at du ofte bare skriver “film”, (kanskje jeg har påpekt det før).
Du får flere treff fra søkemotorer og sånn om du skriver navnet på filmen, filmanmeldelse, regissør, skuespillere osv osv. Mange stikkord skader ikke.
Så, håper ikke du forsvinner!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:41 am
jo, nedgang i lesertall er en ting, men det som erger meg mest er trenden på vgb generelt sett. Skriv en filmomtale eller noe annet seriøst, og det er dødt, så sant man ikke kommer inn i en samtale om noe helt annet enn hva innlegget handler om. Men skriv noe hjernedødt kødd som selv en fireåring kunne ha skriblet ned så er du dagens konge. Men, for all del, vgb handler om mangfold
) bare synd det er tanketomt dusteri som selger..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:42 am
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:42 am
Kan ikke forstå hvorfor jeg ikke har oppdaget deg før.. Men nå er jeg her… Skal lese, og kanskje kommentere litt… Film er jo artig.. .)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:43 am
Jeg lover å lese deg om du blir. Og kommentere, slik at du lever lenger per innlegg.
Deal?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:47 am
hehe, det er godt å høre at du leser. Men feel free to discuss også ;o)
Vedrørende sidevisningene vil jeg henvise til svaret jeg ga til zuulroy i kommentar 4,5
)
Syns jeg var flink med stikkord på con air jeg men ;o) må jo lære sakte men sikkert ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:48 am
nei det forstår ikke jeg heller ;o) hehehehehehe
Film er artig! og en sikker måte å bli kjent med sine naboer på! Dagens tips: om du har en blu ray spiller, se die hard 4 med dts master sporet og crank opp volummet ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:50 am
hahahaha! i guess we can give it a try
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:51 am
#6,5
Ja, du er ganske flink med stikkord noen steder, mens andre er du ikke like flink på hehe
Hvis du blir, lover jeg å kommentere mer!
Vgb nå til dags dreier seg bare om metablogging, det er det som selger. Litt oppbrukt spør du meg, får være grenser for hvor lenge blogging om blogging og bloggere er interresant (med mindre det er et helt innlegg om bare meg da. Hahaha
)
Det går nok over.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 11:54 am
For å si det rett ut, jeg synes du skriver for omstendelig. Skal vi diskutere film – og det kan vi godt gjøre – vil jeg ha en kjappere innfallsvinkel og så kan du komme med resten i kommentarsvarene. På den måten blir det mer dynamikk i det og leseren unngår en hel forelesning på forhånd.
Dette var mitt ærlige svar. DEt er ikke sikkert at andre har det på samme måte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:02 pm
vel det er jo nå en gang slik at ærlighet skal vare lengst – duktig tjej ;o)
Uansett hva man skal skrive vil det alltid være et spørsmål om smak og behag blandt de som kommer over skribleriene.
Men ditt tips blir egentlig å kjøre mer vg stil altså?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:04 pm
nope i know, er høyst variabelt med tanke stikkorda, desverre. Men skal se om jeg får tak i en hvit tusj, så skal jeg få skrevet det på ramma rundt pc skjermen
)
Du har nok så altfor rett med metablogginga; men sånn har det vel egentlig alltid vært på vgb, det er en stil som slår an og så ruler den gata en viss periode før den forsvinner – jeg håper virkelig dette skjer snart!! er så forbanna klar for et stilbytte her på vgb egentlig
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:05 pm
#10.5 Fjompen
Jeg ville i hvert fall prøvd det, før jeg eventuelt sa takk for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:10 pm
hehe, skal ikke tørre å love noe i dette tilfellet. Sjelden jeg har sansen for vg sine omtaler egentlig; i mesteparten av tilfellet sier de sjelden noe om selve filmOPPLEVELSEN.
Ta for eksempel: http://www1.vg.no/fil...
hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:14 pm
#7,5 Beklager, liker stort sett alle sjangre, men klarer ikke Die Hard.. :p
Nå har jeg snust litt rundt på bloggen din, og kommentert litt til og med.. Kjenner at jeg liker filmsmaken din, og at jeg får litt lyst til å skrive om film selv..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:20 pm
Få deg en egen side mann
Wordpress
Jeg liker best kortere omtaler. Måten jeg skriver på er hva filmen ga meg. Oppturer og nedturer. Handlingsreferat er jeg sparsommelig med, det kan folk lese på IMDB og andre steder. Det gidder jeg ikke å bruke så mye tid på. Enkelt og greit, jeg prøver å gå rett på sak. Det er noe du burde tenkte på, for som du selv skriver bruker du veldig mye tid på en enkelt omtale med mye informasjon som ikke er viktig for min del. For mye detaljer som deathdealer skriver.
Du skriver bra, men man behøver ikke veldig mange linjer for å få ut hva filmen ga akkurat deg. Du må ikke synke så lavt at du begynner å skrive like dårlig som de profosjonelle VG-anmelderne. Det er jo pokker meg fylleanmeldelser. Er vanskelig å skjønne hva de mener, og det er enkelte som burde få sparken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:22 pm
#11.5 Fjompen
Men jeg vil ikke ha for mye av din egen filmopplevelse dyttet på meg før vi har begynt å diskutere. Jeg vil ha den porsjonsvis og i et samspill. For jeg vil også trekke inn min opplevelse. Jeg vil derfor ikke at du skal være så dominerende.
#12 Linguna: Og Die Hard-filmene som er så herlige. Flott action med stor grad av humor. Og ikke minst Bruce Willis da..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:26 pm
Jeg tror mange nisjebloggere opplever det samme som deg. Diskusjoner og kommentarer uteblir. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg ser folk generelt, uansett hva de egentlig blogger om, merker en nedgang i interessen.
Og kanskje det er så enkelt at blogging har blitt allemannseie. Som Facebook har snart alle en blogg eller profil i ett eller flere nettsamfunn. Nyhetens interesse er borte og bloggingen selv er etter min mening utrolig utvannet. I løpet av siste året har jeg sett en økende trend, hvor besnærende og salgbare titler inviterer til et eller annet gjennom noen få setninger som enten provoserer eller åpner for skravling rundt et eller annet – trivielt eller seriøst. Det skal være korte, kjappe innlegg, men liten holdbarhet.
Jeg har vært av dem som mener det hadde vært greit å kunne sette sin blogg ved publisering i en kategori hvor folk lettere kunne finne tema de faktisk interesserer seg for. Hvor man også kan se om det er kommet inn nye innlegg siden siste besøk. Da er det lettere å finne frem gjennom mylderet av alt mulig som tross alt strømmer gjennom her daglig. Stikkordsystemet her suger, de kan si hva de vil. Ikke alle bruker stikkord og de kommer hulter til bulter i systemet.
Om ikke annet er du ikke alene om å føle at VGB har blitt en spøkelsesby, men noen få gjenstridige (over)levende da
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:31 pm
tror jeg har svart på de fleste nå.. blei plutselig så mye nå liksom, litt uvant ja. hehe.
Men du, ikke like die hard??? hva i all verda… er jo så krutegode filmer jo ;o) Bruce Willis i sin glansrolle, fantastisk over the top action og humor i særklasse. Realistisk? ikke alltid, men underholdene til tusen, og litt til ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:36 pm
hehe, mener å huske at vi har snakket litt om wordpress før, er desverre ikke noe for meg..
Jeg er forsåvidt enig med deg i at handlingsreferat er noe de folk kan lese på imdb, men så er spørsmålet om man skal forvente at leserne vet hva imdb er da. Men for all del, jeg ser så absolutt poenget ditt
)
Man trenger ikke så mange linjene på å få ut hva filmen gir en, det synes jeg du beviser veldig godt faktisk, men jeg føler vel, eller, har en slags innebygd evne til å omtrent leve meg like mye inn i omtalene som filmene
)
Vi er iallefall enig om vg anmelderne; personlig synes jeg det toppet seg når jon selås ga en saw film en ener og begrunnet det med at filmen egentlig var ganske bra men i og med at filmen var så ekkel for hans del så blei det bare en ener… hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:36 pm
Men fotobloggerne lever gode dager, uten å måtte ty til verken metablogging eller altfor mye chit-chat.
How come?
Kanskje det er, som enkelte sier her, at man lar noe være opp til betrakteren også. Man trer ikke så altfor mye ned over hodene på folk, men lar de gjøre seg opp sin egen mening.
Selv elsker jeg film, men innrømmer at jeg leste filmbloggen din mer før. Det er flere grunner til det, bla. at jeg har mer enn nok med min egen blogg. Men jeg synes det er feigt av deg å slutte på VGB. Jeg synes drivkraften bak egen blogg bør være eget engasjement og ikke være avhengig av verken kommentarer eller sidevisninger.
Man må tåle å være litt smal også, når man er smal.
But keep them coming! Så titter jeg garantert innom igjen.
Jeg var forresten på kino senest i går kveld og så “Lars and the real girl”. Den var fantastisk bra!
Lager du en omtale/diskusjon rundt den er jeg her i alle fall på pletten, for den filmen nørte opp mange forskjellige tanker og følelser.
See you!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:40 pm
Jeg leser ikke filmomtale. Foretrekker å se filmen uten kommentarer. Gir større filmopplevelse
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:45 pm
jeg er da aldri dominerende ;o) et eventuelt problem ved å gi deg den posjonsvis vil være at selve omtalen i seg selv vil være lettere mangelfull og resten av omtalen sort of speak vil komme iform av kommentarene, men da er man også avhengig av kommentarer for å få en slags avslutning på omtalen.
)
)
Mange pleier ofte å lese kun konklusjonen i omtalene før de begynner å diskutere, og da slipper man å få tredd hele greia ned over seg
Men jeg skal gi det et forsøk med en kortere variant, prøve iløpet av helgen om tida strekker tel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:46 pm
me too ;o) men jeg elsker å skrive de hehehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:48 pm
vet du hva? den kommentaren var så godt skrevet at jeg faktisk ikke har noe å tillegge eller være uenig med der
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:50 pm
Føler meg igjen i så og si det meste av det du skriver der mannen.


Jaqo’s Filmblogg vil bestå takket være dette!
DEt var en periode hvor også jeg blogga om alt jeg så av film (dog i en annen blogg), men etter hvert fant jeg ut at det ble mer pes enn kos.
Det er morsomt når folk kommenterer, men samtidig må jeg få poengtere at det ikke er det viktigste. For meg iallefall…
Trist hvis du bestemmer deg for å legge ned totalt. Liker å lese omtalene dine. For jeg er stort sett enig, og det er helt genialt å diskutere med folk som har samme filmsmak. Enda morsommere er det når vi omsider er uenige
Så jeg håper du fortsetter. Vil råde deg til å gjøre som jeg har gjort: Skriv når du føler for det, ikke fordi du føler du MÅ. Da blir det straks mye morsommere
Og forresten: Takk for god omtale i dette innlegget
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:51 pm
Feigt? Feil drivkraft? For det første har det ingenting med feighet å gjøre. Det er ikke sånn “å nei jeg får ikke sidevisninger og jeg orker ikke å jobbe for det”. Det handler om en nedtrapperende trend her på vgb generelt sett, det handler om en trend hvor no brainers blir hyllet som guder og alt annet lever i bakgataene. Det handler om at ingen blogger lever evig; ikke feighet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:53 pm
Hei!
Leser ikke filmomtaler jeg da.. Men er jo synd om du legger ned hobbyen din likevel..
Alle opplever nedgang på bloggene for tiden, uansett sjanger de skriver innfor. tidligere lå man på ca 4-500 sidevisninger hvert døgn, men nå er det nede i 50. eller 150 på en god dag..
Får satse på at det bare er en fase..! Jeg beholder bloggen min likevel jeg. Kanskje de som er så opptatte av kjappe nyheter og innlegg med kort varighet (blogghoring), går lei, så går alt tilbake til det normale!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 12:57 pm
Er helt enig med deg kommentarene ikke er det viktigste men…
Problemet med deg og meg er jo at du har altfor god filmsmak (les: du er for lik meg. hehehheheheh) og diskusjonene blir sjeldne, men det som du skriver er det konemojjo når vi endelig er uenig. Bare digg å kunne diskutere seriøst med noen; er altfor mange her på vgb som ikke takler en diskusjon uten å bli fly forbanna og totalt useriøse
)
Jeg gjør som du har gjort; jeg skriver bare når jeg føler for det. Men hvor er følelsene? heheh.
Iallefall godt at jaqo’s filmblogg vil bestå, da har jeg noe å stikke innom og holde meg oppdatert på
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:01 pm
mm, det er lov å HÅPE at dette bar er en fase, men blogghorer er vel som andre horer og ugrass; luker man vekk dritten en gang springer utskudda ut igjen i full blomst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:05 pm
Tror de fleste opplever en downperiode på vgb om dagene…
Har trappet ned adskillig på bloggingen nå, og syntes det blir for mye arbeid, og for lite tilbake…
Ikke så moro å blogge lengre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:06 pm
#16,5: “det handler om en trend hvor no brainers blir hyllet som guder og alt annet lever i bakgataene.”
Hvilken bloggportal er det du egentlig holder til på?
Ja, såkalte “no brainers” er populære, det ser jeg også, men at alt annet lever i bakgatene er jeg sterkt uenig med deg i.
“Alt annet” lever i beste velgående, men parallellt. Det handler ikke om at temablogger skal prøve å utkonkurrere de tabloide, men heller være et supplement.
Og slik jeg erfarer det funker det som bare faan.
Alt går i bølgedaler. En blogg bør tåle en bølgedal eller to, etter mitt syn. Men så lenge du har egen glede ved bloggen din, holder du deg flytende og vel så det.
Her høres det snarere ut som du har mistet livsgnisten helt og skylder på andre for at du synker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:19 pm
aha. da er det verre ja (sjangeren). Men jeg synes vel ikke at die hard gir inntrykk av å prøve å være realistiske. Riktignok tar de ikke konseptet så langt som rodriguez gjorde med PT, og de kan vel således anklages for å prøve å være realistiske, men jeg synes vel også at die hard kler stilen sin meget godt, en slags meget god balanse mellom realisme og fiksjon. hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:21 pm
mm, i mine øyne er du og yetien kanskje de beste eksemplene på at gode kvalitetsbloggere forsvinner i mengden av blogghoreri. Dere legger jo ned utrolig mye arbeid i bloggene deres for å si det mildt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:25 pm
#20b
Takker for den hyggelig tilbakemeldingen!=)
-Ja, jeg vil gå så langt å si at Vgb er ødelagt…. Dessverre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:25 pm
Nå har vi endelig noe som kan ligne på en diskusjon her
)
“Hvilken bloggportal er det du egentlig holder til på? ”
det spørsmålet kan jeg vel slenge tilbake til deg, og så legge til at vi har alle vår oppfatning av situasjonen
)
Det å leve parallelt betyr vel at det eksisterer side om side, en slags balanse mellom de “to sjangerene”, men er det virkeli det? Se på mengden bullshit i forhold til mengden seriøse og underholdene blogger, parallelt? lenge leve bakgata!
Mistet livsgnisten hel og skylder på andre for at jeg synker? Hahahahahahaha!! Skivebom kjære deg, helt og holdent skivebom så det sang etter ;o) Så vidt meg bekjent har jeg ikke lagt skylda på andre, men ja jeg har sagt akkurat hva pokkern jeg mener om situasjonen pr dags dato; to vidt forskjellige ting ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:29 pm
jupz, og det som er så synd er at det nesten klin umulig å redde situasjonen. Man kan ikke få moderatorene til å slette alt tullet, da ryker ytringsfriheten og hele tanken på vgb. Om alle de seriøse og dyktige bloggerne legger inn årene har bærmen vunnet. Man må nesten holde ut og håpe på det en dag gir positivt utslag. Men så er det også noe med at alle nettsamfunn begynner bra for så å utvikle seg i negativ retning når “de ungdommelige” (les: oppmerksomhetsjuke horer) inntar arenaen. Det absolutt beste er å få laga seg en real hjemmeside og dermed ha full kontroll, men på en annen side mister man mye av det “sosiale” konseptet ved f.eks. vgb, det er jo uten tvil mye hyggelige og seriøse folk her, bare synd de forsvinner i mengden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:29 pm
Dere glemmer jo helt at det er konkurranse om bloggingen og… det kommer tusener av nye blogger hver dag, og trofasthet er ikke et faktum i tankegods.
Om det var en hard kjerne for et år siden, faller noen fra, de nye som kommer til har egne miljøer… Det kreves nok konkurranseinnstinkt og det er nok mange som blogger om det samme… det er ikke mindre blogging.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 1:35 pm
#23b
Ja, du er inne på noe.
Har mye mer besøk på hjemmesiden, enn bloggen nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:07 pm
#21,5: Å leve parallelt betyr å eksistere side om side, ja. Men det betyr ikke nødvendigvis en 50/50 balanse, til alle tider.
Du kaller de tabloide “no brainers” bloggene for en trend. Og en trend er jo noe som kommer og går. Da må temabloggene (totalt sett) tåle å havne i ubalanse av og til. For som du sier, temabloggene har også vært sterkt tilstedeværende “på toppen” en periode, de også.
Men selv om temablogger ikke synes like godt i dag så eksisterer de jo fortsatt! Og folk finner dem.
Mine favorittblogger synes ikke særlig i mengden, men jeg vet jo at de er der likevel, leter de opp og gleder meg over alt nytt der inne siden sist. Legger igjen kommentarer og tomler der jeg synes det er velfortjent.
Selv har jeg ingen som helst forventninger om at f.eks. alle fotobloggerne på VGB skal ta opp kampen eller konkurrere på noe vis mot de mer tabloide bloggerne. For det er ingen kamp. Det er to forskjellige verdener på VGB. De kan ikke sammenlignes, men er hver sine nisjer. Begge har livets rett her inne og begge fungerer pr. egen maskin. Slik jeg ser det, i alle fall.
En fotoblogg får ikke tilnærmet like mange kommentarer eller sidevisninger som de mer tabloide, men får til gjengjeld geniunt interesserte besøkende og kommentarer. Og for en del er dette faktisk mer viktig enn å havne på lista over Hottest eller Sist kommentert. Believe it or not…
Ja, jeg synes fortsatt det er feigt å gi seg bare fordi man er nede i en bølgedal og fordi man har gjort gleden til egen blogging avhengig av kommentarer og sidevisninger fra andre. Jadda, jadda, du sier i det ene øyeblikket at du ikke er det, men i det neste trekker du jo frem akkurat de argumentene.
Shoot me!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:12 pm
#22,5 PRØVE… Det er riktig ord. De prøver å være realistiske.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:22 pm
eller bare prøver de å ikke gå for langt og får et slags “prøve å være realistisk” rykte på seg helt ufortjent? ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:36 pm
jeg har ikke snakket om 50/50, men la oss sammenligne vgb med en liten by. Man har hovedgaten og bakgaten. Når det kommer til ansikt utad; hvilken av gatene får mest fokus? Hvilken av gatene fremstår som et produkt av byens kvalitetsnivå? Bakgatene med sine små og koslige kafeer med de hyggelig og pratsomme krovertene som alltid serverer den beste kaffen, men man må leite for å finne de; de første man stort sett møter på er “the high life” på hovedgaten
)
“gleden til egen blogging avhengig av kommentarer og sidevisninger fra andre”? Eh, og du mener på at jeg snakker imot meg selv? Hvis du blogger kun for å få kommentarer og visninger, er du da ikke farlig nær blogghoreri? Så ut fra din påstand har jeg tidligere blogget for morro skyld men så utviklet meg til å snuse på blogghoreri? blogghoreri med film som tema??? Er vel snart så jeg får en plass hos dr phil!!
Det er en forskjell mellom å slutte å blogge pga mangel på visninger og kommentarer, og det å synes at det er litt synd med dårlig respons og la det være en MEDVIRKENDE (IKKE AVGJØRENDE) årsak til en bestemmelse om å avvikle bloggen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:41 pm
#27,5 Jeg liker måten du tenker på..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:45 pm
#22 Linguna
Die Hard-filmene gir seg ikke ut for å være realistiske. De leker med sjangeren. Det er derfor de er så fine. De tar det ikke alvorlig i det hele tatt og derfor blir det umulige mulig på en fullt ut plausibel måte.
Fjompen: Er vi i gang med å diskutere film her nå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:54 pm
nais ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 2:57 pm
vi er visst jaggu meg det ja
) JIIIIIIIIIIIIIIIPI! ;o)
Prøvde meg på lethal weapon 1 nå, også en klasikker i mine øyne. Joda, kom sånn passelig langt ut i filmen, tlf ringte og helga var ødelagt, jobbe lørdag kveld og natt til søndag er jo rein tortur. hehe. men filmen ja, lw og dh lider litt av det samme problemet, begge leiker med sjangeren i større ogeller mindre grad. For de som vokste opp med de står de som noen av de absolutte klasikkerne. For de som ofte blir introdusert for de nå idag fremstår de som et slags lite effektfult oppgulp av gamle ideer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 3:01 pm
Leathal Weapon har jeg ikke sett. Det får da være måte på. Det har gått mest i fantasy-sjangeren i det siste. Stardust, Beowolf, Harry Potter.
Av senere action-filmer liker jeg godt 300. Slagscenene der er filmatiserte kopier av tilsvarende slagscener på greske vasemalerier. Også fargeskalaen stemmer. Slike ting finner jeg interessant – når jeg ser hva filmen er inspirert av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 3:03 pm
Forøvrig hjelper det _alltid_ å hyle, skrike og bære seg litt. Nå havnet du på listen over hottest nå.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 3:43 pm
hehe- metabloggingens kraft fornekter seg aldri:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 3:59 pm
Å snakke om film her med disse folka…er som å snakke bil med dem. Håpløst!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:04 pm
what? mel gibson og danny glover i sine glansroller jo
) De bør du ta deg tid til å se om du får mulighet. Riktignok få magiske koster og trollmenn, men for en humor, for noen råe actionscener og for en herlig forførende 80talls atmosfære!
Beowulf så jeg har om dagen faktisk, omtalen kommer iløpet av helga (et forsøkt på å oppfylle dine ønsker faktisk). Stardust har jeg ikke fått somla meg til å se, men de hårete pottefilmene takler jeg bare ikke desverre. Jeg skal gi de heder og ære for effekter, atmosfære og fantasi, men det er eller annet ved de som fremkaller en følelse av smalhovud
)
300 er uten tvil en av nyere tids råeste filmer, det visuelle er gjennomført fantastisk fra ende til annen. Nå har jeg ikke så mye kjennskap til vasemalerier og slikt, men jeg falt hardt for den filmen! Gleder meg også som en unge til neste filmatisering av forfatterens verk
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:05 pm
ja hva skal man si ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:06 pm
nope i know ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:06 pm
off da, skal ærlig innrømme at jeg ikke er videre oppegående på bil selv desverre….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:17 pm
#26,5:
Noen sitat fra hovedinnlegget ditt:
“Filmens tid på vgb later til å være over. De siste månedene har vært preget av en gedigen nedgang i kommentarer og sidevisninger både hos meg og andre filmbloggere og som seg hør og bør går ting ofte hånd i hånd her i livet. Med en stadig reduserende oppslutning mister også bloggerne lysten til å blogge, ”
“Kommentarene haglet inn og sidevisningene ble religiøse og føyk til himmels. Slik oppmerksomhet måtte jo melkes så langt det gikk.”
Nå kan du jo dra AllTimer’en her på VGB: “Alt var ironi, skjønte du ikke det?”
Men utifra dette ble jeg altså ledet til å tro at du syntes antall kommentarer og sidevisninger FAKTISK telte, ja. Om det automatisk gjør deg til en blogghore, får andre som har mer peiling på fenomenet svare på.
Men jeg registrerer også at det ikke bare er det du ønsker deg, men ekte film-engasjement!
Men så var det dette med bølgedaler, da….
Nå synes jeg sammenligningen mellom VGB og en by er dårlig i utgangspunktet, men folk kommer jo og bosetter seg i denne “byen” uansett hva som er “main street”. I én periode får vi mest nybyggere fra én gruppe, i en annen periode kommer det flest nybyggere fra en annen gruppe. Totalt sett jevner det seg ut og resultatet er mangfold.
Det dukker stadig opp noen “oldiser” som mener de ser en tendens, i feil retning, og så beklager de seg og sukker at alt var bedre før her inne. Den gang da f.eks. blogghorene ikke var så synlige. Nå har de tatt over helt, synes de. (Merk! Dette er oppfatningen til én gruppe, slett ikke hos alle.)
Men hva gjør “oldisene”? Jo, de pakker snippesken og trekker seg tilbake. Istedet for å fortsette å gi byen deres bidrag til mangfold og variasjon, så overlater de byen til nettopp det de synes ødelegger byen.
Hvor er logikken i det?
Det merkelige er at mange av de fortsetter å henge rundt i byen også, apatiske og tiltaksløse, og sitter på sidelinjen og mumler at alt var bedre før. Istedet for å fortsette å bidra med noe selv. Jeg vet ikke hva de venter på. Bedre tider? At noen andre enn dem selv skal bidra til mangfoldet de ønsker seg?
Ok, alt det der siste var ikke myntet direkte på deg alene, men på en trend på VGB.
Men det henger i hop alt sammen, synes jeg.
Og det var alt jeg rakk å diskutere med deg i dag, nå kaller RL.

God helg – og fortsatt god filmdiskusjon!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:28 pm
sjiiiit! det var vel en av de lengste kommentarene jeg har fått. Skal vi ser her:
“Nå kan du jo dra AllTimer’en her på VGB: “Alt var ironi, skjønte du ikke det?”
”
Det her har ingenting med ironi å gjøre, mine ord står jeg helt og holdent for, det at det kan tolkes feil er selvfølelig litt uheldig, men det var iallefall ikke ment som et ironisk innlegg.
“Men utifra dette ble jeg altså ledet til å tro at du syntes antall kommentarer og sidevisninger FAKTISK telte, ja.” – Vis meg den bloggeren som oppriktig kan si at kommentarer og sidevisninger ikke teller overhodet if you may. Mennesker har et medfødt behov, eller ønske om å få tilbakemelding på det man gjør. Selvøflgelig teller det at man får kommentarer og sidevisninger, selvfølelig er det litt morro når statistikken vokser og man skjønner at det man har skrevet faller i smak
) Men om det er hovedpoenget ved å blogge eller bare en jævelig god bieffekt er vel opp til enhver blogger å avgjøre
)
Det du skriver om oldisene som forlater det synkende skipet og lar “bærmen” ta over er faktisk et sabla godt poeng. Hvis man forlater skuta lar man “de andre vinne” for å si det slik, men er det ikke forståelig at noen velger å gjøre det på denne måten? Det er tross alt bare et bloggsamfunn vi snakker om; de fleste av oss (definitivt ikke alle) har da så vitterligen et liv utenfor vgb og greit nok, mange av “oss oldiser” liker ikke utviklingen og kanskje fremfor å legge ned ekstremt mye tid å holde ut velger vi kanskje å la det være et avsluttet kapittel i vårt liv og heller konsentrere oss om viktigere saker?
Synd du måtte stikke, har savna å diskutere med en som har kan ordlegge seg
) (er noe feil vet du, her diskuterer vi og jeg gir deg komplimenter for nettopp dette. heheheh)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 4:44 pm
Jeg blander meg litt inn i diskusjonen, selv om jeg kun er en simpel blogghore som står nederst på rangstigen og selvfølgelig burde ha holdt kjeft, hvis jeg hadde forstått mitt eget beste. Men, det gjør jeg selvfølgelig ikke.
Det er klart at sidevisninger og kommentarer teller. Men, det går an å finne et nivå man føler seg komfortabel med. Gjennomsnittlig 1200 i timen krever kanskje litt for mye å opprettholde? Hva med å føle seg fornøyd med et snitt som er noe lavere? Det er ikke verre enn det.
Det samme med kommentarer. De er kjekke å få, helst så mange som mulig. Men, man må se dem i forhold til innlegget. Det er ikke alle innlegg som innbyr til kommentarer. De er ferdig formulert. Det er ikke noe mer å tilføye. Man er fullt ut enig.
Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men jeg velger å stoppe der. Men, kun filmblogg, kan jo kanskje også bli noe smalt? Selv om jeg tror de fleste ser filmer da..;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 5:15 pm
du er selvfølgelig hjertelig velkommen inn i enhver diskusjon nårhen det enn måtte behage deg
)
1200 visninger i timen konstant hadde jo vært litt imponerende ja. Men hva er det ved disse tallene som gjør at vi higer etter de? Blir vi sett på som ekstra kule, eller spesielle om vi oppnår høye tall på kommentarer og visninger? Men av hvem? Våre medbloggere? Folk utenfra? Selv hvor stort vgb faktisk er så er det bare et nettsamfunn og ens egne prestasjoner i dette nettsamfunnet blir sjelden betydningsfulle for folk utenfor. Så, høye siffer på kommentarer og visninger; tror folk at de er mer verdt om de får dette, altså har det noe med en slags mangel på selvtillit å gjøre? Eller er det en konkurranse hvor premien er en slags nettbasert “respekt” av andre bloggere? Eller er det rett og slett at man har fint lite sosialt liv og prøver å ta igjen det fortapte ved hjelp av blogghoreri? (disse sprm er ikke retta mot deg Deathdealer personlig
)
Det med ferdig formulerte innlegg som ikke byr inn til kommentering er jeg bare halvveis enig med deg i. Et innlegg skal være rimelig greit formulert om det ikke overhodet skaper reaksjoner. En gylden regel er at alle mener noe om alt på en eller annen måte; lysten, eller rettere sagt den lyriske evnen til å få dette ned på arket er en helt annen sak
)
Kun filmblogg ja, uten tvil smalt og snevert, men som du sier så ser de fleste film. Og film er noe alle mener noe om, således kan film som tema være både heaven og hell for bloggeren
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 5:28 pm
men vi får talast senere ikveld eller imorgo, nu ske fjompen på brede bø show og få en kulturell overdose
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 5:36 pm
#35.5 Fjompen
For en som er opptatt av å skrive, i den hensikt å tiltrekke seg lesere, er sidevisninger selvfølgelig fasiten som viser hva du lykkes med og ikke. Jeg vil gjerne skrive profesjonelt, ikke bare på blogg. Jeg ser på bloggen mest som en treningsarena, for å få en bekreftelse på hva som funker og ikke. Det betyr likevel ikke at bloggen ikke er meg. Alle som vil skrive bra må legge noe av sin sjel i det. Ellers duger det ikke.
Jeg har skrevet en god del innlegg som har vært meget interessante etter min oppfatning, men som ikke har fått særlig mange kommentarer. Hvis det ikke er fordi det ikke er mer å tilføye, så må det jo være fordi resten av VGB ikke bryr seg.
Jeg har også hatt et par innlegg på førstesiden som nesten utelukkende er blitt kommentert av utenforstående, dvs ikke registrerte bloggere. Jeg tenker litt på dem som refererer til den stadig synkende kvaliteten. De er ikke der når jeg skriver seriøst, men stikker innom for å kjefte på meg, når jeg får tilbakefall og småhorer litt.
Filmblogg kan jeg være interessert i, forutsatt at det er filmer som jeg interesserer meg for da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2008 at 5:44 pm
nei nei nei ikke slette!
Jeg bruker jo bloggen din til å finne ut hvilken filmer jeg skal se etter!
Men er ikke flink til å kommenterer bestandig..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2008 at 2:14 am
Som mange andre uregistrerte lesere vil jeg si at det er og har vært en fornøyelse å følge samlingen din, anmeldelser, bilder etc på denne siden. Har svært lik filmsmak og er derfor veldig gøy å høre meninger om gamle klasikere og nye filmer jeg enda ikke har sett!
Håper du fortsetter å skrive og ikke lar siden dø ut!
Mvh nok en filmfreak
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2008 at 11:52 am
ikke alltid nei ;o)
med det styret som er på jobb nå har jeg vanskelig for å tru at jeg får kopiert ut alt jeg har skrevet før tieren må betales, og det har jeg bestemt meg for; alt skal taes vare på, så den slettes ikke før alt er kopiert ut. Halvt år til blir det vel da. Men hvor ofte den blir oppdatert er meget usikkert desverre.
Har kommet endel gode tips og forslag i disse kommentarene så jeg tenkte å skrive ett par omtaler etter disse tipsene og se litt hvordan de slår an, eller ikke slår an.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2008 at 11:54 am
..appreciate it
)
Hvis du har noen gode forslag til flmer jeg ikke ha fått med meg så må du også gjerne rope ut så det gjaller på hele vgb
) Ofte man kommer over virkelig gode filmer ved å høre på andre fremfor å leite selv siden man da vil følge i sine egne forutsigbare fotspor
)
Håper dog at du slenger igjen en kommentar eller to om du har noen tanker om omtalene eller noe anna
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2008 at 9:02 pm
Har da fulgt med jeg, selv om jeg ikke har kommentert. Har hatt stor glede av bloggen, andre vinklinger på sette filmer og ideer om hva man bør ta seg tid til å se. Som mitt og kanskje ditt østfoldske opphav pleier å si; den som gir seg en d..tt.
Ingen grunn til å henge med nebbet om det er en rolig periode.
Fatt mot gutt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2008 at 9:46 am
en dritt altså?
) hehe, vi får nå se på akkurat det da men
)
Tenkte å raske med med iron man ti onsdagen, og siden det er fri torsdag kan det vel hende blir noen ord
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2008 at 8:32 pm
Se det, ja. Litt er som kjent mye bedre enn ingenting.
Selv om min alder er ca det doble av din, får jeg med meg det du skriver, det er gjilt. Noen av omtalene dine er jo bedre/morsommere/mer gjennom arbeidet enn enkelte av filmene, har med ført at det har blitt sett film, jeg vanligvis ville gått i ring utenom(var det Feast en av de het), og hatt det artig.
Tror det er mange med meg som leser omtalene litt huler til bulter og kanskje ikke kommenterer et år etter alle andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 28th 2008 at 9:10 pm
haha. da er alt verdt det! sånn med tanke på feast ;o) (En film alle som liker filmatisk morro bør se!) Den er så inni gamperævva kongekul! Gleder meg også som en unge til toeren, selv om det kan ta litt tid før den kommer. Endel av skuespillerne ga seg fordi den blei for vill, og det lover jo godt!!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2008 at 6:21 pm
gå over til blogspot eller wordpress, evt engelsk, så får du kanskje flere lesere enn bare det lille norske “filmmiljøet”, hva nå enn det er..
liker bloggen din i hvertfall
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 29th 2008 at 10:04 pm
har prøvd begge de to uten å falle noe nevneverdig for systemet. Pluss at min skrevne engelsk, vel, hørt en sau breke? slik vil mest trolig se ut om jeg skriver på engels, altfor lenge sida se
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 30th 2008 at 3:01 pm
Hmmm… Vurderer å slutte selv… VGB har utviklet seg til å bli en ren chattekanal… Hvor det skrives lite om selve stykket i kommentarfeltet… Og stykket er som regel spørsmålsrettet, gjerne med noe så døvt som :- “Jeg drikker cola, hva drikker du??”
Hva er poenget med å skrive slikt på blogg??? Når man har blink, Nettby, rene chattekanaler og listefeber…. helt utrolig….
Nei… Yetien er lei av den trenden som er oppstått her inne…. Men men… Forsvinner gjør jeg ikke, til det liker jeg alfor godt å skrive… Og jeg har behov for å uttrykke meg kreativt! For det er selve det å tenke ut, jobbe med stykket, teksten og tegningen som gir meg mest… Og gode kommentarer kommer som et pluss…..;)
Jeg leser bloggen din jeg, med jevne mellomrom…. Men om jeg kommer meg på kino eller får leid filmer… Vel… det er det verre med…..;)
Klemmergoe Yetien…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 30th 2008 at 3:26 pm
men du, når jeg først har deg på eteren; hva liker du å drikke av sodavatten da? ;o)
Du har flere gode poenger her, chattingen går på helsa løs, eller, den går på kvaliteten løs stemmer bedre. Men så lenge vgb er så himla fritt er det klin umulig å stoppe det i og med vi har alle rett og krav til å modere vår egen blogg i kombinasjon med all raskens chattesjuke personer finner vgb helt kurant for å få utløp for sitt behov for å tro at de har skaffet seg nye venner, pluss at de slipper å måtte anstrenge seg for å produsere noe.
Samtidig støtter jeg deg fullt ut i at det er for vanskelig å gi seg; for når man bobler over skrivelyst må man bare få det ut et sted. Og selv om man får ørten dustekommentarer er det alltid en eller flere gode kommentarer verdt å ta vare på
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 30th 2008 at 3:36 pm
Jeg elsker filmer, det vil si gode filmer.
Antageligvis har folk som liker film funnet ut at dagens filmer er for dårlige til å interesere seg for… og på det punkte sier jeg meg litt enig.
Det er alt for mange dårlige filmer og dårlige regisører, bare se på Eragon filmen.
Ingen har lyst å kommentere på filmer som mest sansynlig er dårlige, og kanskje ingen har lyst til det før det er mulig å se en god film. ^-^
Folk stoler nok på deg til å finne gode filmer. ^-^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 1st 2008 at 2:09 pm
jeg er vel egentlig både enig og uenig i ditt utsagn. Ja, det later til at de produseres dårligere filmer nå enn tidligere. Men stemmer det? nei jeg tror egentlig ikke det, men ja, det er lenger mellom de virkelige filmene nå enn tidligere. Dette er en naturlig konsekvens av at filmbransjen vokser, det pøses inn mer penger og det kan produseres flere filmer. Desto flere kokker desto mere søl. Sammenlign gjerne dette med vgb, i starten var det ikke så mange bloggere og det var et helt anna miljø. Så ble vgb hyperpopulært og vips så var hele greia oversvømt og kvaliteten sank, men det finnes også meget gode innlegg en dag i dag, man må bare leite litt mer.
Det å påstå at filmene vare bedre før kan også være litt ubegrunnet siden flertallet av oss har en lei tendens til å like de filmene, og den typen film vi får servert under vår oppvekst. Problemet er bare at filmbransjen er i stadig utvikling og filmer som bullit, citizen kane og div john wayne filmer mest trolig aldri vil bli laget igjen. Det var noe som tilhørte den tidsepoken. Akkurat som dagens unge faller for det som kommer på kinoene idag, og så om noen år vil de mene at film var bedre før, altså nå, enn da, altså fremtiden
)
Når det kommer til filmomtaler skal man ta de med en klype salt, man skal alltid ta forbehold om at ens egen smak er annerledes enn anmelderen og således skal omtalene tolkes mer som en type syn på filmen fremfor en slags fasit
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2008 at 1:12 pm
Jeg vet at det var gode filmer før, men man blir jo lei hvis man vet alt, likevel er dagens filmer ikke like bra regisert… mest sansynlig på grunn av at man får følelsen av at det kun var for pengene.
Jeg mener ikke at alle filmene fremover er elendige, men siden det er mindre brae er det mer grunn til at interessen synker, siden (slik som i film) er det viktig å holde spenningen ellers mister folk interesse. ^-^
De standhaftige er antageligvis de som holder øye med innlegg som dinne intil film er “inn” igjen (på en måte). ^-^
Stå på! ^-^
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2008 at 1:37 pm
Jeg er ikke helt hundre pros enig i den påstanden. Ja, det var lettere å bli imponert tidligere, ja filmene var “bedre” tidligere, men hvorfor? Er det fordi dagens filmmakere suger, eller er det fordi vi hadde en periode hvor filmen utviklet seg såpass at vi har blitt bortskjemte? La oss si du er 18 år, du får deg en ford granada og er bøtte imponert over bilene. 3 år senere har du fått deg en fast jobb og kjøper deg en ford mondeo. Enda ett par år senere vinner du i lotto og kjøper deg en ferrari. Men så kommer ford med en ny mondeo som overgår den du hadde med flere mil, men du har jo en ferrari, du blir ikke like lett imponert over den nye forden da?
) Dog er jeg enig at de virkelig godbitene blir færre i forhold til mengden rævva drittfilmer, men de er der ute, man må bare ikke miste troen på at de finnes
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2008 at 2:25 pm
#42.5 Kommentar fra Bygdefjompen
Hehe…. Jeg drikker mest ingerfærøl, hjemmebrygget, ellers blir det vel litt Cola og masse Imsedalsvann- helt rent… Herlig….;) Hehehe… Viktig tema å ta opp dette med drikke… Hihihi….
Ja…. det har vel noe med tiden vi lever i… denne trenden…. Ser den også på filmer… å si noe på kortest mulig tid… noe som for meg virker temmelig hesblesende.. blir litt stresset av det.. Også barn som blir foret med slike klippede filmer… kun poeng… hvor poengene forsvinner i haugen av de andre… Man må ha tid til å puste.. til å tenke litt… Og tid til å le……;) Men det er nå meg da…..
Hadde vært interessant om du hadde skrevet om nettopp det temaet… for det utspiller seg vel i alle kategorier innen filmens verden???
Ha en fortreffelig helg… Her skinner solen og jeg skal til sjøen…. Herlig…..
Klemmergoe Yetien…..;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2008 at 7:57 pm
aha,. selv sverger jeg til cola, corona og cognac avhengig av situasjon. er viktig det å kunne kartlegge vgbloggernes drikkevaner ;o) (klarte bare ette dy meg når du først brukte det som eksempel hehehe)
Er helt enig med deg, det blir viktigere og viktigere å få sagt alt man har på hjertet så fort som mulig. Årsaken? kan vi skylde på mtv generasjonen som er vant til å få alt servert i form av raske klipp? eller har filmbransjen mistet troen på at folk er interresert i å se en film på to timer? Men unntakene finnes så absolutt! publiserte en omtale av the assassination of jesse james by the coward robert ford tidligere i dag, filmen var i to og en halv time, den tar seg bikkjegod tid på å forklare alt som skjer, og resultatet er superb! en helt fantastisk film som beviser at det finnes regissører som tørr å lage ordentlig selv i perioden vi lever i!
Har lenge vurdert å skrive en slags dyptgående oppgave om filmens utviling kontra trendene man finner i verda generelt, men det er en omfattende oppgave jeg ikke helt har funnet tida til enda desverre. Tørr heller ikke å love noe riktig enda. Nå har vi endelig fått ansatt en figur som skal avlaste meg så jeg slipper all denne overtida, så det er ikke helt umulig at jeg begir meg ut på et slikt prosjekt en gang
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende