Næmen se her ja. Her har vi faktisk en flm som har blitt hypet høyt opp i skyene lenge før den har hatt premiere på norske kinoer, en film med en 12 åring i hovedrollen, og attpåtil foregår hele filmen på spansk. Jeg så liksom for meg to muligheter her. Enten var dette en typisk kunstfilm på spansk (som sikkert villle ha kjeda rævva av meg) eller så var det noe spesielt med den. Uten å avsløre for mye akkurat nå, så kan jeg med hånda på hjertet si at filmen er spesiell om ikke annet!
Ofelia er ei 12 år gammel jente som vokser opp under facismens inntog i Spania under Franco’s diktatur. Hennes far har mistet livet og hennes mor velger å flytte sammen med sin nye kjæreste, den brutale kaptein Vidal som også er far til Ofelia’s ufødte bror. Ofelia selv har aldri brydd seg om politikk eller verda for den saks skyld. Dagene har gått med til å lese eventyrbøker og drømme seg bort. Men når hun og moren endelig kommer frem til Vidal’s gård får Ofelia et altfor dypt innblikk i facismen. Fra nært hold får hun se hvordan Vidal både torturerer og slakter all motstand. En mann som lever kun for troen på facismen uten å stille spørsmål kan ofte fremstå som djevelen selv.
Ofelia forviller seg en dag inn i en mystisk labyrint hvor hun møter faunen Pan, et fabeldyr som kan fortelle at Ofelia egentlig er Prinsesse Moanna av underverdenen, en veden under jorden ukjent for mennesket. En verden hvor fred og glede hersker uten antydning til bekymmer. Men for at Ofelia skal få ta tilbake tronen må hun gjennomføre tre farlige oppdrag før månen er full. Ved hjelp av faunen og sin tro gjør hun alt for å lykkes, men samtidig ser hun stadig vekk mer av ondskapen som hersker rundt hun og hun blir enda mer bestemt på å forlate denne verdenen til fordel for en tilværelse som en prinsesse. 
Mye av det jeg har hørt om filmen har tilhørt typen "har’ru røyka noe eller", for når noen kommer å sier at det her egentlig er to filmer i en, og at det spanske språket gjør filmen bedre, ja da er det lov å lure er det ikke? Det å lure litt tror jeg også regissør Guillermo Del Toro gjorde når han bestemte seg for å regissere, skrive manus og produsere denne filmen. Del Toro er som kjent mannen bak den glimrende fantasyactionfilmen Hellboy, en film som ga Del Toro et meget godt rykte som en mann som visste hvordan han skulle fortelle en overnaturlig historie. Selv rådigga jeg Hellboy, men jeg syntes han bomma stygt med Blade 2. Mimic derimot var også en god film når det kom til atmosfære og fortellermåte. Men alt dette er fortid, selv Hellboy som har vært hans beste film er nå fortid. Det er bare å rulle seg over og logre med halen. Eller er det det? Dette kan faktisk være et klassiskt tilfelle hvor anmelderen lever seg helt inn i filmen der og da, hyller den i sin omtale, og angrer som en hund noen dager etterpå.. Spørsmål som "var den virkelig så bra" og "hvordan kunne jeg skrive så mye positivt" dukker gjerne opp. Det gjør det nå også. For, er filmen virkelig bra, eller er det bare jeg som falt for den? 
El Laberinto Del Fauno blir markedsført som et slags eventyr for de voksne, traileren viser en faun, og alt av pr filmen får går på det overnaturlige. Men så har vi de som sier at man egentlig får to filmer i en film her. Svaret på dette er både ja og nei.
Denne filmen begynner som et krigsdrama hvor vi får se krigens grusomheter igjennom øynene til den uskyldige Ofelia som lever litt i sin egen verden inntil hun får oppleve grusomhetene på nært hold iform av Kaptein Vidal. Hennes "vei ut" er eventyrene og dette forsterkes jo ytterligere når hun møter denne faunen. Del Toro har laget denne filmen på en sådan måte at man gjerne føler det slik at det er to filmer i en, en film om krigen og en film om Ofelias forsøk på å bli prinsesse av underverdenen. Hm, da er det jo klart da, da har vi to filmer i en. Ja for det må’ru tru se! Det blir vanskelig å skrive dette uten å avsløre for mye, men jeg fikk også følelsen av to filmer i en ganske så lenge. Og det fungerte, jeg fikk følelsen av å se både grusomhetene og ei jente som tok oss med inn i sin eventyrverden, det ble en slags hårfin balansegang der. Men Del Toro er ingen nykommer i gamet og denne filmen er ett godt bevis på at han vet han ville. Iløpet av filmen går disse to "separate" handlingsforløpene over i hverandre og man begynner så vidt å forstå hva filmen handler om. Det går ikke ann å rive vekk øynene, det kan du bare glemme, og tro meg det er verdt det, for slutten av typen "dæggern!!". Slutten gir også rom for å tolke den på to forskjellige måter, men dette er noe du må finne ut av på egenhånd!
Men er Del Toro bare ute etter å tjene penger, få oppmerksomhet, og lage en god film, eller har han et underliggende motiv her? Det tror nemlig jeg. Fra regissørens side er dette en film om frykten for ondskapen, ikke den ondskapen vi leser om i bibelen, men den ondskapen som allerede befinner seg i oss menneskene; evnen til å tro blindt på noe. Del Toro viser med El Laberinto Del Fauno at han er livredd facismen og hvordan den påvirket folk. Hans mål er å vise oss dette nærmest som en advarsel pakket inn i en slags eventyr-krigs-film. Jeg kan jo ikke si annet enn at han har lykkes ganske så godt med dette. For facismen kan på mange måter ligne på nazismen, begge startet som hver sin ideologi som faktisk var positiv, men som av mennesker ble forvandlet til noe grusomt. Så det var faktisk ikke hverken nazismen eller facismen som var farlig, det var folkene som ga den mening og de som lot seg påvirke. Det dreide seg om mennesklig tro på det man hører. I denne filmen blir selve ondskapen personifisert av facist kapteinen Vidal. En ikke direkte ondsinnet jævel, men en mann som tror blindt på facismen og handler deretter uten anger og uten respekt for menneskeliv. Denne gærningen spilles av Sergi Lopez, en spansk skuespiller som har spilt i ganske så mange filmer uten at de har blitt noe spes kjent her på berget. I El Laberinto Del Fauno gjør han en sinnsykt god rolletolkning av Vidal, han får frem at denne mannen er en troende fremfor en ond jævel. 
Faunen Pan og et annet "monster" spilles av selveste Doug Jones som begynner å få ganske god trening med dette. Hans forrige glansnummmer var som Abe Sapiens i nettopp Hellboy, og han gjentar denne rollen i den neste hellboy filmen,og han har fått æren av å spille skurken The Silver Surfer i den neste The Fantastic Four. Hm, kan minne litt om Kevin Peter Hall som fikk spille Predator, Bigfoot og endel andre monstre for endel år tilbake fordi han passet så godt. Men, Jones ja. Det er åpenbart at Del Toro har funnet seg en dyktig skuespiller når det kommer til denne typen roller. Han tilførte denne faunen nok personlighet til å virke trovderdig selv om det var en faun.
Maribel Verdu gjør også en god jobb som Mercedes, en husholderske som sammarbeider med rebellene, og som utvikler ett spesielt forhold med filmens hovedperson Ofelia. Og det her man finner høydepunktet blandt skuespillerene. Ofelia blir nemlig spilt av den 12 år gamle Ivana Baquero. For å oppsummere dette veldig fort, så er dette andre gang jeg har sett ei barnestjerne matche Haley Joe Osmond i The Sixth Sense. Første gangen jeg så en som kom opp dette nivået var Dakota Fanning i Man on Fire og Taken. Om unge Baquero følger opp dette har hun en tilværelse som stor stjerne liggende foran seg, men hun er fortsatt ung så muligheten er jo der for at dette var en engangsprestasjon.
Resultatet av all teksten ovenfor er en film som skiller seg utifra mengden ved å kreve litt ifra seeren uten at den blir for tung. Den har en utrolig interresant historie, meget gode skuespillere og den er sterk, iallefall hvis du forstår den. Glem alt tullet du har hørt om at det er to filmer i en, dette er en hel film, den har en helhet man sjelden ser, men man ser ikke dette til og begynne med. Jeg vil faktisk anbefalle denne til alle som liker god film. Jeg vet jeg anbefaller mye rart, ofte for underholdningsverdien. I dette tilfellet kommer underholdninsverdien iform av det filmatiske, filmen er så utrolig god og dyktig laget at man bør få det med seg. Men for all del, mange vil synes at dette er treige greier og at jeg må være en skikkelig tulling som hauser den såpass. De synes jeg bare synd på, for i mine øyne har Del Toro levert en film langt utenom det vanlige.

99 kommentarer In " [Filmomtale] El Laberinto Del Fauno (Pans Labyrinth) (2006) "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 3rd 2007 at 9:35 pm
Gleder meg stort til å se denne. Tror jeg kommer til å elske den
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 9:48 pm
Denne virker veldig interessant. Må prøve å få den med meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 9:55 pm
Den skal jeg se. Er den på DVD nå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 9:58 pm
Herlig! I am convinced.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:03 pm
Dere har alle noe å glede dere til for å si det mildt, og tilbakemeldinger er som vanlig påkrevd ;o)
#3 Nope, denne har kinopremiere her på berget 5 januar, altså om to dager.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:07 pm
Jeg har gledet meg til denne en stund. Jeg elsker denne typen fantazy for ikke bare har de så mange lag, men de får også fram det visuelle på en meget bra måte.
Jeg vil nok irritere meg over dens politiske budskap, men det er pga hva jegselv mener, men det får bare være. Er den vakker så er den bra
Ps; Har du sett en litt gammel film alla dette som heter The Dark Crystal ifra 80 tallet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:13 pm
#6 Jeg tror ikke du blir skuffa av Pan’s for å si det sånn. Det politiske budskapet, vel, jeg syntes ikke at det var så fremtredende. Den handla mer om hvordan “ondskapen i verda” (representert ved facismen) oppleves for “den uskyldige” (ungjenta). Men vi får disputere rundt dette etter at du får sett den ;o)
Jeg har ikke fått set The Dark Crystal, men etter å ha sjekket den opp nå og skumma igjennom ett par positive omtaler er det ikke umulig at jeg får sett i starten av neste uke ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:18 pm
#7 Jeg vil virkelig anbefale Dark Crystal. Den er kanskje enkel ettersom den er over 20 år gammel, men den er så vakker og godt laget føler jeg. Det er en av disse filmene som blir en visuell erfaring, ikke en “filmell”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:24 pm
Oki, skal som sagt følge opp din anbefalling, så får vi se om jeg tørr gjøre det i fremtiden ;o)
Men nå er det på tide med litt skjønnhetssøvn, Fjompen over and out…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:29 pm
ikke bare har jeg sett dark crystal, jeg kjøpte den nettopp i en trippelpakk med labyrinth og mirrom mask. Og skal snart se den på ny
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:31 pm
#10 O.O Jeg og!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:51 pm
liker faktisk labyrinth også, selv om det er en rar barnefilm. mirrom mask er bare rar. Men betalte 100 spenn eller så for alle. Og kanskje jeg liker dne bedre neste gang
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 3rd 2007 at 10:54 pm
Pans Labyrinth var fantastisk bra. At den var på spansk bidro bare til en bedre filmopplevelse (siden jeg begynner å bli lei av amerikanske klisjefilmer).
Filmen er full av symbolikk og må nok sees flere ganger. Jeg har gjort meg noen tolkninger, men tipper at jeg vil få en bedre tolkning av å se den en par ganger til.
Det er ikke den beste filmen jeg har sett i denne sjangeren. Men denne rager høyt. Jeg holder fortsatt en knapp på AI (Kubric og Spielberg).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 5:46 am
#12 Jeg og har sansen for labyrinth. Den er litt vell musikalsk, men dengang ei
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 7:46 am
Både Labyrinth og Mirror Mask havna på lista mi, må prøve å få sett de forholdsvis, ble nysgjerrig på hva dere snakker om siden dere nevner disse i samme setting som El Laberinto Del Fauno (som nå havna på topplista mi også!!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 8:13 am
15: siden ingen av oss har sett den så blir det litt på siden, men både labyrinth og dark crystal er på se igjen lista mi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 4:36 pm
la la la la la la la – - – – - -
la la la la la la la – - – – - -
…..vakker soundtrack til en vakker film.
Saa filmen i Frankrike foer jul, og det var en fantastisk opplevelse.
Takk gud for at slike filmer finnes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 4:42 pm
#17 Kan ikke akkurat si at jeg dro kjensel på den rytma der, men musikken var fantastisk i denne filmen. Det var forsåvidt filmen au. Normalt burde den ha begynt å slippe taket nå, men det gjør den bare ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 5:08 pm
Jeg vet det. Jeg spiller soundtracket doegnet rundt, og i kveld skal jeg se filmen en gang til. Haaper bare ikke jeg oedelegger inntrykket.
Filmen aapner som den slutter , med en bloedende Ofelia.
Har du sett de fortapte barns by???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 5:50 pm
Nope, har ikke fått sett den filmen desverre. Tror faktisk ikke jeg har hørt noe om den. Lyst til å gi meg litt info om den?
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 6:00 pm
http://www.cinemateke...
En fransk film litt i samme sjanger, men matcher kanskje ikke el laberino del fauno helt. Men var i sin tid en av mine favoritter. Tror kanskje du vil like den.
regi: Jean-Pierre Jeunet (Delikatessen, Den fabelaktige Amelie fra Montmartre)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 6:01 pm
http://www.imdb.com/t...
Fantastisk deilig film. alt som er så i. Gjennomført, gode skulespillere, digg steming og tone i filmen og så videre. Må seees
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 6:09 pm
Cité des enfants perdus, La!! Rart jeg ikke fant den selv på imdb! hehe.
La den på lista mi, men den lista har kommet opp i litt over 40 filmer iløpet av den siste uka, så jeg vet ikke helt når jeg får set igjennom akkurat Cité des enfants perdus, La men time wil show i guess.
Vet du hva, denne bloggen er ikke bra for meg, eller, den var det før personer du zuulroy, satans_sendebud og isak begynte å kommentere, plutselig blir jeg drit nysgjerrig på filmer som jeg før ikke ville ha hørt om (dette er ment som et kompliment til dere tre i tifelle noen er i tvil hehe)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 6:19 pm
Hehe.
Vedl, unngå denne.
http://www.vgb.no/151...
I sjangeren mørkt og rart, men digg, setter jeg faktisk City of lost children helt der oppe i lag med Dark City, Gattaca, Gods Army, Brazil og twelve monkeys
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 7:38 pm
#21 Jeg og vil virkelig si at den er vakker. Det er ikke min type film, men DAMN er den tøff. Virkelig vakker.
#23 Fysj ja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 7:43 pm
Enkelte filmer liker jeg bare for stemningen og filmingen. Big blue og city of lost er sånne filmer. man bare sløver seg gjennom den uten å tenke, bare slapper av og koser seg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 8:14 pm
#23 Den hadde jeg aldri hørt om, og den er jeg ganske sikker på at jeg styrer unna. Noen ting vil jeg ikke utsette meg selv for!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 8:23 pm
http://www.imdb.com/t...
For the freaking win!
Den er kongemorro.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 8:38 pm
Jeg la den på lista, men nederst.. hehe.. Har hørt flere som har glisa godt av den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 8:41 pm
#21 Jeg beklager at jeg ikke godkjente kommentaren din nå, men det dukka opp så mye ei stund så jeg så den rett og slett ikke, beklager dette.
Du var faktisk ett minutt tidligere enn Zuulroy med å anbefalle den filmen! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 8:47 pm
hehe, krig om å anbefale her:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 9:05 pm
Eller en krig om å ta knekken på de siste resten av Fjompens sosiale liv… hehe…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 9:30 pm
Denne leste jeg anmeldelse av i Adressa i dag, og Jepp! Den bestemte jeg meg for å se..glder meg.:)
P.S.Profilbildet ditt henger som plakat på rommet til min yngste sønn…morsomt.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 9:38 pm
#33 Sønnen din har iallefall god smak når det kommer til motiv da…;o)
Jeg håper, vel, jeg forventer at du gir meg full rapport når du får sett den? pppppppplease ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 9:54 pm
#34 Kommentar fra Bygdefjompen:
Ja, det skal jeg huske å gjøre. Etter den 12. en gang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 9:59 pm
32: For å sitere Billy The Kid fra Young Guns: Yuhu, Ill make you famouse:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 10:08 pm
Selve plottet er så bra a alt annet er irrelevant… hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 10:08 pm
#35 da stikker jeg innom bloggen din daglig etter den 12 og maser jeg ;o)
#36 Hm, av en eller annen merkelig årsak tok jeg ikke helt den. *flau*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 10:12 pm
#37 Satt litt på spissen ja, men dæggern heller, her var det fint lite som fremsto som irrelevant. Det skal bli artig å høre folks reaksjoner bare den får gått litt på de norske kinoene,,,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 10:22 pm
Det er flaut ja:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 10:27 pm
Hvis dere liker Sci-Fi bør dere se følgende:
Cube: http://www.imdb.com/t...
Cube 2: Hypercube: http://www.imdb.com/t...
Cube Zero: http://www.imdb.com/t...
Temaet er mennesker som har havnet i en situasjon/fengsel uten å vite hvorfor. Ved å samarbeide kan de klare å overleve. Men samarbeid er ikke så lett når det står om sitt eget liv…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 10:34 pm
#40 Så for å gjøre det her enda mer flaut for min del, så må jeg faktisk skrive enda en kommentar og spørre pent på mine bare knær om hva du egentlig mente? *rødmende*
#41 Cube Zero har jeg sett og omtalt, konkluderte med følgende:
“Så kort sagt er dette en helt middels grøsser uten noen store overraskelser, og heller ingen direkte negative sider.
Cube Zero har imidlertid en liten ting som er høys severdig, en skuespiller av rang; Michael Riley som skurken Jax. Han er virkelig over the top i sin fremførelse. Så gjennomført gal. Uten tvil filmens store høydepunkt.”
Men den fremkalte ikke lysta til å se de to andre desverre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 11:37 pm
#42: Nå er ikke Cube grøsser men snarere Sci-Fi/Thriller.
Den første Cube-filmen var en lavbudsjettfilm. Det er imponerende hva man har fått til med enkle midler i denne filmen. Så kan man kanskje kritisere oppfølgerne for å være mer av det samme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 4th 2007 at 11:45 pm
#43 Vell når det gjelder Cube filmene så er de en god ide men damn som de kan irritere en.
Den første syntes jeg var både sterkt underholdende og god. Den klassiske, men enkle måten å vise ting på var god og dens måte å holde spenningen på (med feller og menneskepersonligheter) var meget tjekk.
Det som gjorde at jeg likte den første best var slutten, den var klart logisk, men jeg tolket den så til de grader ut av filmens “grenser” at jeg kom fram til noe spesielt noe. Kan ikke si det her da kanskje noen vil se filmen og jeg har ikke tenkt å ødelegge slutten.
Jeg anbefaler faktisk den første, den er gøy og ok god.
Cube 2; Dårlig, virkelig dårlig. Den prøver å skape penger ifra enere, ved å bare gjøre alt mye mye mer fancy. Der den første kun hadde enkle og klare “virkemidler” er toern en form for overkill.
Cube 3; Denne er kun god om du har sett eneren, dessverre fuckes potensiale litt opp, men den er faktisk gøy om du nettopp har sett eneren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 9:24 am
Angående Pans Labyrinth, så vil denne ifølge amazon komme på R2UK DVD 12 mars. Har dog ikke funnet ut når R1 eller den nordiske utgaven kommer. Men 12 mars nærmer seg fort! Det skal bli rimelig digg å kunne sette seg ned aleine i stummende mørke og la seg fortrylle av denne filmen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 9:30 am
42: altså: Han gjorde mannen berømt ved å skyte han, mens jeg, og alle andre som kommentere, gjør deg berømt ved å trekke navnet ditt fram hele tiden. Var kanskje litt far out den der da:)
Når det gjelder Cube filmene må jeg bare si en stor nei takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 9:33 am
Jeg hadd en svak anelse om at det var det som var cluet se, men får vel skylde på lite søvn (tenkte liksom det måtte være noe mer) ;o)
Men hjertelig for all drahjelp. hehe.
De to første cube filmene skal jeg hoppe elegant over. Selv om de skal være bedre enn treeren, så falt jeg ikke noe spesielt for den og har altfor sterke tvil til de to første til at jeg orker å se de.
Er dritt lei av å ende opp med filmer som jeg egentlig vet at ikke faller ismak, men som jeg allikevel kaster bort tida på. Ref bl.a. Vampire Bats. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 9:36 am
Har sett et utall dårlige action, grøss og komedier. Føler jeg høster prisen nå med å nesten kunne se på coveret om jeg liker filmen eller ikke. Har fått bra kontroll på egen smak.
Veldig sjelden jeg blir skuffa over en film lenger, for som oftest vet jeg at det er dårlige greier, men låner på tross av det:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 9:55 am
hehe. ja det er kjekt når man begynner å få såpass kontroll. Men dårlige og til dels skuffende filmer blir man aldri helt ferdig med desverre, man vil komme over de etterhvert selv om man har styrt unna aldri så lenge.
En annen ting som irriterer er virkelig gode filmer som El Laberinto Del Fauno. Før jeg så den tenkte jeg sånn at jeg har jo noenogførti filmer liggende og det blir mye bra, men etter å ha sett den tenker jeg mer sånn “off, det er jo ingen av de som ligger her som kommer til å nå opp”. ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 10:02 am
49: det er faktisk et problem. Fy faen så mye dritt man må se for hver av de filmens som setter store spor. Jeg huske f.eks. at etter Matrix og FIght Club var det utrolig kjipt å se filmer en stund, rett og slett fordi det var så mye dritt i forhold
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 10:59 am
Tenkte bare jeg ville dele med dere noen av mine andre favorittfilmer;
- Gattaca
- A.I Artificial Intelligence
- KIKA
- Todo sobre mi madre
- hable con ella
- Amores Perros
- Mysterious skin
- Donny Darko
- Killing Zoe (med den merkelige norske tittelen møte i Paris)
- Requiem for a dream
- American beauty
- Wild at heart
- City of gods
- Mullholland drive (wow)
- Shine
Og jeg gleder meg helt vilt til Inland Empire kommer….noen som vet nar premieren er???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 11:51 am
#51 Der var det mye som 100% ukjent for min del! Men noe har jeg da også sett.
Har desverre ikke noe info om innland empire desverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 12:13 pm
http://www.inlandempi...
Sjekk traileren….faar frysninger av musikkene og bildene. Gleder meg noe helt vanvittig. Laura Dern er raa. Lynch brukte henne ogsaa i Wild at heart som ogsaa er en klassiker…
Fy faen Inland Empire virker creepy. Gleder meg som et lite barn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 5th 2007 at 12:39 pm
Har sette den og er helt enig, det bør bli noe unikt. Wild at hear er en klassikker ja, kan ikke si deg imot der ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2007 at 6:20 am
Er det noen her som skjønner hva David Lynch egentlig ønsker å si med sine filmer?
Når man er nødt til å se filmene flere ganger for å løse innlagte gåter så kan man vel trygt si at Mr. Lynch ikke lager filmer for det almenne kinopublikum?
Jeg likte serien Twin Peaks og filmen Dune. Men kan ikke si at jeg har blitt imponert etter dette. Det er altfor mye mellom linjene eller sublimemal messages om du vil.
Min filmliste inkluderer blant annet (usortert):
Danser med ulver (http://www.imdb.com/t...): den hvite mann møter en kultur demonisert av myndighetene, men viser seg å være et møte med jordnære mennesker.
A.I.(http://www.imdb.com/t...): En moderne versjon av Pinnochio som også viser oss dilemmaet ved å skape kunstig intelligens. Synd Kubrick aldri fikk fullført denne filmen. Ville antakelig blitt mindre Disney-aktig.
Full Metall Jacket (http://www.imdb.com/t...): Det er ikke noe heltemodig ved krig – i det hele tatt!
Matrix (http://www.imdb.com/t...): Cogito ergo est? Denne filmen gjorde enhver filosofisk idé om eksistens til skamme. Og det er en glimrende idé på hvordan vi skal “oppbevare” mennesker på i framtiden. Etter denne var mange action-filmer nesten tamme.
Jacobs Ladder (http://www.imdb.com/t...): kjemisk krigføring er ikke bra.
The Shawshank Redemtion (http://www.imdb.com/t...): noe av det beste basert på Stephen King. Filmen er brilljant utført av skuespillerne, regisøren og historien er svært god.
The Green Mile (http://www.imdb.com/t...): samme regisør som over. Brilliant fortalt Stephen King historie. Og budskapet i filmen treffer deg mitt i hjerteroten.
Open your eyes (Abre los ojos)(http://www.imdb.com/t...): Briljant regisert. Virtuel Reality gir nedfrossede mennesker underholdning, men er dessverre ikke fri for bugs. (Amerikansk versjon: Vannila Sky)
Moulin Rouge (http://www.imdb.com/t...): sentimental historie der Romeo overlever og Juliet dør. Fantastisk moderne musical med klassikere fra 80-tallet.
Alien (http://www.imdb.com/t...): den første Alien filmen var så nervepirrende at jeg slo den av minst 10 ganger før jeg våget å se hele filmen (jeg var 10 år den gangen).
Home Alone (http://www.imdb.com/t...): en god slapstick humor redder denne filmen. Og takket være gode prestasjoner fra Joe Pesci og Daniel Stern blir denne filmen ekstremt morsom (Macaulay Culkin, hvem?) Jeg elsker slapstick.
Battle Royale (http://www.imdb.com/t...): Foreldrene blir luta leie av de bråsjekke ungdommene og sender dem til en øy. Her får de utlevert våpen og så er det en for en.
Det er selvsagt flere. Men det får holde for denne gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2007 at 7:11 am
Sabla bra liste du har der Ateisten.
Jeg har faktisk omtalt hele 1 av de, og et er Battle Royale. hehe.
Men filmer som Danser Med Ulver, Full Metal Jacket, Matris, the shawshank redemption, The Green Mile, Mouling Rouge og Home Alon er alle filmer jeg har kosa meg mye med. Men dette var selvfølgelig før jeg begynteå skrive om filma, dette er jo tross alt flmer som burde være med i enhver omtale-database.
A.I. oh Jacobs Ladder har jeg desverre ikke fått sett enda. Men Open Your Eyes er jeg letere sketptisk til. Vanilla Sky sugde noe så inni gamperævva! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2007 at 8:46 am
#55 Vell Jeg må sette meg i tvil ang filmene Matrix og Moulin Rouge. Matrix sa ikke noe nytt, den kun var mer pop enn andre filmer som hadde hatt dette preget og dermed får DEN kreditten.
Om du ser Dark City så vil du se hvordan denne historien blir fortalt på en MYE bedre, men samtidig mye billigere måte.
Moulin Rouge har jeg ikke en dritt til overs for, joda weee for kostymer og store utringninger på småpuppede damer, men jeg vil ha mer. Følte denne filmen var rettet imot damer ifra stund en. Kall meg kravstor, men jeg taklet den ikke.
Av filmene på din liste liker jeg best er det Battle Royal og Full Metall Jacket. Mest pga Battle Royals vakre visning av hvordan menneskets natur er. (boken EIER filmen så til de ekstreme grader btw).
Full Metall Jacket har en herlig begynnelse, jeg syntes den første delen er meget bra, både innholdsmessig og underholdende. Dessverre blir del to ALT for “rushet” etter min smak. Det virker nesten som om filmen prøver å forvirre oss med å sende noen i døden, noen er bare vekk imens andre er allerede døde.
Aliens første film har jeg aldri følt noe for, jeg så den førstegang når jeg var liten (tipper ca 13-14) og selv da var den alt for uklar for meg. Den klarte aldri å verken kveppe eller skremme meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 6th 2007 at 8:57 am
For å stappe inn min egen lille liste.
1) Pulp Fiction, trenger ingen forklaring.
2) Natural Born Killers, den gir meg alt hva jeg ber om ifra en film. Dens vakre romantiske fortelling i en brutal verden passer meg perfekt.
3) Braindead, http://www.imdb.com/t... Dette er virkelig vakkert. Den er så utrolig morsom at jeg har faktisk måtte slå den av flere ganger fordi jeg må roe meg ned. Dens mørke og makabre humor er rett og slett kunst.
4) Six String Samurai, http://www.imdb.com/t... En film som har absolutt alt. Den har noen av filmhistoriens beste settninger, genial musikk og fantastisk historie. Den er rett og slett genial.
5) Aragami, http://www.imdb.com/t... Den beste asiatiske filmen jeg har sett. Den er enkel, men meget dyp og selv om den bare har fire skuespillere inni et enkelt hus i hele filmen så gir den meg så veldig veldig mye.
6) Suicide Kings, http://www.imdb.com/t... En film som selv om den nesten ikke er voldelig greier å underholde deg ifra første minutt. Genial historie og geniale skuespillere.
7) Alice in Wonderland, http://www.imdb.com/t... Den er den beste tegnefilmen noensinne, med sine utrolig narkotikavennlige budskap og svært så “rettet imot voksne” kommentarer er den vakker. “One pill to make you larger, one pill to make you small. And the once that mother gives you dont do anything at all. Just ask Alice, when she was ten feet tall”.
9) Ichi The killer http://www.imdb.com/t... En film så spesiell og voldelig at den nesten blir unik. Den har en så spesiell måte å vise verden og innholde i “dens verden” på at man enten vil hate den og slå den av eller elske den og kose seg. Jeg elsker den og koser meg stort!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2007 at 4:33 am
Btw, siden du var innom voldsfilmer og slikt i noen nyere poster. Har du sett Ichi The killer? (snakker om originalfilmen, ikke anime eller mangaen)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2007 at 5:20 am
#59
Ah, en av mine favorittregissører der, Takashi Miike. Bare styr klar av disse historiske tablågreiene hans, og du har en sikker vinner. De er sikkert greie nok de også, for den som har et professorat i japansk historie, men for oss andre blir det mildt sagt noe …. uforståelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2007 at 7:04 am
Ichi har jeg sett og omtalt her: http://www.vgb.no/964...
Den falt godt i smak den! Men Miike er en regissør jeg har fint lite erfaring med, så hans andre verk kan jeg ikke uttale meg om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2007 at 7:30 am
#60 Har virkelig funnet ut det samme selv, han har noen meget tjekke filmer, men av og til dukker det en opp som bare rett og slett får meg til å undre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2007 at 7:38 am
#62 hvem av de er du føler for å anbefalle da? ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2007 at 9:10 am
Jeg vil lage en liten liste i løpet av uken, har en del filmer av han liggende og jeg kan vell se dem for å friske opp hukomelsen.
Jeg husker at Izo var litt tøff, den hadde en meget spesiell “story” bak seg og selv om den hadde det vanlige Miike weirdness over seg så var den faktisk tøff. http://www.imdb.com/t...
Husker ikke så mye av Dead or Alive filmene, men jeg syntes å errindre at de var spesielle og meget voldelige. Så kjedelig er de vell ikke
Men disse har jeg så skal se dem igjen i løpet av de kommende dagene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2007 at 9:51 am
Mucho Grazias! Den listen ser jeg frem til
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2007 at 9:54 am
Mye fett på den lista der Satan
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 12th 2007 at 10:37 pm
——-SPOILERE————-
—————
Da var denne filmen sett, og jeg likte den noe helt urolig mye. Jeg kom med ok tanker om filmen men den ble bare bedre og bedre.
Noen raske spørsmål til Fjompen nå som vi begge har sett den.
Hva tror du om slutten? Er du av den snille og hyggelige tolkningen hvor hun var en prinsesse eller er du som meg der du ser at dette er en skitzofren og rett og slett gal jenten som inbiller seg alt sammen og slutten var ikke noe mer enn hennes hjerne som gav henne fantasiinnbilninger. (for et ord).
Jeg la merke til en ting som ble bra i denne filmen. Du så hvordan de alltid gav de døde et skudd (eller flere) i skallen, det virket først som om dette var bare enda en av de slemme facistene som nå ikke engang respekterte de døde. Men så så jeg at opprørne gjorde dette og. Og da slo det meg, dette var ikke kampen imellom de onde og de gode. Jeg syntes faktisk ikke at han sa noe negativt om fascistene eller fascismen, men om krig generelt.
Greit nok at kapteinen var en ganske så moralsk fucket fyr. Men jeg tror at om opprørerne fikk fatt i en soldat så ville de tortuert han akkurat som kapteinen gjorde.
I lys av vår samtale om Schindlers liste som ødela segselv med falske moralske og etiske grupper så syntes jeg denne filmen klarte VELDIG godt å vise at det var ikke de gode imot de onde, men mer en gruppe imot en annen, med en ond og en god leder vell å merke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2007 at 11:32 am
“67 Hm, jeg er vel hverken av den sorten som tror hun virkelig var en prinsesse, eller din sort som tror hun var en schizo og gal liten jente….
Til og begynne trodde jeg at hun kanskje var denne prinsessen, men etterhvert som krigen filmen skred fremmover ble det mer og mer tydelig at hun varn meget skjør liten jentunge som rett og slett ikke taklet krigens grusomheter. Hennes eneste måte å overleve på var å leve seg inn i eventyrene som hun elsket, eventyrene som oste over av fantastiske skapinger og en verden hvor fred og lykke regjerte.
Slutten tolket jeg sånn at hun endelig fikk drømmen sin oppfylt, endelig skulle hun få komme bortifra disse grusomehtene, endelig skulle hun få komme til et bedre sted.
—————-
Mm, jeg er fult enig i din forståelse av dette med hodeskuddene etter at de var tilsynelatende døde. Og du har forsåvidt rett i en ting, det ble vel aldri sagt noe direkte galt om selve facismen. MEN, den ble sagt endel negativt om facistene fordi de trodde så blindt på sine ledere som igjen omtrent hjernevasket sine tilhengere. Og denne blinde troen ledet igjen til krigen…
Slik jeg følte det ble den “gale” generalen ikke bare en sjuk idiot, men selve personifiseringen av blind tro på noe, han ble selve beviset på hva ett menneske kan gjøre for sin tro. Og jeg føler også at Del Toro ikke bare tenkte på facismen når han lagde denne filmen, for dette kan også overføres til religiøs tro også, ikke bare ideologisk tro…
Dette er et mesterverk slik jeg ser det, og jeg håper inderlg at denne filmen tiltrekker seg et stort publikum, noen filmer fortjener å bli sett av flest mulig, dette er en sådan film. Mange vil garantert misforstå den, mange av disse er sikkert for “unge” i skallen, men dette er en film som vil feste seg på en eller annen måte, og jeg har en følelse av også om noen år vil denne bli trukket frem når man snakker om god film.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 13th 2007 at 12:12 pm
#68 Ble det det? Var ikke mye jeg hørte som sa det, og jeg vil sterkt påstå at motstandsbevegelsen sloss like sterkt for sin side. Bare se på den scenen når de snakker om “hva om vi allerede har tapt? – Da skal vi i allefall gjøre det vanskelig for dem”. Viser ikke det den samme blinde og absolutte tro som fascistene hadde?
Jeg skal si meg enig i at kapteinen viser noe, men for meg er det ikke noe relatert til fascisme eller religion, men hvordan en mann med makt kan la den gå en til hode. Dette kan være pga at jeg har et mye mer positivt syn på fascismen enn folk flest, og i mitt forsvar vil jeg si at alle de “onde” handlingene i denne filmen kom ifra kapteinens side, ikke ifra fascismen eller den generelle fascist. Men ifra en sadistisk person. Om det er pga at han var så troende, eller fordi han rett og slett VAR en sadist sier ikke filmen noe om
Ang. slutten. For meg var denne litt mer pessimistisk. For meg er denne jenten gal, hun har en god grunn ja, hun har blitt drevet SÅ langt og SÅ vekk ifra det barn skal oppleve og se. Men jeg ser for meg at hun er virkelig gal. Når hun går “inn i de andre verdene” så ser jeg for meg at hun sitter ved veggen og vugger fram og tilbake, snakker med segselv og dunker hodet i veggen. Hun er ikke der, hun er tapt inni sin egen fantasiverden. Slutten er rett og slett hvordan hun med sin galskap og døende hjerne lar fantasiek ta overhånd, for hun forstår at hun dør, men hjernen gjør det i et siste desperat trekk av galskap om til noe bra.
Jeg er SVÆRT enig i at dette er er et mesterverk, det er rått og vakkert og er så perfekt for voksne at jeg virkelig satt :O igjennom store deler av filmen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 9:37 am
#69 De var like besluttsomme som facistene, men jeg mener det er en betydelig forskjell. Motstandsbevegelsen var folk som ble underkuet av facistene, de måtte sloss for seg selv og sitt land slik de kjente det. For de dreide det seg ikke om troen, men heller håpet om å utgjøre en forskjell.
———–
I mine øyne så har kapteien alt å gjøre med facismen. Facismen er jo en politikk man trodde på, og kapteinen blir ett godt bevis på hvordan mange tolket facismen, og hvor langt de tok det for at facismen skulle seire. Han gjør det jo for facismen, og han er jo en representant for facismen. Problemet ligger vel i hans måte å tolke det på. Han tror at han må utrydde og torturere alle som er imot facismen, selv om dette ikke er endel av facismen. Alså et tolkningsspørsmål.
——
——
Jeg vil nok ikke kalle hun for en gal unge. Det er som du sier at denne jenta lot seg oppsluke av fantasien, hun søkte trøst der rett og slett fordi hun opplevde ting en unge så absolutt ikke bør oppleve. Men er hun gal fordi hun rett og slett er for ung til å takle det? Kan man kalle en liten unge gal om han eller hun har en fantasivenn eller tror på julenissen? Det blir litt drøyt å sammenligne, men jeg mener konseptet er det samme.
Slutten ser jeg heller ikke på at hun prøver å gjøre om galskapen til noe bra, men, hun søker tilflukt i fantasiverdenen sin for å slippe å dø i en grufull verden slik vår verden hadde blitt.
Men dette beviser jo bare at dette er en film man kan tolke i alle mulige retninger… ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 10:06 am
#70 Men krever ikke motstandsbevegelsen, som i stor grad ikke var menn som beskyttet landet sitt, men faktisk kommunister imot Franko-regimet (husk at man kaller dem de røde, de har stjerner på luene osv), krever ikke disse også en hinsides tro?
Hvem tror blindes på saken, han som dreper sloss og dør for fascistene, fordi han mener det er rett for landet. (husk her at det ER et fascistisk land og folket støtter dem, de er majoriteten). Eller han som sloss nesten alene, imot overmakten, med kun noen få resurser, med sitt største våpen som troen på det han mener er rett for landet. Er ikke begge blinde, er ikke begge like “tapt i troen på hva som er rett”. Forskjellene er vell bare hva de mener er rett?
“Motstandsbevegelsen var folk som ble underkuet av facistene, de måtte sloss for seg selv og sitt land slik de kjente det.”
Er ikke dette akkurat det fascistene sloss for også?
Det er rett at det er en grunn for hennes galskap, krigen og alvoret rundt alt er det. Men dette er ikke som nissen eller som den uskynlige vennen til en person. Hun går inn i verdener, hun åpner faktisk en dør,kryper inn og gjør ting. Tenk deg, hva gjør jenten når dette skjer? Vi snakker om at hun ser for seg ting så ekte at hun blir redd, hun skriker og løper for livet. Dette er ikke normal fantasi, det er en ny virkelighet hun ikke er klar over er falsk. Når dette skjer så sitter jenten i sengen/på gulvet som et skall, ingen tegn til å være der, ingenting (tror jeg såklart), fordi hun rett og slett er inni segselv, inni drømmeverden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 11:38 am
#71 Når det kommer til selve facismen og kommunismen vil jeg ikke diskutere så mye mer grundig om dette rett og slett for at jeg ikke kan nok om det,og føler dermed at en slik diskusjon ville bli dødfødt fra min side. Det eneste jeg gjorde meg opp en mening om var filmen, men sett ifra ett historisk perspektiv er det ikke umulig at jeg bomma litt i min tolkning, men som sagt, så inne i historien er jeg ikke…
————-
Je
)
g er nok ikke enig med deg. Greit, når dette foregår er hun intet mer enn et fysisk skall hvor hjernen lever seg inn i denne andre verdenen. MEN, hadde hun drømt dette mens hun sov, så ville det ha vært normalt. Men siden det foregår i våken tilstand, så er hun gal? Der er jeg uenig, det er jo dette som kalles dagdrømming. Man kan ikke kalle alle som dagdrømmer for gale. Det er jo selvfølgelig forskjellig grader av å dagdrømme også. Men det er faktisk noen som lever seg såpass inn i dag-drømmene sine at de blir som tomme skal. Så vidt meg bekjent blir ikke disse stemplet som gale. Forskjellen mellom disse og jena i filmen er at Del Toro viser oss hva hun drømmer og derfor fremstår dette som langt mer alvorlig enn at vi hører om en person som kan leve seg såpass inn i dagdrømen sin at kropen ser ut som et tomt skall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 8:00 pm
#72 Hva vet vi egentlig av dette? Det jeg forholder meg til er det jeg ser her. Hun er inni en verden, en verden så ekte at hun blir redd for å dø, hun flykter og rett og slett ER i en annen verden. Om hun drømte så ja, da ville dette vært mer normalt. Men tenk deg hva hun gjør imens hun tror hun er inni denne verden. Hun snakker med segselv uten at noen er der, hun sitter/ligger som et skall og det eneste som “fungerer” er hjernens fantasi.
Jeg vil ikke si dette er dagdrømming, for selv de mest ekstreme dagdrømmere (barn) er tilstedet i vår verden. De ser og vet at det er dem som flytter bilene, de ser hendene sine føre tingene hit og dit. De ser IKKE at det er bilene som kjører, dukkene som snakker og går rundt dem. De har ikke samtaler med dukkene og gir/får oppdrag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 14th 2007 at 8:28 pm
#73 Men, som du selv innleder med; hva vet vi egentlig om dette? Hva vet vi om hva Del Toro har tenkt med hver enkelt scene, og med filmen totalt sett? Jeg tror, eller, er ganske sikker på at intensjonen hans var å lage en film som kunne tolkes, og det har det jo kommmet klare bevis på her. ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2007 at 7:05 pm
#74 så absolutt ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 15th 2007 at 8:28 pm
#75 Mm.. Men jeg skulle likt å ha hørt andre folk uttale seg også. Det kan jo være at en eller annen (intelligent) sjel har tolket den på en annen måte enn oss to.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2007 at 12:16 am
Må si du har en ypperlig filmsans.
Så denne på kino (alene
) men det gikk greit hehe… Synes den var både vakker, eventyrlig og brutal. Jeg elsker den
..
Der har du helt rett. Mere deilig kamera føring og filma har jeg ikke sett på lenge. Hilsen Meg
Så også at du synes Children of men var bra
-BadSmile
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2007 at 9:13 am
Da har det endelig blitt annonsert en R2 dvd utgave:
http://www.dvdactive….
selv har jeg bestilt meg en litt annerledes utgaver, bilder kommer i slutten av febn år utgaven kommer hjem til meg ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 14th 2007 at 11:27 am
ENDELIG er dvdutgaven min sendt. Nå er det bare å håpe på at den er like stilig som på promobildene!!!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 23rd 2007 at 12:38 pm
Og da er endelig “limited” utgaven min ankommer!! fy satan å snasen!!! Men, bilder kommer til uka, bestilte meg akkurat et nytt speilrefleks kamera, må leike meg litt med det når det kommer til uka!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 28th 2007 at 8:06 pm
kjedelig film, ble tvunget av lærerne til å se den, verste filmen jeg noen sinne har sett!!!!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 28th 2007 at 9:12 pm
#81 Jeg har ikke tenkt å si noe annet om dette enn;
Din kommentar sier så utrolig mye mer om deg, enn hva du sier om filmen. Du rett og slett virker som et barn, uten film erfaring og ikke minst uten noen form for fantasi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 28th 2007 at 9:22 pm
Første tanke etter ca 7 min av filmen. Jeg liker hovedpersonen, han minner meg veldig om megselv på en måte.
-what did you do on your birthday?
-nothing, got up feelt like shit, went to work, felt like shit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 2:06 am
Har blitt advart mot den filmen, men da var av min lillebror som er 14. han skulle se den i lag med en kompis på førpremieren. Men gikk etter 15 min.
Hans unnskyldning var at den var på spansk.. ergo da måtte jo filmen være dårlig…
Men æ har tenkt å trosse han og faktisk se den. Jeg og han har ikke akkurat samme film smak (takk og lov for det..)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 8:07 am
#81 Den kommentaren såret! På en måte håper jeg du er såpass ung at det læreren dreit på draget med å ta dere med på dette mesterverket av en film, på en annen side håper jeg du bare er rar for det ville ha vært synd om en lærer ødelegger dette mesterverket for en hel klasse med ungdommer! Dette er en film man burde se når man har fått ett par år på røven og faktisk skjønner hva det handler om!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 8:09 am
#84 Når det kommer til denne filmen bør du faktisk ikke høre på en 14åring selv om det er din lillebror. Dette er en film laget av voksne for voksne. Min anbefalling er klar; se filmen, kos deg og gjør deg opp din egen mening. Det er ikke uten grunn at den fikk ett par oscar’s!! og enda viktigere; det er ikke uten grunn at den er en av mine absolutte favoritter!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 10:09 am
#86 æ veit, når en som han liker paris hilton film og skikkelige dårlige grøssere… da hører man ikke på han..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 1st 2007 at 10:27 am
#87 hahahaha, Paris Hilton er som verdas største “STYR UNNA SKILT” i filmverdenen! husker jeg pinte meg igjennom den voksfilmen hennes. du verden så rævva den var!
Men du, lov meg en ting; se El Laberinto Del Faouno og gi meg tilbakemelding? ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 5th 2007 at 4:26 pm
Så denne filmen for noen uker siden og den er bare nyyyyydelig! Og veldig sterk.
Holdt nesten på å IKKE se den fordi verken jeg eller han som jeg dro og så den sammen med er noen fan av skrekkfilmer. Og filmen ble promotert på Oslokinoene som en skrekkfilm. Heldigvis dreit vi i merkelappen og gikk og så den likevel og jeg synes slett ikke den gikk under kategorien skrekk. Mer drama/fantasy. (Ja, begge deler!
)
Flott film, men skulle likevel ønske at den tredje og siste oppgaven Ofelia fikk av faunen ikke var så åpenbar så tidlig i filmen. Gjettet den lenge før den kom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2007 at 5:43 am
#89 Ble den virkelig markedsført som en skrekkfilm rundt om på oslokinoene? haha! stilig! Man kan jo undre seg over de som hadde ansvaret for reklamekampanjene; kankje oslo kinoene lot oppgaven gå til en gjeng 7 åringer eller noe…
Jeg gleder meg iallefall som en unge til å se den igjen så fort jeg får tid. Kjøpte meg en alldeles nydelig asiatisk utgave av den: http://www.vgb.no/964...
så nå har jeg sagt blankt nei til mer overtid denne uka, og da bør det være gode muligheter for oppleve dette mesterverket i nærmeste fremtid!!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 12:05 am
heey!
Nå har jeg nettopp vært på kino å fått sett denne filmen. Og det var en helt utrolig film, den fikk meg til å leve helt inni den.
Eneste negative var at den lille jenta irriterte meg et par ganger…
hun gråt jo så mange ganger uten å si noe.. det plagde meg litt.
Dette er en film som kan tolkes på mange måter, og jeg tolket det som at den lille jenta så det hun faktisk så pga av to ting. døra av kritt og den rota under senga.. (vil ikke avsløre for mye før de som ikke som har sett den)
Skal tvinge broren min til å se den på nytt!! Han gikk jo glipp av masse action jo!
til dere som ikke har sett den; SE DEN!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 9:29 am
Kjempebra at den falt i smak! Men hva er dealen med broren din? se den på nytt for at han gikk glipp av mye action? var han litt uoppmerksom eller? hehe.
Jo, om du liker filmen, så vil jeg anbefalle deg R3 dvd utgaven:
http://www.vgb.no/964...
den er småsnasen! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 10:10 am
Jepp, det var han!
Den utgaven er jo snasen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 10:51 am
Han synes jeg bare synd på! ;o) denne filmen er jo en film man skal la seg forføre av første gangen, ikke se litt da og så få med seg resta senere. hehe.
Utgaven kan du kjøpe fra:
http://www.dvdfromkor...
og prisen er et godt stykke under momsgrensa!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 3:48 pm
du skjønne at han er en smule lett påvirkelig, siden han så den filmen med en kompis så tror jeg at dt var kompisen sin ide å gå. .. ergo derfor va filmen dårlig i hans øyner.
æ tror æ må lære min kjære bror litt hvordan man ser film..kan ikke bare like action og skrekk filmer. må like litt av de andre også..æ tror æ må aliere mæ med en manneligperson(bror ser bare opp til de mannelige).
må tenke litt på det..
koffer har koreanene masse kule ting? det var jo masse der æ hadde løst på og ikke har råd til med det første..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 4:03 pm
han broren din må komma seg ut av denne dårlige vennekretsen!! ;o) hehe.
Det finnes sjukt mye nice utgaver på R3, jeg har endel selv, men jeg ga meg med å samle når markedet ble overøst av disse nice utgavene!
Det positive er at det blir laget såpass mange at man ikke må kjøpe med en gang de blir lagt ut for salg. så sant det ikke er opplyst om et meget begrenset opplag da..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 5:40 pm
Flott film, men likte The Devil’s Backbone litt bedre. Veldig like filmer, og har hørt rykter om at dette er en trilogi som avsluttes med 3993.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 18th 2007 at 6:04 pm
hm. The Devil’s backbone må sjekkes ut, likeså med Cronos som også har fått litt skryt. Om dette skal bli en triologi, så kan det fort bli meget interresant! Takk for tipset foresten!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 5th 2010 at 7:21 pm
Denne filmen sitter i sjelen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende