Jeg vil gjerne først benytte anledningen til å takke de tre herrene MA, AN og JN (dere vet hvem dere er) for at jeg fikk muligheten til å se denne filmen 10 dager før den har Norgespremiere. Jeg er både ydmyk og meget takknemlig.
Det føles som om det var i går; en hel filmverden chatret konstant som Sin City; det visuelle mesterverket basert på en grafisk novelle signert mesteren himself; selveste Frank Miller. Selv lot meg både begeistre og undre over hvor visuelt vakker den var, og også hvor bra den faktisk var. Dette var en film som hadde ”alt” (alt finnes jo ikke i filmsammenheng som de fleste vet), og jeg som alle andre var sugen på mer basert på Miller sine noveller. Og som vi ble bønnhørt da mann; litt etter litt begynte det å lekke ut informasjon om ett prosjekt kalt ”300”, selvfølgelig basert på en Miller novelle. Etter hvert fikk vi endelige se klipp fra filmen, og når traileren landet var vi alle solgte. Dette var filmen ”alle” så frem imot i 2007, forventningene har vært skyhøye og nå var det endelig på tide å se den.
Persian Emissary: This is madness!
Spartan King Leonidas: Madness? THIS IS SPARTA!
Leonidas, konge av Sparta og gift med Dronning Gorgo, er trent fra barnsben av til å bli den ultimate kriger, men når en persisk utsending overleverer beskjeden som overgivelse av Sparta fra sin keiser Xerxes viker ikke Kong Leonidas en tomme. Sammen med 300 av sine beste menn legger han kursen mot Thermopylene, et fjellpass så smalt at bare en hest med vogn kan passere om gangen.
Den persiske hæren teller opp mot 250 000, den spartanske teller 300, det blodigste slaget noensinne er i ferd med å ta sted. Perserkongen Xerxes foreslår at Kong Leonidas skal gå over på deres side og bli konge for hele Hellas, men Kong Leonidas svarer at det er bedre å dø for Hellas enn å bli monark for sine landsmenn. Når Xerxes heller gir ordre om at Kong Leonidas og hans menn skal overgi seg kommer følgende legendariske beskjed fra Kong Leonidas:
”COME AND GET THEM”

Jeg har ikke snøring på hvor mange ganger jeg har sett traileren; den korte scenen hvor Kong Leonidas, med en ekstremt mandig stemme, uttaler frasen: ”madness? THIS IS SPARTA!” ble umiddelbart en av mine all time favorites, og dette var bare en kort scene i en trailer. Jeg må innrømme at jeg var fylt med litt ærefrykt og diverse tanker fylt med skepsis; kunne virkelig filmen leve opp til inntrykket traileren levnet?
Fra første scene var jeg hektet, det var som dop, totalt vanedannende. Filmen åpner med en meget brutal scene hvor det visuelle ikke er det råe, men tankene den skaper er til å få frysninger av. Et nydelig blåskjær legger seg som et slør over scenen og gir oss en kort bakgrunnshistorie før vi blir tatt med til hendelsene som leder til det uunngåelige slaget ved Thermopylene. En ting som forbauset meg litt her var at filmen er av typen ”en fortellerstemme bryter inn”, noen ganger kan dette bli helt feil, men i 300 fungerer det perfekt. På en måte kan man si at en person leser novellen for deg mens du ser bildene i bevegelse. En perfekt balanse for å si det på enklere måte!
Spartan King Leonidas: We’re in for one wild night.

Det hersker ingen tvil om at det er Frank Miller som står bak, det er hans novelle det blir tatt utgangspunkt i, og manuset er skrevet av regissør Zack Snyder, Karl Johnstad og Michael Gordon. Vi har jo sett det før, tegneserie blir film. X-men kjenner vel de fleste til. Men for hver av de få suksessfulle filmatiseringene har det vært en horde med begredelige makkverk. Znyder og co viser imidlertid at de har hatt full kontroll og at de har jobbet hardt for å gjenskape den grafiske novellen slik den er skrevet og tegnet i utgangspunktet. Snyder som også er regissør levner ingen tvil og han glipper aldri; fra første til siste scene kjører han den samme stilen og man får seriøst følelsen av å se en rekke tegneseriebilder i bevegelse. Det er naturlig i dette tilfellet å dra paralleller til Sin City, den visuelle stilen er like fantastisk, om ikke bedre. Misforstå meg rett, Sin City er ett visuelt mesterverk, men jeg synes faktisk at 300 overgår denne. Hvor Sin City var en meget bra film med et meget bra visuelt snitt er 300 en ”pokker så god film” hvor det visuelle passer perfekt, det visuelle blir ikke en slags egen sak som det ble med sin city; jeg håper noen forsto dette!
Spartan King Leonidas: Give them nothing! But take from them everything!

300 har fått strålende kritikker av småfeite amerikanere, den har fått et skyhøyt snitt på imdb og alle rapportene om den har slått fast en ting: den er ekstremt voldelig, på grensen til det parodiske. Min beskjed til disse amerikanerne er klar: i stedet for å fare med nonsens kan dere heller plante nesa godt ned i hamburger porsjonen med ekstra ost som dere tydeligvis lever for! 300 ER en ekstremt voldelig film. Blod? Litervis på litervis. Drap? Selv rambo ville ha blitt misunnelig. Lik? I hopetall! Råskap? Plenty! MEN, det er så mye mer ved denne filmen. Noen steder blir den markedsført som ”basert på en sann historie”. Jadda, den har vi hørt før. Og når du ser filmen vil du garantert tenke at det er bare svada. Det du må huske på er at denne filmen er basert på en grafisk novelle basert på historien om slaget ved Thermopylene slik den er nedskrevet hos grekerne, og de var glade i å hylle sine helter, dermed får filmen et preg som tilsier at det neppe er helt troverdig i forhold til virkelighet, men heller tro mot den greske fortellingen om Kong Leonidas og hans 300 krigere.
Spartan King Leonidas: Spartans! Enjoy your breakfast, for tonight we dine in Hell!

Vi får servert de mandigste av menn, korrupte og innavla skapninger, overdrevent svære menn med store defekter, kort sagt er alt grandiost! Filmen dreier seg i utgangspunktet om 300 mot 250 000 og jeg kan love deg at disse 300 mannfolka er noen av de mandigste vi har møtt på ei stund. Det beste av alt er kanskje at de faktisk portretteres av skuespillere som har trenet som pokkern i stedet for muskelbunter som plutselig må leike skuespillere.
I hovedrollen som Kong Leonidas møter vi den britiske skuespilleren Gerard Butler. Navnet sier dere kanskje ikke så mye, men han er en fyr som på mange måter kan defineres som en karakterskuespiller med evnen til å virkelig gi sine rollefigurer et høyst personlig preg. Mannen ga oss også en av de i mine beste øyne Dracula tolkningene noensinne! For rollen som Kong Leonidas har han trent og blitt relativt muskuløs, også for en stemme da mann. Det gikk kaldt fra toppen av ryggen, ned mot stumpen og opp igjen hver gang han hevet stemmen. Ref. scenen hvor han sparker til det persiske sendebudet!
Rundt han finner vi riktignok profesjonelle skuespillere, men de er forholdsvis ukjente, så i stedet for kjede deg masse skryt om folk du ikke aner hvem er vil jeg heller si litt om den kvinnelige hovedrollen; Lena Headley som Dronning Gorgo. Hun har ikke så mye tid på skjermen, men i de få scenene hun har stråler hun faktisk like mye som Butler, og det beste av alt er at hun har en like sterk autoritet i stemmen sin. Hun byr på ett par riktig så gode scener som også er meget viktige for filmen og historien!
Spartan King Leonidas: This is where we fight. This is where they die.

Normalt sett ville jeg nå ha skrevet konklusjonen, men det er ett par ting jeg gjerne vil skrive litt mer om. Og da spesielt volden i filmen. Det høgges ned for fote, likene stables bokstavelig talt i høyden, kroppsdeler flyr, nåde finnes rett og slett ikke. Og det er mye av det, det er faktisk utrolig mye av det! Men kan vold være kunst? JA, jeg mener faktisk det. Det er så stilistisk, det er så vakkert, og det er så forførende. Og ikke minst ”rettferdiggjøres” det på en meget respektabel måte. Vi får en god forklaring på hvorfor denne råskapen er nødvendig og da er det bare å lene seg tilbake å nyte hva man får servert. Det finnes ikke glipper i denne filmen, ikke som jeg fant i alle fall, det er på grensen til det perfekte. Kameraføring, omgivelser, fokusering, tempo; alt stemmer! Og det verste av alt er at denne filmen vil garantert ikke falle i smak for mange av nettopp disse årsakene. Det er ikke gladvold for popcornpublikummet, det er vold for modne publikummet som liker at det er noe mer der!
Spartan King Leonidas: We Spartans have descended from Hercules himself. Taught never to retreat, never to surrender. Taught that death in the battlefield is the greatest glory he could achieve in his life. Spartans: the finest soldiers the world has ever known.

Vi får også servert noen små doser med humor bare sånn for å lette på stemningen i filmen bare så det er sagt. Og vi får ett par små tvister som løses forholdsvis kjapt. Det som derimot står i fokus er ære, følelser og det å ikke knele for tyranner og overmakt. Dette er en detaljert grafisk voldsballett med gode skuespillere, en helt rå stemmebruk, fantastiske visuelle effekter og et totalinntrykk som tok pusten fra meg, noe som skal ganske så mye til!
Jeg har prøvd så godt jeg kan å gi utrykk for hvor fornøyd jeg var, men jeg klarer det bare ikke. Se filmen og gjør deg opp et eget inntrykk. Hat den om du vil, elsk den om du vil, samma så lenge du ser den! Så kan man undre seg; hva blir neste prosjekt basert på en Miller serie, og hva blir resultatet!
300 er i alle fall en av mine absolutte favoritter og jeg gleder meg som en liten unge til å se den igjen 23 mars som også er bursdagen min!

Ingen kommentarer In " [Filmomtale] 300 (2006) "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mars 13th 2007 at 9:17 pm
Åååh..har gledet meg siden høsten etter at jeg så trailern, som jeg fikk frysninger av!! Enda bedre er det å høre at den faktisk kanskje ikke kommer til å bli en skuff, for det var jeg litt redd for:)
Men herregud, hvordan kan noe som ser så sinnsykt bra ut på trailer, være dårlig?? det er umulig! Gleda mæææ!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:18 pm
gjett kæm som ska på kino da??! MEEEEE!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:22 pm
P.S menne gerard butler ikke engelsk, britisk ja og skotsk! Men ikke engelsk! viktig å få med seg det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:23 pm
Utrolig nice er han ihvertfall;) Må si jeg frydet meg da jeg så hvem som hadde hovedrollen;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:26 pm
#1 Det var det jeg tenkte au; hvordan kan en film være dårlig når traileren er så nice. men den fella har jeg gått i før. Men denne gangen holdt det. en super film! jeg håper virkelig den faller i smak, og jeg håper inderlig at du gir meg tilbakemelding når du får sett den! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:27 pm
Venter med å lese denne anmeldelsen til jeg har sett filmen. Grattis med det forresten
Ps: et sekund skjønte jeg ikke hva WoW hadde med 300 å gjøre.. ack.. jeg har spille abstinenser
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:27 pm
#2 & #3 Har ordna det, så nå er han britisk i mine øyne også ;o) takk for rettelsen!
Kos deg, og lov meg at du gir meg tilbakemelding! Jeg gleder meg til å se hvor mange som er enig og uenig med meg! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:28 pm
Det skal jeg!:) Jeg tror mest sannsynlig at denne filmen kommer jeg til å elske:P..(i hope..hehe)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:29 pm
NÅH! Den må jeg se…og eie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:29 pm
#4 Eh ja.. vel, Lena Headley er jo ette verst hu heller! hehe. men i denne filmen er det nok mer for jentene å se på enn oss gutta. dere får jo hundrevis med sixpack’er å se! vi får så vidt et pikekyss og ett par bryster! likestilling? NOPE! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 9:32 pm
Det lover æ, denne filmen tror æ ikke kommer til å skuffe meg! Traileren er for god og æ veit gerard butler er en utrolig god skuespiller!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 11:32 pm
*stikke fingrene i ørene*
LALALALALALALALALALALALA
LALa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 11:35 pm
Hei Bygdefjompen; kunne ikke sagt det bedre selv
Må kjøpe meg nytt tv og hjemmekinoanlegg bare for å kunne gi denne filmen en rettferdig framføring i hjemmet mitt
Skal se filmen omigjen denne uka
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:50 am
Bra vi var enig!
Jeg må innrømme at jeg gleder meg til å se den i hjemmekinoen jeg også, dette er en film hvor lyden virkelig rocker!
du har en fordel med å bo i statene, jeg er pent nødt til å vente til den får kinopremiere 23 for å se den igjen, så jeg kan leve lenge og godt på at jeg har fått sett den allerede!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:51 am
Blir nok ette det du sier etter å ha sett den! GLED DEG!
Jeg fant ut at fremfor å være misunnelig på deg for at du skulle se den 17, så fikk jeg heller ordne så jeg slapp å være så misunnelig! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:52 am
Hehe. GLED DEG!! men lov meg en ting: IKKE last den ned! Hehe. Jeg gleder meg til å se den igjen på kino, og jeg gleder meg like mye til å eie den på blu ray. Kommer den på kun hd-dvd så kjøper jeg meg en sånn spiller au! I LOVE THIS MASTERPIECE!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:53 am
Da jeg først ble oppmerksom på traileren i høst, hørtes et fortvilt hulk fra pc’en og alle som var hjemme hos meg kom løpende til. En venn av meg jobber nemlig for det norske distribusjon selskapet og skulle få se denne filmen på deres pressevisning. Jeg så traileren og i min glede og opphisselse så feil på den amerikanske release datoen. Jeg så 03.09.07 og ikke 09.03.07 som er den korrekte. Amerikanerne skriver jo datoen annerledes enn oss.
Et lettelsens sukk kom da dette ble oppklart.
Og nå bare gleder jeg meg.. Neste fredag skal man på kino, koste hva det koste vil…
Helt enig med Bygdefjompen, da Kong Leonidas snur seg det persiske sende budet og uttaler “Madness? THIS IS SPARTA!” Gikk det følesler igjennom kroppen min som en hetrofil mann ikke burde ha for en annen mann..
Dette kommer til å bli så bra….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:53 am
Du skal ette se bort fra det nei! i know i do! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:55 am
Jeg venta faktisk bare på at noen skulle tro det var noe med world of warcraft! hehe. men “wow” passa pokkers så godt! hehe. Så det skal bli spennende å høre din konklusjon når du får sett den!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:02 am
“Novel” på engelsk betyr ikke novelle, men roman. I dett tilfelle er det en graphic novel, som vel best kan oversettes med tegneserieroman…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:05 am
kati kjæm dn ut ?
e da nån som veit da ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:05 am
Bare en liten ting. Engelsk “novel” er ikke det samme som en novelle, men en roman. 300 er en grafisk roman, eller tegneserieroman, om du vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:07 am
Utrolig bra skrevet kommentar! “følelser som en heterofil mann ikke skal ha for en annen mann” var helt genial! og meget reflekterende for hva endel av oss følte! hehehehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:12 am
flisespikkeri. la oss ette disputere om slike små detaljer ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:12 am
den har norsk kinpremiere 23 mars, noen release på dvd, hd-dvd eller blu ray har ikke blitt spikret fast enda.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:13 am
eirik s kommenterte det litt ovenfor. jeg kan sikkert forandre det bare jeg får tid ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:17 am
Basert på en sann historie?
kanskje den grafiske novellen var noe basert på en virkelig hendelse, for, det var en faktisk krig med 300 sparta folk mot en del flere persere, husker ikke hva den krigen ble kalt… men jeg synest å huske noe om det ifra skolen da jeg var mindre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:24 am
den er vel heller basert på legenden slik den er nedskrevet, og legender har jo en lei tendens til være noe såder overdrevet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:27 am
Endelig en film og glede seg til:)
Begynner og bli en stund siden sist.
Veldig bra omtale, som alltid..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:35 am
hej og takk takk…
du bør glede deg ja! dog begynner jeg å bli redd at jeg kanskje har skapt endel skyhøye forventinger blandt folk med denne omtalen. Får håpe det stemmer, så jeg ikke får tidenes verste klagestorm!
det er alltid hyggelig når folk kommenterer, så feel free til å kommentere mer her på bloggen min ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:37 am
“Så kan man undre seg; hva blir neste prosjekt basert på en Miller serie, og hva blir resultatet!”
Sin City 2;D
Endelig en storfilm, som det er verd å løpe til kinoen for! Bra skrevet, og dette gjorde egentlig bare ventetiden enda verre;)
Gleder meg vilt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:57 am
hehe, jo, sin city 2 er jo forsåvidt korrekt det.
Men sin city er ikke noe nytt, det konseptet har vi opplevd før. Jeg mente vel heller hva den neste NYE prosjektet blir, ble litt dårlig formulert men.. hehe.
så jeg gjorde ventetiden verre for deg? det er bra! da fikk jeg enda bedre samvittighet! ;o)
men lov meg at du gir meg tilbakemelding når du får sett den! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 10:28 am
Historien er egentlig mye hollywoodsvada. 300 var greit nok leonidas’ hær, men han hadde flere tusen allierte. Jeg skal garantert se filmen, men jeg er desverre veldig pirkete på historie. Håper på en god filmopplevelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 10:33 am
hehe, jeg synes flertallet av disse “basert på en sann historie” filmene er mest hollywood fabrikerte saker.
Jeg håper du får en god filmopplevelse selv om du er pirkete på historien! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 10:47 am
Hei. Flott beskrivelse.
Jeg har lastet den ned, men det var bare fordi at jeg ikke klarte å vente lenger. Denne skal jeg se på kino og kjøpe den når den kommer ut. Fantastisk bra. Tror jeg har sett traileren 15 ganger. Skal se filmen pånytt i kveld.
“THIS IS SPARTA” Faen for en stemme han har.
Filmåret 2007 er reddet allerede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 10:50 am
Her sitter jeg på skolen i Tromsø-by og gjør det jeg har gjort siden høst, søker over hele nettet etter “300″ =) Og når jeg nå kom over dette så fikk jeg en slags form for livsgnist inni meg igjen!! Meget bra filmomtale bygdefjompen, herlig jobbet!
Du fikk meg til å la være å følge med i timen, som begynner å bli en liten vane..(regner med det ordner seg når jeg har fått sett den filmen)
Skal skrive min mening om filmen så fort som lysene i salen skrues på! :p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:03 am
Fyldig omtale, bra skrevet =). Jeg var ganske hypp på å se filmen i utgangspunktet, men du gjorde ditt til å bygge opp spenningen enda litt mer. Sin City er en av de mest sette filmene i DVD-samlingen, så forventningene jeg har til 300 er naturligvis skyhøye!
Hehe, jeg er jommen glad kjæresten min var grei nok til å skaffe de to første førpremierebillettene til 300 i Stavanger, en slik film bør sees fra midterste rad ^^.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:06 am
hehe de fleste her har faktisk feil
Det var ca 1.8 millioner persere som marserte mot hellas. Leonidas hadde 300 spartanere men også 7000 andre allierte som var med og sloss de 2 første dagene. Siste dagen ga leonidas ordre om at alle “ikke spartanere” skulle trekke seg tilbake, han skjønte såpass at dette var et slag de ikke kunne vinne. Tredje dagen var de ca 800 stk igjen
300 spartanere og 500 thermopilanere som ikke ville forlate kongen og kjempet sammen med han til siste åndedrag.
de drepte ca 35 000 persere men det som var enda mer viktig var tiden de sløste, på den tiden var ikke hærene så mobile og de 3 dagene de holdt ut ga hellas nok tid til å mobilisere og drive xerxes ut av hellas for alltid
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:10 am
NEEEEEEEEEEEEEEEI! HELLIGBRØDE! HVA DRIVER DU MED? du kan jo ikke se denne fantastiske filmen på en nedlastet piratkopi! SKAM DEG! Dette er en film man bør se for første gang i en kinosal; denne filmen lever opp til begrepet STORfilm! ;o)
Og hva filmåret 2007 angår; det blir nok ganske så bra! Vi fikk rocky, vi har nå fått 300, vi får die hard 4, vi får sin city 2, pirates 3, transformers. Og neste år kommer Watchmen! Jeg gleder meg som en unge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:12 am
hehe. takk for komplimentet. Du får be læreren kontakte meg om han blir irritert over dette ;o)
jeg kan love deg en ting; når du får sett vil du mest trolig sitte med abstinenser og se ut som en hjernedau grønnsak, ialelfall om traileren falt ismak, for filmen byr på det samme dauheftige tempoet og den like råe atmosfæren vi finner i traileren!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:13 am
insane!! hadde ikke engang hørt om denne filmen før nå jeg, og jeg elsket sin city bare så det er sagt. Elsker denne typen film og fikk med dette en heller dårlig tålmodighet iforhold til når jeg kan se dem:D nice review btw
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:15 am
Vil bare si att denne bloggen var fantastisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:15 am
takk takk
)
jeg er så utrolig redd for nettopp det du skriver; at jeg bygger opp forventingene til folk. Dessto mer man forventer dessto mer kan man RISIKERE å bli skuffet! jeg får feste min lit til at filmsmaken min er forholdsvis “normal” i dette tilfellet!
Planen min var også å se den 23 mars, har også bursdag da, så det ville ha blitt ei perfekt gave. hehe. Men dama var ikke helt keen på dette i utgangspunktet, har dog fått overtalt hu nå. Gleder meg bra mye til å se den på nytt ja!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:17 am
I’m impressed! Selv har jeg ikke så mye peil på historie og forholder meg kun til det som blir fortalt i filmen. Men påpekte dog at det er basert på en legende og dermed “noe kreativt” fortalt. hehe.
Interresant info du kom med foresten!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:18 am
Jeg har bare et ord å tilføye til innlegget:
Watchmen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:19 am
WOW! min første reaksjon: dæggern, er’e mulig å ette ha hørt om filmen. Men faktum er at den er faktisk ikke så utrolig kjent på folkemunne som sin city var i forkant av sin premiere. Har snakka med mange som lurte på hvordan type film detta var siden de ikke hadde hørt om den! Utrolig med sant!
takk for komplimentet. Og jeg håper du kanskje stikke innom en annen gang og kommenterer litt, spesielt etter at du får sett 300! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:20 am
Hallais.
først vill jeg bare begynne og si at det virker som du har ufatelig peiling!
jeg har sitter her sammen med min kompis i tromsø som nettopp skrev inn en liten komentar. jeg har sikert sett 20 forskjelige trailere på youtube 1 million ganger. jeg elsket sin city og jeg er sikker på at dette er en film som kommer i dvd samlingen min for og si det milt.. gleder meg syykt!
Leonidas virker like trøy og maskulin som Marv er i sin city. det blir hærlig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:21 am
Stilig! Endelig en film å glede seg til. Ikke vært mange filmer å se frem til i det siste gitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:21 am
takk takk. Jeg håper du stikker innom en annen gang og kommenter gjerne om du har noe på hjertet. Gi meg tilbakemelding på hva du synes om filmene og omtale. eller alt mulig annet. alltid hyggelig å “diskutere og snakke” med folk på bloggen.
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:22 am
jepp. jeg nevnte den i en kommentar ovenfor.
et meget godt tegn er jo at Zack Snyder skal regissere den!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:25 am
ja det var han som ikke skrev noe navn og mente på at han ble forstyrra i timene av 300. hehe.
dere må bare glede dere. jeg som dere har også sett igjennom de fleste trailerene ørtenvis av ganger. Og enda bedre ble det når jeg fikk boka fra filmen.
http://www.vgb.no/964...
Du husker han fyren som ble gul i sin city? legg merke til “munkene” i 300, man kan se visse likheter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:26 am
nei, det har vært en laber kinosesong nå. Rocky 6 var i mine øyne et høydepunkt, men 300 er nok den første virkelig storfilmen!
fremmover er det jo die hard 4, pirates 3, transformers og grindhouse. og sin city 2. Mye å glede seg til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:27 am
Ja vi gutta fra Tromsø lurte på en siste ting; kor lenge vare filmen sånn ca? =p
noen forslag til snacks vi ska ha me oss?
general-prilla e jo en selvfølge da hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:32 am
Jeg så den på premiere kvelden i New York den 9 mars. Ble positivt overrasket, var redd det skulle bli style over substance, men filmen funker til de grader. Den ultimate machofilmen, jeg kjente ballene vokse to hakk i flere av scenene og testoron nivået skytt til nye høyder, på en ikke-homoerotisk måte…
anbefales på det varmeste, Zack Snyder er en man og holde øye med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:37 am
den var i sånn ca nøyaktig 1 time og 57 min.
Når det kommer til snaks; noe som ikke bråker!! Er sabla irriterende å høre på knasing under en film! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:39 am
bortskjemte lille…. ;o) 9 mars i new york ja, er noen som har det! ;o)
jeg er helt enig i din beskrivelse! macho de luxe!
Og når vi er inne på zack snyder; han skal også regissere Watchmen som kommer på kino til året om det ikke blir noe forandringer i planene. Gleder jeg meg? Oh yess baby! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:58 am
Først av alt: Du skriver veldig bra.
Men jeg må bare komme med et hjertesukk.:-)
Jeg jobba i videobutikk i 8 år.. Jeg så alt som var å se av store filmer (og noen B- og C-filmer).
Ble etterhvert VELDIG kresen. Nå skal det VELDIG mye til før jeg syns en film er bra.
Og så er det ofte sånn at ser man filmen om igjen om noen år, så er den ikke så “spektakulær” lengre likevel.
Skal en ha spenning i film, synes jeg ofte det er bedre med “hint” om hva som skjer enn direkte bildeinntrykk. Pluss særdeles gode skuespillerprestasjoner, selvsagt.
Når det gjelder blod og gørr i film:
Hva er så utrolig kult med å se folk som hugges ned for fote.. kroppsdeler som skvetter alle veier..
Husk at noen på kloden opplever eller har opplevd sånt I VIRKELIGHETEN.
Vi som bor i de altfor komfortable hjørnene av verden bruker det altså som underholdning! Sånn sett er vi tydeligvis ganske primitive.
Jeg er møkk lei filmer som er full av sånt – uansett hvor “vakkert” eller “estetisk” det sies å være laget.
Gi meg heller en bra komedie! Any day!
T
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:01 pm
Høres jo bra ut dette, men å si at den har blitt mottatt med åpne armer i USA er vel å overdrive. Den har riktignok et høyt snitt på imdb, men ut ifra anmeldelsene på metacritic ser det heller litt middelmådig ut. Mens en film som Sin City (på mange måter en film med samme grafiske fremstilling)har et snitt på 74/100, ligger 300 på 53.
Skal ikke gjøre meg opp noen mening før jeg har sett den, og jeg gleder meg som en liten unge uansett
Prøver muligens bare å få ned mine egne forventninger for ikke å bli skuffet.
http://www.metacritic...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:12 pm
morn du.
Jeg vet så altfor godt det er å bli kresen og at man har lett for å bli skuffet når man ser igjen filmene. Men det er noen som står seg, og det er de filmene man virkelig bør ta vare på!
Men jeg synes det blir helt feil å blande inn såpass heftig moral som du trekker inn her. Det er greit at slakting av folk forekommer rundt om i verda; mange har det helt jævelig. Men skal man alltid kritisere en film for at den tar med situasjoner som faktisk skjer rundt om i verda? så en film som dreier seg om dekadense og rikfolk bør ikke sees siden det er folk som sulter i verda, og da bør man heller støtte de enn en film som hyller fråtserene?
Akkurat der er vi nok dypt uenig, men film er subjektivt! Jeg synes vold kan være filmkunst om det blir gjort riktig, og det blir det så til gangs i 300!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:21 pm
Jeg går ut fra det “å bli mottatt med åpne armer”" kommer ann på hvor omfattende man ser på det. dessto flere faktorer man vurderer dessto mer nyansert vil konklusjonen bli. Men jeg gjorde det “kjapt og gæli” jeg ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:21 pm
Traileren kan bli klippet i biter og satt i et to timers muppets-show og det ville -likevel- være verd å se på kino.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:25 pm
UTEN TVIL! om det hadde blitt gjort på den måten ville det ha vært et must å se resultatet!! en slags meet the feebles vri på denne legenden! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:34 pm
Entertainment er det hollywood har satset på i denne filmen og det har de klart med glans. men når det gjelder historie så er de helt på bær tur,90% av historien som blir fortalt i filmen er rein hollywood diktning..er litt skuffet at de fremstille det gamle og maktfulle perserriket på den måten som de har gjort.. ifølge de historie bøkene jeg har lest så tok selve kampen halv dag, der hver enkelte av spartaene ble drept, men det er fremdeles utrolig bra gjort av de å holde tilbake et så kraftig hær med soldater… litt historie fakta om filmen : det var 3000 soldater fra sparta mot 400 000 persere.. ikke 300 mot 1mill… persere prøvde å unngå å kjempe mot den lille hæren som sparta stilte med pga de ikke ville ha mer blod, men spartarne følgte etter og tok de “på senga” når persere minst vented det.
men alt i alt.. så er det en veldig bra film som man kan underholdes av.. anbefales på det sterkeste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:43 pm
Jeg saa 300 her i USA 8 Mars paa IMAX
Det kan du tro tok helt fyr.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 12:53 pm
SATAN! på imax ja, det innbiller jeg meg at var en ganske så heftig opplevelse!!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 1:39 pm
Jeg har veldig lyst til å se denne (delvis pga blod, gørr og krigsscener, delvis pga masse store staute krigere.. hehe), men tviler på at jeg får med kjæresten ;( noen gode tips jeg kan bruke for å få han med? jeg kan jo nevne den puppescenen kanskje..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 1:41 pm
jeg tror han blir skuffa av den puppescena, er meget minimal. hehe.
Men det her er jo litt motsatt av hva man først skullet ro; du vil se denne machofilmen og han vil ikke? originalt! ;o)
du kan jo vurdere sexnekt? grusomt men effektivt! eller love å la han velge neste film dere skal se. smiske smiske smiske ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 1:43 pm
Bra filmomtale, bygdefjompen. Gleder meg helt sinnsykt til å se denne filmen.. Mer enn jeg noensinne har gjort til noen film tror jeg. Hvis den bare presterer en brøkdel av hva traileren legger opp til blir det en stor opplevelse å se den.
(men jeg frykter å bli skuffet.. Slik jeg har blitt ofte i det siste. Av regissører jeg egentlig liker og deres filmer om historiseke temaer. Noe jeg normalt digger. Eks. Alexander, The Aviator, Kingdom of Heaven og The New World)
Har hørt litt klager på at den er historisk “ukorrekt”, men da må jeg bare fnyse ettersom dette jo er en film basert på en tegnet roman *inspirert* av slaget ved Thermopylae.
Slaget var virkelig nok, og estimater om størrelsen på den persiske hæren varierer fra Herodotus’ anslag på 2,6 millioner soldater og like mange støttetropper til det moderne anslaget på rundt 250 000. Uansett en vannvittig “last stand”.
Viktigheten av dette slaget er det ingenting å si på. Den klassiske europeiske sivilisasjon ville neppe oppstått dersom Xerxes vant, ettersom grunnlaget ble lagt av de greske filosofer.
Selv om denne filmen (tydeligvis) avviker fra historien på mange punkter mener jeg slike filmer faktisk er bra for å “belære” folket. Hvis man liker den vil man kanskje være nysgjerrig på hva som egentlig skjedde og hvem disse spartanerne og perserne var, noe som stimulerer til nysgjerrighet og ønsker om å lære.
Bra blogg du har, forresten. *lage bokmerke*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 2:05 pm
takk takk ;o)
du vet folk; noen må bare klaga på et eller annet. Men for all del, film er subjektivt så om noen vil la historiske feil ødelegge en glimrende filmopplevelse så værsågod!
)
Du er hjertelig velkommen til å stikke innom igjen, og kommenter gjerne om du har noe på hjeret, om så være seg omtalen eller filmen den handler om. ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 2:25 pm
har gledet meg til denne filmen i et halvt år nå, fy faen så kul den ser ut!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 2:26 pm
Dette blir VERDENS mektigste!! Får erigert av traileren. Har gledet meg som en unge nå i flere måneder, har lest tegneserien kanskje 20 ganger, og har akkruat lastet ned filmen, men jeg skal vente med å se den første gang tild en kommer på kino…om jeg klarer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 2:34 pm
Så filmen i går, og må si jeg er ganske skuffet. Likte virkelig Sin City, men desverre er ikke 300 i nærheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 2:35 pm
Denne filmen skal jeg se
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 3:01 pm
KOS DEG! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 3:01 pm
Shit, that was a first! Lyst til å gi oss en litt fyldig begrunnelse på hvorfor den ikke falt i smak?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 3:01 pm
da er det bare å glede seg i noen få dager til! det går for til da vettu! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 3:02 pm
lov meg en ting: ikke se den nedlasta kopien! dette er en storfilm som virkelig fortjener en kinotur!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 3:44 pm
Neste Uke blir DIGG! Først In Flames på Mandag, så 300 på fredag
=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 4:11 pm
bortskjemte lille! ;o)
Jeg får ikke dratt på in flames jeg, det suger. og det suger enda mer å høre andre som skal på den konserten! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 4:56 pm
hehe, så nok filmen på samme forestilling som deg i går! og jeg må bare henge meg på deg! tviler sterkt på at det kommer en bedre film i 2007! 23. er jeg tilbake på kino igjen for å se den på nytt, med hele vennegjengen!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:02 pm
Jeg er fornøyd med filmen, syntes den var RÅ TØFF, men alle vennene mine som hadde store forventninger var skuffet. Det er viktig å sette pris på filmen for sine vakre/dystre bilder. Dialogen, skuespillet og storyen er ikke det mest fengende. Personer som venter på en ny ringenes herre, bravehart eller gladiatoren blir nok skuffet. Men den banker Troja ned i støvlene i allefall
Se den, men ikke ha for høye forventninger.
God kino opplevelse!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:10 pm
Hehe så den på førpremieren selv.
100% enig i alt du skriver. Får fortsatt frysninger når jeg ser trailern, hører musikken, ser bildene. Gleder meg sykt til å se den igjen.
“Our arrows will block out the sun!” “Then we will fight in the shade”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:13 pm
hehe. virka som de fleste var fornøyde igår av det lille preiket jeg overhørte etter filmen. Det går fort mot 23, vi får trøste oss med det!
)
Det er jo en slags regel om at de store suksessfilmene kommer på sommerhalvåret, og at vi nå kun skal få drittfilmer og smale filmer, men 300 er søttern døtte meg en såpass höjdare at om den blir overgåt i år; så vet jeg ikke om jeg klarer å skrive en bra nok omtale!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:14 pm
skaff deg nye venner!! ;o) neida, men hver sin smak. Hvis man er ute etter real dyp dialog man må fordøye i to døgn og skuespillere som fortjener oscar så bør man lete andre steder, hvis man klarer å legge fra seg det “jeg er for kulturell til å like hardbarka underholdningsfilmer”, så er man “in for a wild night” ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:16 pm
synd det ikke var ei premiere i stil med casino roayle premiera på colo ifjor; rød løper og champis og ut på byen etterpå! hehe. latt fansen få snakke litt seg imellom og sånt…
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:47 pm
dette blir uten tvil en av årets beste filmer! kanskje tidenes:D
har gledet meg som en unge siden jeg så traileren i fjord:D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:48 pm
En av årets beste filmer? det ser jeg ikke bort ifra, er mye som tyder på det!
Men en av tidenes?`et meget omfattende begrep om jeg selv ikke vil bruke riktig enda. Da er det så mange kriterier man må vurdere ut fra at det blir ette verdt jobben! ;o)
Men joa, den er sjukt bra om man liker denne typen film! Vel, det kan man vel si om alt, men dere skjønner hva jeg mener ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:54 pm
Hei alle sammen,jeg er en gutt fra persia,jeg ser ikke ut som dyrer og veit alle iraner er ikke det,hvis hollywood vil gi oss mange grunner til å tro på deres historie må jeg si med alle respect til alle nasjoner og kulturer vi iraner har over 12000 år GREAT historie som ingen kan ødelegge…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 5:58 pm
hehe. Jeg har fått med meg det tullet som foregår i media nå; iran boikotter usa eller noe sånt tull pga 300 og dens fremstilling av persere og iranere. Dette synes jeg at er noe forbannet tull for å være ærlig. Hvor mange filmer har vi ikke hvor folkeslag blir fremstilt som noe annet enn hva de er?
Poenget er at 300 er basert på en gresk legende, og legende har som vi alle vet en tendens til å overdrive litt når det kommer til å hylle sine helter og sette dens “fiender” i et overdrevet negativt lys. Jeg tror det er få som tror på at Xerxes var så gigantisk, eller at “de uødedelig” var en gjeng innavla skapninger, eller, eller, eller.. Ta filmen for hva den er, og det er slettes ingen politisk eller rasediskrimerende affære!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:12 pm
Jeg fikk sett denne filmen i USA da den kom ut sist helg og jeg har fremdeles gaasehud!!!
Denne filmen er bare brilliant og jeg vet at dette er naa min favoritt film.
GLED DERE SOM IKKE HAR SETT DEN ENDA!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:21 pm
Listen to the lady and watch that movie! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:26 pm
Dette er historieforfalsking på det verste. Ikke annet enn et skittent angrep på Islam og profeten Muhammed (PBOH). Jihad er lovlig mot denne falske historien, laget av amerikanske hunder. Kinoene skal brenne. Gå om dere har vantro i deres hjerter, for døden skal finne dere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:29 pm
Thank you Thank you.
Jeg er litt oppgitt at Iran tar denne filmen saa bokstavelig, jeg mener (som ble sagt tidligere)hvor mange legender og hostoriske hendelser har ikke Hollywood glorifisert? Ta det for en ekstremt bra underholdnings film og ta faktaene med en klype salt. Tror ikke det var meningen aa henge ut perserene paa den maaten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:36 pm
Dagens mest humoristiske kommentar! keep’em coming my friend! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:39 pm
mm.. du har så rett så rett. Var det ikke i The 13th warrior at vikinger ble fremstilt litt sånn på spissen? så vidt jeg vet har ikke norge boikotta usa siden vi en gang var vikinger.
Det får gå grenser for hvor nærtagende folk skal være, og seriøst, dette kommer sikkert til å skape reaksjoner, men om folk faktisk lager så mye tull ut av en uskyldig film som aldri prøver å være hverken politisk korrekt eller ha fokus på raser, så sier det mer om det folkeslaget som klager enn om filmen. Litt siviliserte må man være i dagens samfunn.
Også har vi den gruppen som synes dette er kult og prøver å være morsomme på bakgrunn av denne situasjonen. Bare se på kommentar 51 her. må innrømme at jeg glisa men… allikevel.. hvorfor prøve å lage en sak ut av dette! det er over min fatteevne!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:40 pm
Kommetar til #51: Kan jeg gaa aa se den igjen bare for aa se paa mannfolkene, for jeg syns de var ganske saa sexy?! Trenger doeden aa finne meg da hvis jeg liker dem og ikke bryr meg om filmens handling???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:44 pm
En ting til, hvor lenge siden er det dette slaget hendte, hvem har alle faktaene paa hva somegentlig hente der og da? Alle vet at den laksen som var 10cm da du fanga den er blitt til en 3meter etter att par 10aar.
Ingen kan si helt sikkert hva som hendte.
Jees hvor mange filmer er det ikke blitt laget om Slaveriet som ikke har blitt boikotta??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:49 pm
detta slaget tar sted 480 før kristus! så det er en mulighet for at den ikke er helt 100% sann ;o)
rart da, lag en film som virkelig kritiserer bibelen og kristendommen, og iranere og andre muslimer (eller hva nå troen deres er for noe) vil hylle deg! Men når det kommer til seg selv: dødhøytidelige! DOBBELTMORAL DE LUXE kaller man sånt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:53 pm
Akkurat, saa lenge siden er det. Jeg nekter aa tro at denne filmen er 100% riktig.
Var ikke dette laget inn til en tegneserie ogsaa? Jeg har ikke hoert at noen har bannlyst dem enda.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 6:57 pm
joda, legenden er laget om til en graphic novel, eller grafisk roman, av frank miller og en til. Jeg har heller ikke fått med at det har vært noe bråk om den, men kanskje iranerne ette har oppdaga den! hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:02 pm
Me toooo!
Den vil jeg også se! Og helst på kino, før den vandrer over på dvd.
Synes selve storyen høres rimelig “soggy” ut, men har lyst til å se den for bildene, fargene og effektene.
Jeg får nok heller ikke med meg min kjæreste på denne. Ei heller venner. Dette er ikke helt deres stil, så jeg må nok benke meg ned aleine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:04 pm
hehe. som regel er jeg ikke noe fan av å dra aleine, men når nøden er størst eter selv fanden fluer, jeg derimot nøyer meg med å dra aleine på kino. Gjorde på 300 nå, og på casino royale premieren på spektrum ifjor (rød løper og champis! me like!). Noen filmer er rett og slett verdt å dra på selv om man er aleine og fremstår som “lettere wiggo” (kom ikke på noe annet enn det hersens ungdomsbegrepet i farta), og 300 er så absolutt en av de!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:10 pm
Denne filmen blir faen meg bra:D. gleder meg:D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:12 pm
jeg må innrømme at jeg det føles litt bra at det for en gangs skyld er andre som snakker om at en film KOMMER TIL Å BLI BRA, mens jeg allerede har sett den. Er som regel jeg som er sitter å tenker sånn når andre allerede har sett den. Begynner å henge litt etter se! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:30 pm
ÅÅÅÅÅÅ! jeg gleder meg så SYKT MYE
:D whyyy?! why do I have to wait so long?! (me wants to fight tooo… (^^,)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:30 pm
Jeg skal eie denne filmen og jeg skal se den hver dag. Jenter dere kommer til aa like filmen om ikke for handlingen definitivt for mannfolka. jeg saa “bak scenen klipp” og lerte at disse gutta maatte faktisk trene 4-6timer hver dag for aa se saann ut som de gjoer i filmen*sikle*. Saa med litt smike (bare for aa fremheve ALLE DE MUSKLENE er de et praktfullt syn!!!! *sukk*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:31 pm
you are destined to wait my friend! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:32 pm
kvinnesjåvinist!! ;o)
dere får se rimelig mange veltrente sixpack’s i filmen for å si det mildt! Men jeg håper jo dere får noe annet ut av filmen også da! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:36 pm
filmen ser utrolig bra ut.. og du er heldig som har sett den.. jeg gleder som en galing.
traileren ser så jævli god ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:42 pm
jepp! og jeg føler meg også sabla heldig!! ;o) (selv om det er endel som har sett den allerede hehe)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 7:45 pm
eg e selv fra iran, og syns det iranere drive me er helt latterlig. å dra dette så langt og si at det er et angrep på det iranske folke og krigføring deres, er bare tull. denne filmen er basert på en hendelse som tok plass 2500 år siden, mange kaller dette slaget for en mythe. men uansett så syns eg at det er ganske overdrevet av iranere å gå så langt med dette og boikotte USA for det. Persia er kjent som sivilisjonen vugge. Landet som kom med den første grunnloven som alle dagens grunnlover e basert på. landet som lærte verden om frihet. hver en perser bør vite historien sin og vær stolt øve det. En slik film som dette bør ikke vær krenkende..gå heller å se filme og bli underholdt i 2timer =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:11 pm
HAR filmen… utrolig bra!
hvorfor vente når du kan laste fra nettet
terningkast 6!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:16 pm
Gleder jeg meg? Hell yeah. Favorittsitat før jeg har sett filmen: når de får beskjed om at persenere har så mange buesskytter at de vil blokkere solen: : Then we will fight in the shade.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:28 pm
Hei jeg bare sier d som d er jeg, en kan ikke unngaa aa si at de mannfolka er er verdt aa sikkle over hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:33 pm
det der synes jeg faktisk er en av de absolutt beste kommentarene jeg har fått på ei stund!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:34 pm
sorry mac. Nedlastning blir et slags tveegget sverd for min del. Jeg har sett min del av nedlasta filmer på en puslete 42tommer, men for meg kommer det alltid ann på filmen. Litt research må man jo gjøre og noen filmer skjønner man at er kinofilmer! 300 er IKKE, jeg repeterer: I K K E en film man laster ned og ser. Jeg tørr nesten ette å tenke på hvor mye av førsteinntrykket som ødelegges ved å se en nedlasta kopi av denne kongeråe filmen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:37 pm
Hej. Godt å se at det er liv i deg også! Hadde store forventninger når du annonserte ditt comeback for en liten stund tilbake, men det skjedde jo ette!
det sitatet du nevner, hele den scena er bare nydelig. måten den er filmet på, det visuelle, fargebruken, og ansikstsutrykkene er til å dø for.
B E A U T I F U L is the word my friend!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:39 pm
jeg holdt på å skrive at det går fint å ikke nevne disse vaskebretta, men kom på at jeg har jo rakkern meg nevnt det selv så… *crap* ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 8:44 pm
the greatness of the persian culture never will be suppressed by the moves like 300.or the great culture of the vikings will not be ruined by the moves like pathfinder or 13 warrior.but the david star is the diamond,diamond which has the most of the pathological diseases in hall of the pathology.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:03 pm
eh, okay, den skjønte jeg fint lite av. Jeg skjønner hva som står, men ette hva som er poenget! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:08 pm
får frysinger av traileren. har du sett the fountain forresten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:43 pm
Nå er det absolutt 3 ting jeg gleder meg til den 23.mars.
300 og Playstation 3.
Mars må være den beste måneden.
Bursdag 29. mars også…
Takk for bra omtale av filmen, gleder meg bare enda mer å se den etter lest denne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 11:51 pm
Saa nettopp 300 paa kino, er vel 4 dager siden naa. Den levde saa absolutt opp til forventningene mine. Jeg forventet raaskap,men samtidig noe som gj[]r den til en film av den mer intelektuelle typen. Ja dere sp[]r sikkert hvordan det kan ha seg at jeg saa denne filmen 4 dager tilbake da den ikke har kommet ut enda. Joda, svaret er enkelt, naa for tiden bor jeg i usa, og her kom filmen ut sist torsdag. Saalangt har den vaert en megasuksess, og ingen taler meg imot her borte.
grunnen til at jeg legger ved en kommentar her en en liten detalj jeg la merke til da jeg var og saa filmen. Kanskje det er bare meg, men det virker nesten som om det ligger et politisk budskap bak det hele.Dette er en av eksemplene.
Da budbringeren bes[]ker Sparta snakker han f[]rst med kong leonidas selv, saa bryter dronningen inn med en replikk.
Budbringeren sier saa “What makes this woman think she can speak among men?”
King Leonidas svarer kort tilbake ” Because only Sparta women breeds real men!” dette kan nesten virke som det er vestlig propaganda, men ikke kanskje ikke propaganda, mer en aapenbaring av forskjellene i vaar vestlige og []stlige kultur, mye fokus er lagt paa det faktum at den vestlige verden er den eneste frie verden igjen. He rkan kvinner utfolde sine meninger og tanker, mens i [p]st blir de undertrykt.
Mange andre eksempler kan finnes, men jeg skal ikke skrive om for mye. Alle som liker den typen film som ringenes herre b[]r saa absolutt ta en tur innom for aa se dette mesterverket. Alt designet av en gutt som startet opp med tegneserier av spiderman for marvel.
Haaper dette var til hjelp for alle som tenker paa aa se denne filmen.
-Lars-
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 1:31 am
Må først takke for en utrolig bra blogg av deg bygdefjompen. Du har skrevet utrolig mange bra filmanmelderser. Jeg har selvfølgelig ikke lest alle (så mye tid har jeg ikke), men har lest mye bra i de jeg har lest. Jeg synes du gjør en utrolig jobb, og fortsetter i en lang tid fremover.
Jeg gleder meg utrolig til denne filmen har premiere i Norge, og jeg SKAL se den. Det hørtes ut som en helt utrolig film. Jeg er også en stor fan av Frank Miller, og likte utrolig godt Sin City.
Jeg vart så inspirert av denne gode bloggen, at jeg bestemte meg for å starte min egen filmblogg. Så til slutt lurer jeg på om du kunne være så snill å sjekke ut min blogg, og gi meg tilbakemelding på min første filmanmeldelse av filmen Phone Booth.
mvh
Karl-Martin
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 2:01 am
Jeg så filmen no nettopp….helt syk:) jævlig bra film!=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:13 am
gled deg. de frysningene du får av traileren hadde jeg konstant i 1 time og 57 minutter! ;o)
The Fountain har jeg ikke sett, men satt den opp på lista over filmer som må sjekkes ut ;o)
Men, er den bra a? var ikke det noe om å leve evig eller noe sånt`?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:28 am
hehe.
I starten av januar ønska jeg meg to ting til bursdagen i mars, og det var ps3 og det å se 300.
ps3: kjøpte i januar. har laga innlegg om det.
300: har sett.
bursdag: SNART! hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:29 am
hehe. alltid artig når andre er av samme oppfatning som meg! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 8:18 am
Har sett filmen og den er helt utrolig bra! Så forresten ganske nylig filmen som visstnok inspirirte Frank Milller som ung, The 300 spatans ifra 1962, den er jammen meg bra den også, og mer historisk korrekt, last den ned folkens som en liten oppvarming. Mye dårlige historie kunnskaper her ser jeg. Men de som viskelig intereserer seg for historie her vet hva som skjedde og anntall krigere på hver side osv.. og mye av det som blir sagt i filmen ble faktisk sagt, jeg leser for tiden en bok av grekeren thukidides, som ble skrevet få år etter slaget ved thermopyle, og han nevner bla leonidas, ting han sa og mye annet. Vel, gleder meg som en unge til å se den igjen på kino.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 8:24 am
Til vår algeriske venn med kommentar#51: Islam og kristendommen eksisterte ikke i den perioden som slaget i filmen dreier seg om, og det er derfor helt irrasjonelt å fremstille og vri betydningen av filmens overliggende handling på en slik måte som du gjør. Uansett kan du sende klagen din til produsentene, og spare meg for forbannelsen din. Jeg er en norsk-perser, og kan med det rette si at hverken iranere, jøder, drusere, vikinger, franskmenn eller skotter blir hånet i denne filmen. Uansett er jeg voksen nok til å bruke to timer av min egen tid og mine egne penger på å se denne filmen, uten at jeg skulle måtte betale mer for det enn det som det faktisk gjør i virkeligheten – f.eks. uten å måtte brenne i et islamsk helvete for det. Og hvis jeg skal tro riktig etter å ha lest alle ommentarene på denne siden fra de som har sett filmen, så er det en sjanse som jeg er fullt ut villig til å ta, og dette er et valg jeg som et voksent, myndig og lærd menneske er berettiget å kunne ta.
Takk til deg, Bygdefjompen, for bloggen din.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 8:24 am
hei du.
takk for gode ord. jeg har ingen planer om å gi meg på ei stund
)
Var innom bloggen din og glana litt. var bra den, jeg la den til på favorittlista mi. Gleder meg til å følge deg fremmover og kanskje oppdage noen nye filmer etter dine omtaler
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 8:27 am
hei du. og vækommen tel bloggen min.
Alltid hyggelig med gode og reflekterte kommentarer som den du nå kom med
)
så håper jeg inderlig at du også stikker innom i fremtiden og tar deg til å kommentere litt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:05 am
Så filmen i går.

Filmen var sykt bra, kampsenene var noe for seg selv, kan ikke forklares må oppleves
Så dette er et must å få med seg 2007
Så det er bare å glede seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:19 am
Wæææ … vi er på forsiden!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:25 am
filmen var ikke så bra som jeg trodde..grei..ikke bra..middelmådig skuespill..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:26 am
hehe. i know. tenkte litt på å nevne det for deg, men tenkte at det var stiligere for deg å finne ut av det selv ;o)
Jeg kosa meg mer igår når jeg lå langt lenger oppe på førstesida, men nyheter blir fort gamle! hehehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:29 am
Fjortisfilm? Her er CNNs kritikk av filmen. Hmmm…
(CNN) — The fanboys are raring for this one. As of Wednesday, two days before “300″ opened, the Internet Movie Database gave director Zack Snyder’s historical epic a user rating of 8.6 out of 10, based on more than 7,000 votes. The breakdown reveals that 6,000 of the voters are males under the age of 29, and that more than 80 percent rated the film a perfect 10. (The figures weren’t much changed as of Friday.)
All this excitement for a historical epic set in ancient Greece, starring such actors as Gerard Butler, Dominic West and David Wenham. What gives?
Seven years ago, “Gladiator” used CGI to paint in crowds and armies and even resurrect actor Oliver Reed after he died during the shoot. But “Gladiator” looks like an artifact from a bygone age beside “300,” based on a Frank Miller’s graphic novel about the Battle of Thermopylae in 480 B.C.
Ridley Scott dragged his crew to Italy, Malta, Morocco and Britain. Snyder recreated ancient Sparta and famed Thermoplyae — where 300 Spartans held off an invasion force of more than 100,000 — without leaving his virtual studio in Montreal. Photo-realism is dead, or at least on its way out.
“300″ morphs between live actors and a graphic animated world that is both cheaper and more malleable than the usual movie sets. Instead of the traditional cast of thousands, the credits list more than 200 visual effects artists. Along with “Sin City,” the previous adaptation of a Miller work, “300″ etches out the horizons of a new cinematic landscape.
So one can see why there would be such enthusiasm for the project. But, having actually seen the flick in question — unlike, perhaps, a number of its eager IMDb supporters — I’m afraid I cannot share their enthusiasm, though I suspect it delivers exactly what they think it does: blood and thunder.
Really stylized blood and thunder, too. Thermopylae doesn’t look remotely like Greece; it looks more like the inside of a computer game.
Reproducing Lynn Varley’s double-page panels as if the comic book were their storyboard, Snyder and cinematographer Larry Fong bleed detail and color from the grainy, sepia visuals, save for the Spartans’ swishing crimson cloaks, the bronze of their round shields and rippling torsos.
Perhaps it’s this remove from reality that allows the filmmakers to revel in an orgy of violence with impunity. The battle, which dominates the movie, is a nonstop slaughterhouse with the ferocious Spartans lopping and chopping their way through their innumerable foes (including rampaging rhinos and elephants, scuttled off the cliffs to their doom).
War receives the kind of gloss you’d find in, well, a video game. (Indeed, the actors have little to do besides assume picturesque positions and chew the virtual scenery.) When the audience cheers one particularly aesthetic decapitation it’s because it’s not quite the same thing as watching an Iraqi execution video. And to be fair to Snyder (who also made the “Dawn of the Dead” remake), he does have a flair for dismemberment.
Neverthele
ss, it’s not so much the body count or even the blood lust that’s disturbing. It’s that the film, with its macho militarism, seems out of step in a war-weary time.
Gerard Butler’s glaring, glowering, bombastic Spartan king Leonidas is the Jim Jones of military strategists: never retreat, never surrender, death on the battlefield is the greatest glory. The rhetoric echoes sentiments expressed by Japanese imperial loyalists in Clint Eastwood’s “Letters from Iwo Jima,” but there’s no criticism implied here. These are the good guys.
They even couple their death wish with ahistorical sentiments about “defending freedom” from Persian slavery and mysticism, though this hardly jibes with the regime the movie itself reveals.
It’s noticeable, too, how Miller and his collaborators strain to disavow any whiff of homosexuality (well known throughout ancient Greece), even as they strip their buff warriors down to highly impractical leather briefs. Athenians are dismissed as “boy-lovers,” but Spartans are real men.
Meanwhile, Xerxes, the Persian king, is bedecked in jewelry and facial piercings, and has an effeminate, clean-shaven look. He’s also distinctly dark-skinned and not at all Persian-looking.
All of which may be beside the point, I know: the kids just want to have fun. Many of them will. But what does that say about another Greek contribution — Western civilization?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:34 am
hehe. skuespillet er da ikke det viktigste i denne filmen. Men rakkern, falt ette det visuelle i smak heller? ikke overhodet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:35 am
Er jeg ikke helt med?
har denne allerede kommet på kino?
Har ikke sett førsteversjonen jeg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:36 am
Reagerte forresten litt på all tilbakemeldingen.
he he
Er en sang (!!!) så interessant?
men var visst flere enn meg som lurte på det.
var kanskje bildet av den nydelige Wentworth Miller som lokket
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:39 am
neida “kjære”, du er nok helt med. den har ikke norsk premiere før 23 mars. men det har vært noen førpremierer.
så vidt jeg forstår er vel dette førsteversjonen, men det ble laget en film i 62 som visstnok inspirerte frank miller, men jeg vil ikke si at disse to er “to alen av samme film”
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:40 am
er det ikke koslig med tilbakemelding da? hehe.
det er nettopp det hersens bildet som gjør at jeg ette har sjekka! ;o) neida, har vært innom.
Men jeg vet hvor jævlig det er når man får helt hjerneteppe og er dritkeen på å få tak i en sang!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:42 am
Ja, og siste dagene har jeg plutselig fått det for meg at jeg skal laste ned MASSE sanger jeg har lyst på for å oppgradere musikklista mi.
Så da er det enda fler jeg ikke husker navnet på.
Kjempehyggelig med tilbakemeldinger, men fikk en kommentar på det at en ikke skjønte hvorfor innlegget mitt kom på førstesiden.
Forstår jo den personen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:45 am
Vel, filmen var grei ikke noe mer. Ikke så spennende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 9:55 am
hehe, nei, spenningen er kanskje ikke verdas beste, men hva syntes du om det visuelle da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 10:21 am
hehe. jeg har liksom hatt et sånt prosjekt gående selv; å prøve å utvide musikkbiblioteket og få digitalisert endel gamle cd’er som bare samler støv. så jeg kjøpte inn en ekstern harddisk til dette formålet. men, så kjøpte dama seg ny pc, og vips, så var den harddisken på tur tel halden. vel, får vel ta det prosjektet en annen gang. hehee.
Jeg synes det er greit de varierer litt på hvilke som kommer på forsiden. Men det vil alltid være folk som er uenig. misunnelig krek er de! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 10:26 am
he he.. det er dét de er. Misunnelige
he he
Derfor ja.
men uansett – jeg har aldri vært på forsiden av VG så da synes jeg bare jeg skal nyte det litt nå mens jeg kan …
Ja, jeg har fylt opp lap-top’en til typen jeg. Og jeg har ikke plass til flere filer på mobilen så jeg er litt fornøyd.
bare én sang til nå så…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 10:45 am
Jeg viste samboer svaret du ga meg på at han ikke ville se 300, og det funka.. hehe. tror han synes det var litt flaut at jeg vil se machofilm og ikke han. Puppescenen hjalp littebitt, men forslaget ditt om sexnekt falt IKKE i god jord, da ble han nesten så sur at han ombestemte seg, hehe.. men jeg måtte berolige han med at jeg ikke skulle ty til så drastiske midler. Men han mener at alle kvinner indirekte tyr til sexnekt når de ikke er fornøyd, noe jeg ikke kunne si noe på.. ergo, ser han ikke 300 – NO SEX
så ender nok opp med å se den ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 11:04 am
hehe, det er alltid stas å havne på førstesida. vi har jo alle et behov for oppmerksomhet og vi liker jo alle at det vi skriver blir satt pris på.
bare en sang til? hehe. et meget flytende begrep! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 11:06 am
hahahaha… nå glisa jeg bra godt her! Fint å kunne være til hjelp ;o)
Det ligger jo noe i at kvinner indirekte tyr til sexnekt når de ikke er fornøyde med noe, selv om det ikke er med overlegg. Og det er grusomt! utrolig hvor mye dårlig filmer jeg har sett pga frykten for dette! ;o)
men gled dere! og lov å gi meg tilbakemelding på hva samboeren din synes! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 11:47 am
Flytende begrep nei… er bare en sang til så er jeg fornøyd
(de neste par ukene hvertfall
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 11:52 am
hehe, ja det er tiden som er den store faktoren her; hvor lang tid går det før mye vil ha mer og fanden krever fler! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 3:48 pm
Så nettopp trailer for filmen “sunshine” som har premiere senere i år på OK’s sider ( http://www.filmweb.no...)
Den virker som den er topp kandidat for (http://www.intuitor.c...) – fikk ikke helt med meg hva de skal gjøre, var noe med “reignite the sun” men det virker som man må svelge noen fysiske prinsipper.
Har som oftest ikke problem med å gjøre det i forhold til Sci-fi filmer, da de ofte har en viss egen logikk (som hvorfor Jedi’er kan gjøre syke ting i SW f.eks.) men ikke når det skal være halv-realistisk sci fi.
Skal bli “interessant” å se.. eller, kanskje helst ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 3:58 pm
Jeg gleder meg iallefall
Han har hatt endel negative opplevelser når jeg har valgt film, mye pga at jeg elsker omtrent alle skrekkfilmer, dårlige eller bra, mens han er mer kritisk og lei av den sjangeren.
Uansett tusler han vel med for å se 300 for å blidgjøre meg, men tror ikke han blir skuffa. Akkurat som den gangen jeg dro han med på Parfymen, og han innleda når vi satt i kinosalen med “jaja, jeg har LAVE forventninger til denne filmen siden du har valgt den og jeg ikke engang har sett traileren”, heheh. Men det måtte han bite i seg. OG apropos den filmen, når kommer anmeldelsen?
Den må du sette over lista over filmer vi anbefaler deg å anmelde
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 4:12 pm
SHIIIIIIIIT!! *F L A U* The Parfume skaffet jeg meg for lenge sida, men har rett og slett glemt den bort! skal sporenstreks legge den på lista, takk for at du er med på å kverke FRItida mi! ;o) hehe.
Jeg må jo inrømme at jeg kan sette meg inn i situasjonen til samboeren din; jeg har også en lei tendens til å være noe såder negativ når dama velger film, vi har stort sett forskjellig filmsmak! hehe. men noen ganger glimter hu tel hu au! hehe.
Det å se film er jo synonymt med å se mye dritt og noen få virkelig bra, og mange normalt bra. Man må knuse noen egg for å lage en omelett, og man må søttern meg se mye dritt for å finne noen virkelig juveler! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 4:16 pm
Sunshine? Eh, “popcorn movie for no-brainers”! ;o)
For å si det slik; godt mulig jeg ser den, men jeg vil faktisk ikke sette den opp på lista over filmer jeg SKAL se! det sier vel litt! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:34 pm
FY!!! du har sluttet helt med dine anmeldelser, før hadde du mange flere. Du har glemt ditt sanne kall, så få fram blekket og morr osS!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:43 pm
Bydgefjompen: Jeg lurer på hvordan du får til å legge inn YouTube filmer slik som du gjør. Kan du forklare meg det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:51 pm
Hei du.
Slik jeg gjør det:
1: Skriver innlegget i firefox for jeg syntes det er enklere å plassere og redigere størrelse på bilder. og tekst. er en smakssak
2: lagre innlegget som en kladd.
3: åpner det i opera.
4: går inn på youtube og kopierer EMBEDDED linken som ligger til høyre for hver video.
5: Limer den i inlegget der jeg vil ha den, og publiserer.
VOILA IT’S OUT!
jeg håper dette var til hjelp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:55 pm
hehe. jeg veit, det har blitt langt færre i det siste. Jeg må desverre jobbe litt overtid inniblandt, både fordi det er kaos på jobben, sjuke folk, og jeg trenger penger til leilligheta. Har visse grandiose planer for hjemmekinoen vettu.
Jeg tror ikke det vil bli publisert så mange omtaler frem til 23 mars når 300 har premiere. Vil gjerne la innlegget ligge øverst og se om det blir noe respons da. håper på at vg linker til omtalen min i sin egen når de publiserer sin også.
MEN, det vil bli sett filmer frem til da, så mye er sikkert, og omtalene vil bli skrevet. Men jeg kommer til å lagre de som kladder, og heller publisere de når jeg får sett ann respsonsen på 300 omtalen. jeg pr kåt? næsj! ;o)
frem til da skal jeg igjennom cannonball run 2 og 3, for å ha komplett sett av omtaler på disse filmene.
Og endel på lista. iallefall crash og stolthet og fordommer er bankers. the parfume bør jeg rekke. Også får jeg se. jeg tørr ikke love så mye pga jobben desverre. Men helt dødt blir det nok ette.
kl halv fire inatt setter jeg og en kamerat av meg kursen mot gøteborg for å hente en småfeit supra i sann fast and furious stil, så det kommer vel en bildereportasje om den også. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 8:06 pm
jeg veit vgb kommer med en funksjon hvor du kan krysse av for at et spesifikk innlegg skal ligge øverst, mens alle nyere innlegg legger seg i omvendt kronologisk rekkefølge som idag, og når man fjerner krysset vil det aktuelle innlegget legge seg inn i rekkefølgen på riktig plass, jeg hadde jo håpet at denne funksjonen ville komme rimelig kjapt, men tror neppe det skjer før 23. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 8:20 pm
Funket veldig bra dette. Tusen takk for hjelpen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 10:48 pm
inga problem. Bare bra at det funka! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 16th 2007 at 9:24 am
Mahammad al Algeri
Er du full?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 16th 2007 at 8:20 pm
Jeg er rimelig sikker på at kommentar 51 var bare kødd, om ikke bør nok vedkommende søke hjelp for sine “alkohol”problemer ja! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 17th 2007 at 3:26 pm
Bygdefjompen:
Du har ikke msn eller noe. Vil gjerne snakke litt med deg der privat. Eller kanskje du er på en #IRC channel?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 17th 2007 at 3:47 pm
irc er noe jeg holder meg glatt unna. Men messenger har jeg da.
gi meg din, så skal jeg legge deg til. Jeg er ikke så stor fan av å legge ut min her på vgb se. Eller om du går inn på avforum.no og lager deg en profil og sender ei privat mld til SKROTNISSE, som er nicket mitt er. Så kan du få den den veien.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 17th 2007 at 4:26 pm
Enig i alt du skriver. Men hvorfor i all verden er du så krass mot amerikanske kommentatorer? Skjønte ikke noe av det avsnittet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 17th 2007 at 4:32 pm
Mulig jeg dro den litt langt.. hehe…
Var ment som en slags harsellering over amerikanske anmelderene som mente på at filmen var for voldelig. “slutt og konentrer deg om noe annet og se heller hva filmen faktisk handler om” på en litt mer krass måte.
Filmen ER ekstremt voldelig, men ikke for voldelig. Man må faktisk tenke over hva filmen tar utgangspunkt i. Skal man lage en film om krigen i irak sett fra en soldats øyne uten å vise våpen!?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 21st 2007 at 6:52 pm
skal se filmen nå, så får vi se hvor enige vi er etterpå.. Kommentar kommer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 21st 2007 at 7:59 pm
Filmen sugde, big time. Så den forrige uke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 21st 2007 at 8:36 pm
TIl alle som har sett filmen og de som vil se den dere må ikke tro at det som kjer i filmen har virkelg kjedd sanheten er det var faktisk sparta som var slavehandlere og svært brutale persia aldri væert slavehandlere og kvinner hadde høyere rank enn menn og den første menneskeretiheten skrevet av cyrus the graet og er i FN byggning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 21st 2007 at 9:40 pm
That’s the historical facts:
In the Battle of Thermopylae(thermo=hot pylae=gate) of 480 BC, an alliance of Hellenic city-states fought the invading Persian Empire at the pass of Thermopylae in central Hellas. Vastly outnumbered, the Hellenes held back the Persians for three days in one of history’s most famous last stands. A small Hellenic force led by King Leonidas of Sparta blocked the only road through which the massive army of Xerxes I could pass. After three days of battle, a local resident named Ephialtes betrayed the Hellenes by revealing a mountain path that led behind the Hellenic lines(Ephialtes came to mean nightmare due to this betrayal). Dismissing the rest of the army, King Leonidas stayed behind with 300 Spartans and 700 Thespian volunteers. The Persians succeeded in taking the pass but sustained heavy losses, extremely disproportionate to those of the Greeks. The fierce resistance of the Spartan-led army offered Athens the invaluable time to prepare for a decisive naval battle that would come to determine the outcome of the war.The subsequent Hellenic victory at the Battle of Salamis left much of the Persian Empire’s navy destroyed and Xerxes I was forced to retreat back to Asia, leaving his army in Hellas under Mardonius, who was to meet the Hellenes in battle one last time. The Spartans assembled at full strength and led a pan-Hellenic army that defeated the Persians decisively at the Battle of Plataea, ending the Hellenic-Persian War and with it the expansion of the Persian Empire into Europe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 1:44 am
vel, godt oppskrytt eventyr, på linje med ringenes herre og eragon. Nothing more to say. Den var verd de 2 timene i sofaen jeg brukte for å se den, men tviler på det blir kinobesøk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:06 am
hm, med tanke på hvor uenige vi er, så hadde det vært fint om du utdypte det litt!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:07 am
Jeg håper ikke det er så mange som tror blindt på historien slik den blir fortalt i filmen! man må alltid ta sånt med en klype salt! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:09 am
hvordan du kan dra en paralell til eragon er over min fatteevne, det var jo ett makkverk.
Om du så denne i sofaen skjønner jeg jo at opplevelsen ble litt redusert, dette er en storfilm og ikke noe som hører hjemme på en nedlasta kopi på et hjemmeanlegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:33 am
vel, nå var det faktisk ikke bare eragon (som og forøvrig er et godt oppsktytt eventyr) jeg sammenlignet med da, men det så du kansje ikke.
Riktigt nokk er kansje lyd en del av opplevelsen, men det svarer ikke mot selve innholdet og filmens budskap. Sikkert fete lyder og bass effekter når partene baldrer sammen til er fæla slagsmål, kapper hodene av hverandre, og krangler om hvem som er konge..
Men seriøst.. tror det fremdeles egner eg best som tegneserie. BTW hva vet du om mitt anlegg og akustikk i min stue?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 7:21 am
vel, ringenes herre er filmer jeg virkelig liker! så jeg så ingen skam i å sammenligne med den! ;o)
Når det kommer til din stue veit jeg nada nix skvada, men det er samme hvor bra stue og anlegg du har, eller om du har en dedikert hjemmekino, men faktum er at det er fortsatt en forskjell fra kino. Og så vidt meg bekjent har ikke denne filmen komme på hverken dvd, blu ray, eller hd dvd, så om du ikke har fått tak i en fullverdig promodvd fra produksjonsselskapet har jeg vanskelig for å tru at kopien matcher filmen på kino. Men hej, jeg kan jo ta feil.. Dog står jeg på mitt: NOEN FILMER ER BEST PÅ KINO!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 8:08 am
Skuff, veldig skuffet. Filmen var rett og slett dårlig. Dårlig soundtrack, skuespill, plott og scener(ikke noe spektakulært akkurat).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 8:18 am
hm… vel, deg om det ;o)(jeg får jo ikke akkurat krangla på det siden vi har alle vår smak) ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:11 pm
Denne historien er en typisk heltehistorie. Jeg mer å ha lest at i tillegg til de 300 spartanerne så var det også 8700 allierte grekere med i slaget. Men storyen blir bedre når man holder seg til 300.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:20 pm
mm.. men om ikke hukommelsen spiller meg ett pussig puss (!) så dreier vel filmen seg om de 300 som gikk imot perserne før de allierte ankom.. Men selvfølgelig, det ville ikke ha vært en like kul film om den skulle dreie seg om flere tusen soldater i 2 timer! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 5:25 pm
300 Spartans and 700 Thespians fought in this battle against tenths of thousands Persians.
Thespiae (Greek Θεσπ_
3;αι, Thespiai) was an ancient Greek city in Boeotia. The city contained many works of art, among them the Eros of Praxiteles, one of the most famous statues in the ancient world; it drew crowds of people to Thespiae. The Thespians also worshipped the Muses, and celebrated a festival in their honor in the sacred grove on Mount Helicon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 8:42 pm
Når vi snakker om crappy tv-høytalere og kjellerstue… *kremt* Mulig det har noe å si? Men tatt i betraktning at hårene mine kanskje ville reist seg dersom trommehinnene mine verket under kampscenene i en kinosal, så synes jeg likevel ikke dette var noen stor severdighet. Men én ting er jeg enig i: SE DEN! Selv om den ikke traff helt min smak, vil jeg ikke fraråde andre å se den, det er forsåvidt ikke en dårlig film, om du klarer å svelge manglende plot. Neste Frank Miller-baserte film er SIN CITY 2 og 3 forresten. Sin City er btw en av de råeste filmene jeg har sett noen sinne! Der reiste hårene mine seg: og ville gjort det om jeg så den på iPoden min på bussen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 10:06 pm
Takk for en fantastisk anmeldelse, mine allerede høye forventninger ble enda høyere nå. Snart redd for at jeg ikke kan bli annet enn skuffet når jeg benker meg ned i Colosseum på lørdag… Har sett traileren et utall ganger og hører nå på filmmusikken, som og er fantastisk.
)
Og jeg er enig med deg ang. Gerard Butler tolkning av Dracula. Filmen i seg selv er ikke spesielt bra, men Butlers tilstedeværelse på skjermen slo knockout på meg. Jeg får den samme følelsen her, når jeg ser traileren. Så dette kan ikke bli annet enn bra!
D
Gleeeeeeeeeeeeeeedeee
D
eeeeeeeeeeeeer meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2007 at 2:43 am
hærlig film !!! treng vel ikke sitte å skrive masse shit om ditt og datt, men alt vi treng å nevne e: Underholdning på et helsikkas høyt nivå…
folkens: ikkje la dokker lure av miniputta som ikkje har peiling på film, æ anbefale dokker å se den…. om dokker ikke e sånn “love-boy” type da…. enjoy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2007 at 7:08 am
“folkens: ikkje la dokker lure av miniputta som ikkje har peiling på film, æ anbefale dokker å se den” – Utrolig bra skrevet! Jeg håper dere to fortsetter å stikke innom bloggen min å kommentere, artig med kommentarer fra folk som har en forholdsvis frisk skrivemåte! ;o)
Det er også kjempebra at filmen falt i smak!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2007 at 9:15 am
http://www.vg.no/pub/...
Linken tar deg til vg sin omtale; hva kan man si? i mine øyne bør kanskje vg ansette anmeldere som faktisk kan nyte filmer uten å kreve dype historier og tung dialog!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2007 at 5:29 pm
skal på på kino i kveld å se 300
gleder meg !!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 23rd 2007 at 7:20 pm
er det lov å håpe på en tilbakemelding når du får sett den? ;o)
Gled deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 12:49 am
En veldig bra film!
Men jeg synes det er litt lite historie i den, den går så rett på sak. Altså, jeg likte filmen godt. Men synes det kunne vært litt mer historie med i den, det er veldig mye kamp og slossing.
Men som sagt, en kjempefilm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 1:19 am
Da var filmen sett for andre gang….
igjen så sier jeg det samme som jeg tenkte første gangen..
Den er gudegitt.. den er perfekt.. den kunne ALDRI blitt bedre, ingenting som topper den og ingenting som kunne vært bedre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 1:28 am
Uh… Er det meningen at det skal være en animasjonsfilm, eller er det bare jeg som synes at omtrent alle scenene ser ut som om de er hentet fra demoen til et hvilket som helst (ikke fullt så nye) tv-spill?
Ja, spørsmålet er oppriktig ment.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 6:13 am
mm.. det er vel det som er det store diskusjonstemaet i forbindelse med denne filmen; burde den ha fokusert mer på historien eller ei. Bare se på vg sin omtale, de var ikke noe videre happy for filmen. Nettopp pga dette med mangel på dybde og historie. Men Frank Miller sin novelle er da ikke så historisk korrekt, dette er tross alt pur underholdning, og da er jeg bare glad at det har gjort det så gjennomført som de har!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 6:14 am
Hehe. det er vel kanskje litt drøyt å si at det er en animasjonsfilm, men flertallet av filmens scener er spilt inn ved hjelp av en bluescreen eller hva det nå heter; skuespillerene spiller sin rolle foran en blå vegg, og så blir omgivelser og sånt lagt på digitalt. Det er utrolig mye data inne i bildet her, men jeg vil fortsatt ikke definere den som en animasjonsfilm!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 6:16 am
jeg er så enig så enig. 100% gjennomført uten feil. Dette er en høydare, det er en moderne klassikker, dette er en av de få filmene vi fortsatt vil huske når VI blir eldre. Akkurat som våre foreldre og deres a clockwork orange (bare ett eksempel). ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 6:21 am
#108 Det er ikke animasjonsfilm fordi de viktigste elementene er ikke animerte. Men som det svares over denne posten så brukes animasjon ofte.
Jeg syntes faktisk dette er en av de tingene som gjør filmen så utrolig utrolig bra. det er om ikke noe av det mest fantastiske de kunne gjort.
Eksemplene er mange, men de to første jeg la merke til var
1) Lyset ifra himmelen la seg perfekt ned på omgivelsene, det både gav verden en mytisk og “hellig” følelse og de virkelig laget en teatralsk skapelse av alt.
2) Blodet ifra drap var gitt ekstra kontrast og “vekt” noe som tydeligjorde drapene og satte enda mer virkelighet inn i den verden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 6:35 am
det skapte en atmosfære som var til å ta og føle på. Det var bare å lene seg tilbake og la seg forføre over hvor perfekt det hele var! en strålende film!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 3:46 pm
#109 svar;
Ja akkurat, jeg fant meg sittende i stolen, munnen vid åpen, ikke en muskel beveget seg og jeg bare nøt det som jeg så.
Jeg kan faktisk forestille meg at dette må være litt samme følelsen kristne idioter har når de finner “gud”, for jeg ble så overrasket og fikk så herlige følelser inni meg at jeg bare rett og slett satt der og måpte. “den er jo perfekt” sa jeg til damen når jeg så den første gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 3:48 pm
det er dog en betydelig forskjell mellom de kristne når de “fant gud” og oss når vi så 300; vi fortjener ikke å bli lagt i tvangstrøye og bli lobotomert!!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 3:58 pm
Det er jo dine ord, akkurat tvangstrøye og meg er det mange som har sett for seg
Men ja, filmen var vakker, så vakker at jeg ikke trenger egentlig si noe. Den var perfekt, den kunne kun blitt bedre om den var lengre, mer av det samme i … TO timer til. Med tisse og drikkepause såklart
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 4:08 pm
hehe, så du har hørt du hører hjemme i det du au? da er vi to! jeg fikk det senest natt til torsdag på jobben!
tanken på to timer til er så absolutt forlokkende, men så er spørsmålet om det kunne ha blitt litt overkill.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 4:14 pm
Nei det tror jeg faktisk ikke. Denne filmen er SÅ perfekt at jeg tror ikke at så lenge de samme folkene laget to timer ekstra at den KAN bli ødelagt.
Et slag til, siste slaget litt lengre. Litt mer fokus på hva som skjedde i sparta.. hell, kanskje de kunne slengt inn guttens første dager i “spartansk lære” etc.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 4:17 pm
mm… vi får bare håpe at de har skutt endel film som ikke er med i kinoversjone, og at vi får en meget etterlengted directors cut etterhvert! pokkern jeg gleder meg til dra denne filmen på blu ray i hjemmekinoen bare utgaven kommer og leilligheta står klar!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 4:27 pm
# Tommy
slaget ved Thermopylene heter det..pr 480 f.Kr
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 4:47 pm
#112 OOOHHH hadde ikke tenkt på ekstramatriale
:D:D:D:D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 5:08 pm
en ting er ekstramaterialet. Men la oss også håpe at de gir ut en litt påkostet utgave i stil med LOTR trioen. Tenk den diger boks med enten figurere eller noe. 2 eller 3 plater. En diger poster. mmmmm… snasent!!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 11:52 pm
Akkurat kommet hjem i fra kinoen, for en fantastisk film.
Digga den scenen hvor kongen spiste på eplet!
Eneste ulempen med hele opplevelsen var de møkka skravlebøttene som satt rundt omkring..
skulle vært egen sal for de skravlete og en for de som faktisk nyter filmen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2007 at 3:12 pm
Fredag 23.03.07 ble filmen sett. Midt i salen på Colosseum 1. OG jeg har ikke kommet helt ned ennå..
Dette var bare vakkert.. Lyset, kameraføringen.. Nydelig bilder av blod og lemmer som flyr over skjermen.. Hadde de kjørt dette i normal fart hadde det bare sett tullete ut, men i sakte film.. *Sukk*
Ok man kan si hva man vil om filmen ikke er historisk korrekt, dialogen er noe platt, men who cares???
Frank Miller ble inspirert til å tegne denne historien da han som liten så filmen “The 300 Spartans” fra 1962, som er basert på “myten”, slik greske historikere skrev den ned.
Jeg var skuffa når filmen var over, jeg ville ha MER!!
Jeg har ikke ord for hvor mye jeg gleder meg til denne kommer på DVD med (jeg håper) ekstremt masse ekstra materiale.
Det må ikke bli for lenge til…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2007 at 7:19 pm
jeg veit, de drittunga burde ha hatt en egen sal, eller bare holdt seg unna. jeg fikk nok en gang og skrev følgende sak om det:
http://www.vgb.no/964...
men kjempebra at filmen falt i smak!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2007 at 7:20 pm
vælkommen i klubben!! ;o) 300 er som dop for oss filmgeaks; man blir rett og slett hekta. I love that movie!! Og enten til helga eller i påska skal jeg på colo og se den igjen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 9:17 pm
Dette var en kjedelig film. Pompøs, elendig skuespill, alt for stilisert (lignet på en reklamefilm for et ekslusivt mineralvann) og temmelig drøy.
At veldig mange her kaller den utrolig bra, og hyller den som den beste filmen noensinne fatter og begriper jeg ikke. Jeg har sett veldig mye film, derav en god del dårlige, og 300 passer inn blant de dårlige. Er det kansje mange som har falt for hypen? Kansje det er mange unge nerdegutter som spiller WoW?
Om fem år er den glemt. Nedstøvet og fortrengt nederst i DVD-hylla akkurat som en pinlig homoseksuell opplevelse.
For filmen er jo rimelig gay …
Stig,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 9:56 pm
Rimelig gay?? Nerdegutter som spiller WoW?`hehe, tro det eller ei, men jeg har faktisk ikke spilt world of warcraft noen gang. Så da slapp jg å komme i den kategorien.
Jeg vil ikke riktig enda si at dette er tidenes beste film, men den er sjukt bra! Og om fem år skal du ikke se bort fra at jeg sitter foran lerrete med tunga nedpå låra og koser meg glugg ihjæl med den!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 10:00 pm
gay???? dummeste jeg har hørt….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 10:06 pm
du vet jo hva man sier; “på seg selv kjenner man andre”!! hehehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 11:38 pm
imorra ska æ dra å se filmen, å så bort i h**** kor æ glede mæ!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2007 at 10:54 am
Hei Fjompen.
Dette var en nydelig anmeldelse av en fantastisk film. Jeg så denne filmen i går.
Den hadde alt, det eneste jeg gleder meg til nå er å få kjøpt den i HD kvalitet. Det blir nok krona på det perfekte verk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2007 at 11:02 am
vi får inderlig håpe at du er like entusiastisk etter å ha sett den!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 27th 2007 at 11:03 am
takk takk. Hyggelig at folk ette river av seg håret av omtalene mine ;o)
En hd-utgave er nok kronen på verket, til dels vell å merke. Jeg ønsker meg masse ekstramateriale, gjerne en directors cut som er enda lenger i samme stil, og ikke for å glemme ønsker jeg meg en svær samleboks i stil med lotr boksene! og gjerne med figurer eller byster! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 28th 2007 at 9:58 am
Hei kompis!
husker du gutta fra tromsø som hadde sett seg tullete på traileren i skole timene, ja nå har vi sett filmen og vi lovet vi skulle skrive tilbake, jeg har sett den 4 ganger på kino, trur deet holder til den kommer ut på dvd. Jeg var så lettet etter jeg hadde sett filmen fordi jeg hadde høye forventniger etter og ha sett kanskje verdens kuleste trailer. Denne filmen er en soleklar 6er i sin sjanger. Jeg blir aldri lei av og høre på stemmen til Leonidas..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 28th 2007 at 10:18 am
Hehe. Morn du. Er ette lett å glemme dere. Sjelden jeg har besøk av så entusiastiske personer her på bloggen!
4 ganger på kino ja, det taler for seg selv det! Jeg skal se den enten til helga eller påska, har desverre ikke mulighet tel å dra på kino i hytt og pine. Men det skal bli artig å se den igjen. Filmen, vel, den ER 300! utrolig gjennomført! sjukt kul! maskulin som få! En moderne klassikker!
Flott at den falt i smak for dere, ellers hadde jeg fått antydning til dårlig samvittighet etter min propaganda for filmen! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 2nd 2007 at 9:56 am
Ahhhh…. Fuglene kvitret, klokken dro seg mo 12 på formiddagen, været var helt konge med nok av sol og litt varme i luften. Noen timer senere skulle det skje. Igjen. Jeg skulle få se 300, og denne gangen på gamle ærverdige coloseum.
Tre timer senere var vi på vei innover, straka vegen mot oslo, rett i parkeringhuset. Så var det å møte en kamerat av oss, vel, nok svada:
Jeg rådigget filmen første gangen jeg så den, noe som bør ha kommet godt frem i min omtale av den. Jeg var kanskje litt nervøs for at den ikke ville være like bra andre gangen, men den frykten var helt ubegrunnet. Fra gardinene forsvart og lerretet åpenbarte seg, så var jeg hekte, igjen, denne filmen var minst like bra andre gangen, om ikke bedre. 2 timer med glising, det tar i trynet det altså!
)
Jeg gleder meg vilt til dvd utgaven!! Så langt er det årets høydepunkt, og om en film slår denne; så fy faen sier nå jeg!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 2nd 2007 at 11:28 pm
k
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 3rd 2007 at 12:19 am
Filmen er uten tvil på samme nivå som sin city. Men blir for mange klisjekommentarer og dårlige/upassende kommentarer som virker som om de kommer direkte fra tegneserien. Nå vet ikke jeg om de faktisk ER det, men det stemte ikke helt på film. Ellers vil jeg bare si at det kanskje er de beste slossescenene noensinne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 3rd 2007 at 8:01 am
jeg hadde jo blitt skuffa om du ette var enig! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 3rd 2007 at 8:20 am
Regissør Zack Snyder har uttalt ved mer enn en anledning at han ville lage en film tro mot tegneserien fremfor å lage en historisk korrekt film. Så du har nok rett i at dialogen virker litt “tegneserieaktig”. Men jeg synes det kledde filmen. Det passet så godt inn og helheten ble jo helt konge!!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 6th 2007 at 12:58 pm
Irriterte vettet av meg at de ved flere anledninger oversatte “glory” til “seier” når det er helt klart at det ikke var fra seier man forventet “glory”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 6th 2007 at 1:20 pm
fint å høre at jeg ikke var den eneste. Noe sier mat vedkommende som har oversatt filmen enten hadde en fuktig kveld før han oversatte, eller så er han ikke ferdig med sitt engelskstudie
)
Først gangen jeg så filmen var faktisk ikke dett så stort irritasjonsmoment, men andre gangen irriterte det meg ganske så kraftig. første gangen var jeg i gledesrus over filmen og registrerte stort sett ikke så mye av tekstinga! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 6:22 am
Begynte å se filmen igår (mine mørke premisser ja…)

Vi kom ganske langt uti filmen, men skal se den ferdig en annen dag… Jeg er hvertfall LOVLIG IMPONERT!
Trodde ikke jeg skulle like den så godt – er ikke sånn superfan av krigsfilmer, men elsker Gresk historie…
Bra visuelt og bra manus. En fornøyelse så langt.
Ble dessverre ingen kino på meg … Dårlig seter på alle vi ville se.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 8:05 am
jeg får helt vondt inni meg når du sier at du ikke å den ferdig! hehe. Men det er jo kjempebra at den falt ismak. Jeg simpelheten elsker den filmen. To ganger på kino, begge gangene var jeg som en unge i en godteributikk. Jeg satt som klistret i stolen, vell å merke når jeg ikke holdt på å lette av glede over hva som utspilt seg på lerretet!
Vi så Hot Fuzz i helga, omtale ligger ute, vil anbefalle deg å lese filmen og vurdere om du vil se den. Om dette er din type humor, så er det noe av det beste du kan se!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 8:10 am
Jeg leste omtalen jeg vettu.


Liker britiske filmer så den skal jeg nok se – enten det blir kino eller dvd.
Typen min likte 300 mer enn meg, men jeg ble imponert
Han har ventet på den leeenge så jeg måtte jo se den med han
Grunnen til at vi ikke ble ferdig var fordi det ble litt sent… vi skulle jo opp klokken 5 idag. sukk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 8:12 am
det er ingen unnskyldning! ikke for denne filmen! ;o)
Jeg fikk det samme problemet på fredag. sto opp halv seks på morgenen, jobba til tre, dro hjem og ordna meg, dro til ski på peppes, så så vi hot fuzz, var hjemme nærmere ett, var i sengs til to, var oppe kvart på fem på lørdag morgen, dro på jobb, var hjemme til fire, helt kaputt! men det var verdt det! man må jo ofre litt for gode filmer! hehehehehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 8:32 am
he he… ja jeg skjønner den var tynn. Men jeg hadde drukket på lørdag så vi var begge litt reduserte igår — fristet mer å se den ferdig når vi var mer opplagte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 8:33 am
OK da: Bedre enn fryktet.
Men dette er jo bare en påkostet fantasyfilm.
(Som dog er svært underholdende)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 9:53 am
hehe, så det var litt alkohol inne i bildet ja, jeg mistenkte det se! ;o) Da stiller jo saken seg litt annerledes, en god grunn du hadde! ;o)
Men når du skal se den ferdig, så se den fra starten av, den er fortsatt kongefeit! “Madness? THIS IS SPARTA”! Off, får grøssninger bare av å tenke på visse scener!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 9:54 am
hehe, joda, det er en påkostet fantasy film, men som du sier; underholdende! Også så gjennomført da mann! I love it! Det eneste jeg fryktet var at den ikke var så bra som jeg håpet, men den frykten var ubegrunnet!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 11:06 am
He he he… Digget han derre Xenaxas eller hva han het. han var en vakker pen STOR mann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 11:13 am
Xerses eller noe er det vel. hehe. Men du må ha en merkelig smak i menn. Først Baron, og nå han? hahahahaha. ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 11:58 am
ha ha ha… han store sminkede mannen var ment som en spøk.
Og Sacha??? Har du sett han på “ordentlig” eller?
Han er pen han ja. Skikkelig MANN.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2007 at 12:08 pm
hehe, jeg skjønte det var en spøk med Xerses ;o)
Men ja, jeg har sett bilder av Sacha i normal utgave, og nei, han er fortsatt ikke så pen at jeg går fra hetero til bifil og synes at han er det. Hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende