5 Oscars, 45 andre priser, 75 andre nominasjoner. Jeg er imponert! Og det er delvis derfor jeg valgte å se den nå 7 år etter premieren. På kino imponerte den stort når den kom. Og som mange kanskje har fått med seg står vi nå foran en ny ”gladiatorfilm” på kinoene. Dermed gøyv jeg løs på Gladiator med stor lyst, dette mesterverket skulle det bli intet mindre enn fornøyelig å se igjen.
Maximus er Romas dyktigste general, en vinner av de sjeldne og keiserens yndling. Sammen valser de over enhver hær de kommer over i sin søken etter å utvide Romas grenser. Men når det blir kjent at keiseren er døden nær og vil at Maximus skal ta over begynner problemene å tårne seg opp. Keiserens sønn, Commodus, dreper sin far, familien til Maximus og sender han for å dø. Men Maximus overlever; fra å være en anerkjent general må han plutselig takle livet som en slave, men når det blir kjent at han kan sloss blir han forfremmet til Gladiator, og foran han ligger selveste Colosseum, arenaen hvor de største gladiatorene har utkjempet sine slag opp igjennom tidene. Nå er det Maximus sin tur, nå skal en keiser styrtes, men Commodus viser seg raskt å være en langt sluere fiende enn Maximus hadde forutsett. Med et brennende ønske om hevn for sin familie og et like brennende ønske om frihet for Roma setter Maximus inn et siste støt for å styrte en gal hersker!
Hvordan skal man egentlig begynne en omtale av et anerkjent mesterverk som det rett og slett ikke skal snakkes stygt om hvis man fortsatt har lyst til beholde sitt gode rykte som en filmanmelder? Vel, man bør begynne å hylle filmen, pøse på med godord om det visuelle, manuset, dialogen, skuespillerne, overøse leseren med fancy fremmedord selv anmelderen må slå opp for å forstå, og man bør avslutte med å anbefale alle å se å se den. Vel, jeg har et autoritetsproblem og hater å rette meg etter profesjonelle anmeldere som får fett betalt for å se filmer. Så tro meg, du bør gjøre deg klar for en litt annerledes omtale av dette såkalte mesterverket.

En litt interessant ting angående denne filmen er at manusforfatter David Franzoni begynte på denne historien tilbake på 70 tallet og man skulle da tro at David har hatt mer enn god nok tid til å perfeksjonere manuset. For når det endelig ble klart at filmen skulle bli laget var det faktisk ingen ringere enn Ridley Scott som skulle få regissere dette episke dramaet. Med filmer som Legend og Blade Runner på samvittigheten visste en hel filmverden at vi nå skulle få se noe grandiost. Det store spørsmålet var imidlertid historien, kunne Franzoni hvis største øyeblikk var Amistad virkelig matche Scott?
Både og vil være det naturlige svaret her. Du ser det med en gang, i løpet av filmens åpningsscene sitter du mest trolig med haka mellom beina og ser dum ut mens du lar deg imponere av det visuelle. Vi snakker møkk, jord, svette, råskap, blod, drap og slakting i kombinasjon med vakker musikk, vakker kameraføring, estetiske småscener og et totalinntrykk som er intet mindre enn nettopp imponerende. Man tenker instinktivt at man nå skal få oppleve to og en halv time fylt med imponerende filmhåndtverk signert selveste Scott.
Etter et kvarter til sitter man fortsatt like imponert over det visuelle, men man begynner å undre seg over filmens handling. Går det ikke litt tregt? Er det ikke veldig kjent det her? Hm, nei, det kan ikke være, det kan ikke være en tradisjonell og klisjefylt historie om en underdog bare i flottere innpakning? Og etter en halvtime til er konklusjonen klar; jo for pokkern, det er nettopp det det er, dessverre!
Vi får følge krigshelten Maximus, portrettert av Russel Crowe, under hans reise fra å være krigshelt til bli en slave til å bli en gladiator og til slutt styrte et regime og en gal diktator av en keiser. Bare dette konseptet i seg selv er jo et typisk underdog konsept, ta for eksempel historien om Rocky. Mye av det samme. Men i og med at denne handlingen er lagt til Romertiden og var såpass omfattende, så lå faktisk alt til rette for en langt dypere handling hvor underdogkonseptet ville fungere kun som en detalj i historien, og ikke bli så dominerende som man fryktet. Dessverre, som tidligere skrevet, skjer ette dette. Og dette tror jeg vi kan takke Franzoni for. Filmen var i 2,5 timer, det er lenge til å være en film, og da bør man ha et godt manus, man bør servere publikummet velskrevene dialoger, man bør by på intriger som fanger publikummets oppmerksomhet og man bør ha noe på hjertet. Franzoni sliter stort sett med det meste. Han prøver så godt han kan, for all del, noe bra er det her også. Men det hele ble så utrolig sterilt og klisjefylt. Karakterene er som oftest for grunne og i de tilfellene jeg ble imponert var det takket være skuespillerne og ikke manuset deres. Det føltes aldri som om filmen hadde noe å si, og dermed ble det en tradisjonell underdog historie i en sjukt fancy innpakning. Sånt er surt å innrømme, men det er nå slik en gang. For til og begynne var det kanskje ikke så fremtredende, og det kan vi takke Scott for. Han viser her at han er sjukt dyktig når det kommer til å lage film og man lar seg lett imponere over det visuelle, dermed fokuserer man mindre på dialogen og historien, men i løpet av 2,5 timer blir det fort litt overkill med det visuelle og man vil naturlig nok legge mer og mer merke til historien, og da gikk det i alle fall opp for meg at om vi fjerne Scott sin upåklagelig visuelle stil, det inkluderer da de flotte kostymene og de flotte omgivelsene, så lukter vi så vidt på en b-film faktisk, men med skuespillere fra eliten i Hollywood!

I hovedrollen finner vi oscarvinneren Russell Crowe som da naturligvis vant Oscar for nettopp Gladiator. Sånne folk skal man jo vise respekt, men helt entydig positiv klarer jeg bare ikke å være. Crowe gjør så godt han kan ut fra manuset sitt, og ja, han er utrolig dyktig i rollen som Maximus, men Oscar material? Glem det! Jeg kan også skrive en bra filmomtale (håper jeg) men jeg vinner ingen pulitzer pris for den! Kanskje en drøy sammenligning men. Uansett, Crow er mandig, han er rå, han har en barsk stemme og han passer i rollen.
I rollen som smågærn diktator og keiser møter vi Joaquin Phoenix som jeg normalt sett har stor sans for, men i dette tilfellet følte jeg at det kanskje ble litt overspill til tider. Eller kanskje det bare var de rundt han som var i en såpass lav klasse at Phoenix fremsto som overspillende? Men godkjent skal han ha. Det er bare det når filmen blir kjedligere og kjedligere i løpet av 2,5 timer har man lett for legge mer merke til ubetydelige detaljer!
Jeg tror jeg lar det være med skuespillerne der jeg!

Hvor mye pes jeg vil motta for denne omtalen aner jeg ikke, men en del forventer jeg dog. Jeg husket også denne filmen som en sjukt god film, jeg skjønner ikke helt hvorfor, men jeg velger å tro at jeg som så mange andre lot meg imponere såpass over det visuelle ved filmen at jeg rett og slett ikke la merke til hvor overfladisk og klisjefylt denne filmen faktisk var.
Scott pøser som sagt på en visuelle effekter i verdensklasse, flotte kostymer og skaper en perfekt atmosfære fra romer tiden, så det er det positive ved filmen. Resten kan så absolutt diskuteres. Og den diskusjonen skal jeg ta med glede om noen føler for det!!

28 kommentarer In " [Filmomtale] Gladiator (2000) "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mars 11th 2007 at 9:43 pm
HAH!! Du er blitt en av oss.
Jeg har aldri likt denne filmen mer enn “ok”. Dens action er grei, joda den er tøff og til tider er den meget fet å se på, men filmen blir rett og slett en lang serie med klisje`er.
SPOILERE!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!
Når soldatene skal drepe Max så tar de han med i skogen og han “reddes” av at han ene vakten sitt sverd hadde fryst fast i sliren. Dette er det enhver person som har sett mer enn 5 gode filmer vil kalle a cheapshot. At man redder helten ved at noe utrolig usansynlig og uvanlig skjer. Hvor mange folk trakk sverd i løpet av vinterscenene? 20? kanskje mer? Poenget er vell at når det skjer med akkurat denne ene personen så blir det en scene man sitter igjen med “ja det var da tilfeldig!?!” følelsen i halsen. Og det er et meget dårlig tegn.
Jeg kan trekke ut titalls forskjellige dårlige scener som ødelegger filmens potensiale. Den mest klassiske er slutten. Som rett og slett… er idiotisk.
Først har du en fyr, soldat ifra gudene vet hvor lenge, har kjempet hundrede og ørten slag, drept titalls på titalls med sterke og kraftige soldater. Blitt en konge i gladiatorkampene etc etc etc. Og så har vi Cæsar, som joda er en kraftig kriger da hans trening er god. Men seriøst, i hva fucked up verden velger Cæsar å skade den fangede løven litt også gå inn og sloss med han. Enhver person, over 10 år vet hvordan det ender, vet hva som vil skje. Og det gjør bare at filmen blir mer og mer logisk og dermed tåpelig. At Cæsar, keiseren av hele roma og italia. Lederen for de samlede styrker og rett og slett en demigud for folket. Skal sloss i en arena imot en forræder av folket (men godt likt). Det er beyond banalt.
Når da Max dør, så kommer prikken over skitthaugen. Han løftes opp av sine frender, han børes bort med jubel rundt seg, solen er oppe og alt er bare vakrere og herligere enn noe. *SPYYYYR* det er nesten som man mistenker at disney laget denne slutten.
Filmen er full av klisjeer, ifra begynnelse til ende. Filmen er rett og slett ødelagt av dem.
Se serien Rome, der har du slik ting skal være. Fordervelse, drap og lyst. Når man er gladiator er det voldelig, det er rått og brutalt.
Når det gjelder et lite, og ubetydelig irritasjonsmoment så er det hvordan Cæsar argumenterer imot å drepe Max. “jeg kan ikke drepe han fordi da blir han martyr”.
Det er da idiotisk.. du trenger ikke drepe han i det hele tatt, bare ikke send han ut til folket. La han forsvinne inni en kald og mørk kjeller, la han råtne bort i noen uker. SÅ dreper du han. Er det en ting han bør se på hvordan folket “adopterer” max så er det at folket ELSKER det som skjer foran dem, men glemmer helt alt annet. Bare se på folket når Max møter gamle kjendisen. Det er ikke noe “aww der er han gode gamle fyren, han er tøff”. deres lojalitet til heltene sin er minimal.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 11th 2007 at 11:46 pm
#1 En av dere? der føyk stolheten min i dass… ;o)
Men, litt mer seriøst, det var vel ikke et eneste ett av punktene dine jeg selv ikke reagerte på, men fant ut at det ville være dumt å gå så grundig innpå filmen i en omtale. hehe.
Det er som du sier, klisjefylt, forutsigbart og til tider spybart. Den slutten gikk rett inn på min shitlist over dårlig slutter.
Nei, da har jeg husket den som en meget god film, sett den på nytt, insett at det er 2,5timer med stort sett møl, og ser nå frem mot 300… tiden går kjapt dit au!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 12:49 pm
he he…
jeg bryr meg ikke det døyt om hva alle andre sier.
Denne filmen er bra! Me like!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 1:20 pm
#3 Så lenge du nyter filmer er jo det bra! Jeg ble bare så uhordelig skuffet siden jeg hadde så sjukt gode minner, men nå kom alle dens svakheter altfor sterkt frem. Snufs. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 1:42 pm
he he… ja ja… det var jo synd da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 1:44 pm
nja, jeg vet ikke hva som var verst; og plutselig se alle filmens mangler, eller det å faktisk gi satans sendbud rett, den var lei! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 1:48 pm
he he… skjønner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 4:19 pm
Aj aj.. Har ikke sett denne på 4-5 år nå og husker den som en skikkelig god og storslagen film.
Lurer på om dette inntrykket vil knuses om den sees på nytt nå.. Tror kanskje det, og da vil jeg heller bevare minnet
Husker ennå at jeg likte “Braveheart” veldig godt da den kom. Det gjør jeg ikke lenger av mye av de samme grunnene du nevner ang Gladiator.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 4:33 pm
Det må jo sies at det er en tabbe å se filmen noen andre dager enn dagen-derpå når den kritiske sansen er såpass svekket at dette blir en fantastisk film
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 4:34 pm
B-film Ok. Men en underholdende B-film.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 12th 2007 at 6:02 pm
innrømmer at jeg aldri har klart å sett hele filmen sammenhengende.. Ble for kjedelig! Liker som regel sånne filmer, men ikke denne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 2:18 am
#8 Braveheart er også en sånn film jeg har ganske så gode minner om! Men enhver film har vel nok med skjønnhetsfeil om man er i det rette “detektiv-humøret”
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2007 at 2:20 am
#9 Så om man er glad i film er man nesten dømt til å ende på avrusningsklinikk etterhvert fordi man ikke bør ødelegge gode minner, og derfor ta en real fest dagen før man skal se en gammel favoritt? ;o)
Men jeg er faktisk til dels enig, noen filmer fnunker best dagen derpå når de små grå ligge paddeflate!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:26 am
Gladiatoren – utrolig bra filmmusikk.
Du sier ikke noe om film-musikken – som i denne filmen er med å løfter opp filmen til en unik filmopplevelse. I filmer som denne utgjør musikken, etter min mening, 50 % av filmens inntrykk.
Kan være enig i at det er vel mye klisjeer og litt tynt manus – men filmen står for meg som en av de store filmopplevelser noensinne (i likehet med braveheart). Dette mye takket være Crowe som med sin skuespiller-prestasjon og myndighet gir karakteren troverdighet og løfter filmen på en slik måte at en heller kan se bort fra de fleste klisjeene.
Skulle gjerne hatt en annen slutt; eksempelvis at Max står igjen til slutt etter å ha seiret over den siste gladiatoren – og at keiseren gir sine soldater ordre om å drepe Max. Dette er med å sette mobben (folket) i opprør som leder til at de styrter keiseren (og at Max gjennom dette – etter sin død – får den hevnen han håpet på). Det kunne også vært en flott avslutning med et blodig slag/opprør av folket mot keiseren.
Oppfordring til slutt:
Husk å si noe om filmmusikken i filmomtalen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 14th 2007 at 9:55 am
Jeg er vel egentlig enig med deg at i mange tilfeller har musikken mye å si, men som oftest er den ikke så utrolig viktig for min del.
Men jeg skal prøve å skjerpe meg og begynne å nevne noen ord om den om den i mine ører er verdt å si noe om.
Det at den står for 50% av gladiator er jeg imidlertid dypt uenig i. Den er bra, for all del, men så bra var den ikke. Og filmen bøy på såpass mange klisjeer i mine øyne at musikken ikke redda den så mye.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 15th 2007 at 7:31 am
#14 Må si meg enig med Fjompens svar. Filmmusikk er en del av filmen, men det er langt ifra 50% av opplevelsen.
Det bør være max 30% av opplevelsen, og om det er mer enn dette da sier det mer om hvordan resten av filmen er og ikke musikken.
For meg er min “musikk film” enten The Rock eller Das Boot. Jeg kan sitte og se filmene uten tale, kun med musikk, men poenget som jeg vil trekke fram er at jeg føler dette ikke blir like rett. Om man liker musikken i en film så utrolig godt, da bør man skille musikken (som baserer seg i stor grad på smak) med filmopplevelsen (som i stor grad baserer seg på faste regler).
Gladiatoren hadde en grei musikk, kan ikke si jeg husker den som noe spesielt, men den var vell ok. Problemet jeg tror denne filmen fikk ang. musikken er hvordan den har en typisk musikk for denne typen filmer. At når slagene begynner så setter man i gang med klassisk, patriotisk musikk er et godt eksempel for hvordan film blir klisjeèr innen slike filmer.
Btw, Braveheart hadde god musikk, ikke fordi den egentlig i segselv var noe HELL YEAH!! men fordi den var så lite klassisk. Det er ikke mange filmer hvor sekkepipe er tingen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:21 pm
jess! Dette er hvorfor jeg liker dine anmeldelser Fjompen.
Visst er filmen storslagen, og Crowe ER en god skuespiller. Men at flere setter denne filmen som en av sine absolutte favoritter og at Crowe fikk oscar er beyond me.
Koste meg første titting på kino. Kjedet meg på andre titting på hjemmeanlegget(52″ og skikkelig lyd)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:24 pm
mm. var slik jeg reagerte også, første gangen var den jo en storfilm. Men etter å ha sett den nå nylig? nei takk! så jeg er egentlig sjeleglad for at jeg ikke skrev omtaler første gangen jeg så den, var for ung vettu, får skylde på det. Da måtte jeg vel ha skrevet en ny omtale! ;o)
ps: godt arbeid med The Last Boyscout omtalen, har vært litt stress på jobben idag, så har ikke fått slengt inn en kommentar enda!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:27 pm
takk:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 22nd 2007 at 4:32 pm
inga problem. Eneste problemet med å åpne bloggen med såpass bra omtaler er at du legger lista ganske så høyt, og det skaper ett visst forventningspress! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 4:56 pm
Btw, ingen liten takk for at jeg fikk deg til å se denne og innse at jeg hadde rett og du feil?
Husker så godt en liten pjokk
Han er gammel nå og bruker stokk.
Han sa Gladiatoren var meget bra
At den hadde så mye goder å ta
Han så den igjen for å forsvare dens ære
Men han fikk en viktig ting lære
SS hadde rett skrek pjokken høyt
Hva er denne dritten som jeg så ung `nøyt.
Han slo av filmen og forstod hva som hva som måtte skje
Han måtte bøye nakken for SS, han måtte gå på kne.
“Jeg tok helt feil, jeg skulle tatt deg på ordet”
SS så ned på pjokken “du er en blogghore”
Pjokken skrev om filmen han hadde sett
Om hvordan SS, denne gangen også hadde rett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 6:21 pm
oh dear lord, i am truly sorry, burde ha gitt deg litt cred her ja. hehe. Utrolig bra skrevet den kommentaren der!
Men det kan vel strengt tatt argumenteres med at vi begge hadde rett? Jeg husket filmen som en bra film, ergo jeg likte den sist gang jeg så den og dermed ble minnet også tilsvarende bra. Om jeg ikke hadde sett den på nytt ville jeg fortsatt ha husket den som en god film. Sånn sett hadde ikke du rett og jeg feil, men vi hadde hvert vårt synspunkt på filmen som forandret seg til at vi ble enige når jeg fikk sett den på nytt ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 8:39 pm
SEE du vrir på sakene.
Her har du saken, du trodde den var god pga du hadde få erfaringer
Jeg så dette medengang og opplyste deg om dette, du prøver å kjempe imot, men når du ser filmen innser du at jeg har rett og du må FØLGE i mine fotspor!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 24th 2007 at 10:34 pm
selvfølgelig vrir jeg på saken, det ligger ikke i mine natur å logre sånn med en gang ;o)
Det feil å si at jeg trodde den var god, jeg HUSKET at den var god, ergo jeg MENTE at den var god.
Det at jeg innser at du har rett? ikke akkurat, jeg innser derimot at jeg har utviklet mitt syn på film i en retning som samsvarer med din ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2007 at 12:09 am
HAHA! en poltiker kunne ikke gjort det bedre.
Men det er ikke sant, du husket den var god og du kjempet for dette virkelig godt. Det er tydelig at din mening var ennå den samme, at den ikke hadde forandret seg og dermed var det det du stod for.
At du så filmen og så innså at jeg hadde rett, at du oppgav din mening for å adoptere min. (jada, jeg er din jedimester og du er kun en padwan).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 25th 2007 at 7:23 pm
takk for komplimentet!! ;o)
Det at jeg så filmen på nytt og forandra syn er fortsatt ette synonymt at du hadde rett. Det betyr fortsatt bare at vi i utgangspunktet hadde en forskjellig mening angående filmen, men etter at jeg så den på nytt forandret jeg mening. Men det betyr ikke at du hadde rett og jeg feil, bare at vi var uenig for så å bli enig! Den der gir jeg meg ette på! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 6:27 pm
For å gjøre det enkelt, svar på disse spørsmålene;
Hva mente jeg før du så filmen på nytt?
Hva mente du før du så filmen på nytt?
Hva mener du nå etter at du har sett filmen?
Ergo, jeg hadde meningen først. Du inså at den var rett og måtte bite i okseballa og si deg enig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 26th 2007 at 7:11 pm
For å gjør det vanskelig:
De tre spørsmåla har faktisk ikke så mye å si, poenget her er følgende: det har ikke noe med å gjøre med å ha rett. Bortsett fra et eventuelt ego, hva tilsier at din mening er den rette kontra resten av verda? ;o) hehe og nei, i dette tilfellet nekter jeg plent å føye meg!!! heheheheh
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende