The Rebirth Of James Bond.
Sjelden har vel en Bond film vært utsatt for mer negativ forhåndsomtale enn denne. Selve filmen hørte man aldri noe negativt om, men Daniel Craig som Bond kunne jo ikke gå bra. Mannen var for lav, han hadde feil hårfarge, han passet rett og slett ikke. Selv hadde jeg mine tvil men nå har jeg da sett filmen og sjelden har jeg tatt mer feil.
James Bond har akkurat mottatt sin 00 status og hans første oppdrag blir å ta seg av den hensynsløse bankmannen Le Chiffre. En mann som hvitvasker millioner av dollar for terrorister og som gjerne tyr til terroraksjoner for å øke verdien på sine egne penger.
Med seg på oppdraget får Bond en regnskapsfører i form av den farlige vakre Vesper Lynd og sammen setter de ut på Bonds første oppdrag som en 00 agent. Dessverre for han kan det første oppdraget vise seg å bli det tøffeste. Innsatsen er $100 millioner dollar og hans eget liv. Fienden er hensynsløs og alt skal avgjøres rundt pokerbordet på ærverdige Casino Royale.
James Bond serien har servert oss 21 filmer så langt inkludert Casino Royale, men det har vært mange oppturer, og tilsvarende mange nedturer. Pierce Brosnan føyk ut etter fadesen med The World Is Not Enough og seminfadesen Die Another Day. Spekulasjonene rundt hans arvtager herjet nettet og aktuelle kandidater var Julian McMahon, Dominic West og Gerard Butler. Overraskelsen var imidlertid stor når det ble annonsert at den nye Bond var Daniel Craig. Reaksjonene lot ikke vente på seg og nettet flommet over av nettsider som disset Craig. Det fantes faktisk ei side hvor folk kunne skrive seg på ei liste i forsøk på å stoppe filmen, men takk og pris nådde aldri dette frem.
Casino Royale er basert på den aller første boken Ian Flemming skrev tilbake i 1953 og blir således en slags prequel til bond serien, eller en forhistorie om du vil. I mine øyne er dette Bonds gjenfødelse og filmen måtte velge ett annet spor enn sine forgjengere. Det ville rett og slett ikke gå å lage en forhistorie til Bond serien stappet med fantasifulle dataeffekter og en troverdighet lavere enn politikerens valgløfter.
Produsentene Barbara Brocolli og Michael Wilson hentet tilbake regissøren Martin Campbell som fikk æren for å puste nytt liv inn i ett oppbrukt konsept tilbake i 1995 når han regisserte den eminente Goldeneye. Den gangen var det Brosnan i hovedrollen og filmen ble en slags blanding av både den gamle og den nye stilen. Resultatet var at Bond beholdt mye av den gamle, men bevegde seg også litt i feil retning kontra bøkene. Ian Flemming skrev tross alt bøker om en fiktiv helt som opererte i en mørk og brutal verden. Dette ble litt glorifisert i Goldeneye, og det gikk over stokk og stein i de påfølgende filmene. Campbell hadde en rimelig heftig utfordring fremfor seg når han satt i gang med Casino Royale. Han måtte begynne i fra scratch og skape en hel Bond verden på nytt. Det kunne bare ikke fortsette i samme stil som de foregående filmene, det ville mest trolig ha resultert i en langsom død for vår kjære helt.
Det er med stor glede jeg kan informere alle om at Campbell har lykkes med noe jeg ikke trodde var mulig, han har faktisk klart å revitalisere hele Bond konseptet og skapt en film helt ulik alt annet du har sett av Bond. Campbell viser her at han har ett fantastisk grep på det både det visuelle og det historiemessige. Introen er noe av det tøffeste og definitivt et mest stilistiske jeg noen gang har sett i en Bond film. Vi blir tatt med tilbake i tiden til situasjonen hvor Bond oppnådde sin 00 status. Denne scenen er perfekt filmet i svarthvitt og skaper en følelse av Film Noir på sitt beste. Videre fortsetter filmen med den påkrevde vignetten bestående av filmlåten og masse fin grafikk. Ikke nok med at jeg fikk frysninger av åpningsscenen men denne vignetten fremkalte nesten istapper på visse kroppsdeler. Glem den tåpelig techno affæren til Madonna i Die Another Day, glem de mange og rare sangene vi har fått servert opp igjennom årene. Denne gangen er det selveste Chris Cornell; frontfiguren i audioslave som står får låten. You Know My Name er en nydelig rockeballade som aldri blir for rocka, ei heller for treg og passer perfekt til Casino Royale. Det hører også med til historien at Cornell har en stemme til å dø for. Markant, sårbar og rå. I love it!
De foregående Bond filmene har hatt ett stort problem i mine øyne, i alle fall har dette blitt et problem etter at jeg har sett Casino Royale. Mange av de sliter nemlig med tempoet og flyten i filmene. Ofte har også actionscenene vært litt for heftige og det har resultert i at de har stukket seg frem og fått mer oppmerksomhet enn selve historien. Det er jo faktisk historie som er temaet her. James Bond ble skrevet av Ian Flemming som en spionroman om en fiktiv helt i en rå verden. Ei bok har en fordel, forfatteren kan ta seg bedre tid på å fortelle historien og leseren må ikke lese alt i en omgang. En film må imidlertid fortelle hele historien i løpet av en gitt tidsperiode som ikke kan være for lang. Frem til Casino Royale tilhørte rekorden for spilletid OHMSS med 140 min. I Casino Royale er spilletiden på hele 144 min, riktignok bare fire min lenger, men OHMSS hadde rekorden i 37 år. Det vil si at Casino Royale varer i hele 2 timer og 24 minutter, dette er omtrent en halvtime lenger enn gjennomsnittet for en film. Det er tydelig at EON productions og Campbell bestemte seg for å ta den tida det tok å fortelle denne historien slik den ble servert i boka. Dog i noe revidert utgave siden den første halvdelen av boka handla om den kalde krigen og det er noe som er litt uaktuelt i dag.

Campbell stresser aldri med å fortelle historien i denne filmen, men det betyr heller ikke at han bruker for lang tid. Når filmen var slutt ønsket jeg faktisk ikke noe mer, og jeg syntes heller ikke at den var for kort. Dette betyr enkelt og greit at i mine øyne har filmen en perfekt lengde og Campbell har lykkes med det umulige. Han har regissert en Bond film som er så mye mer enn hva vi forbinder med Bond.
Glem de fancy effektene ifra de foregående filmene, i Casino Royale finnes det ikke sånt tull. Her dreier det seg om realistiske og hardbarka scener. Mye likt det vi fikk servert i Licence To Kill. Men jeg mener at Casino Royale overgår denne glatt. Spesielt når det kommer til actionscenene. LTK var realistisk, den var hardbarka, men den var også grandios. Jeg skal ikke påstå at actionscenene i Casino Royale er mindre grandiose, men de er det på en helt annen måte og de er også langt bedre flettet inn i filmen enn hva de var i for eksempel Licence To Kill. På toppen av det hele er de så pokkers godt regissert. Campbell byr på et meget realistisk inntrykk igjennom hele filmen, og dette gjelder både actionscenene og de imellom. Man blir ikke sittende å konsentrere seg om enten action eller dramascenene, man blir bare sittende å konsentrere seg om filmen som er en meget mørk sak kontra de tidligere filmene. Vi får se Bond bli mørbanka og torturert, filmens uttrykk er også forholdsvis rått og realistisk og for første gang på en evighet regner det også. Bond har jo alltid vært en solskinnshistorie, bokstavelig talt!
Så, hva er det så med historien som gjør den så bra? Det første man legger merke til er at filmen skal ta for seg det første oppdraget til Bond. Altså en forgjenger til hele serien. Her dukker filmens eneste problem opp, den gjør visse ting på en sådan måte at mange av de andre filmene virker ulogiske. Men i de fleste tilfellene tror jeg ikke at Campbell og manusforfatterne hadde noe særlig til valg. De måtte velge å oppdatere historien uten å miste sjelen for å kunne fenge publikummet. Historien måtte være troverdig og ta utgangspunkt i tiden vi lever i. Publikummet er avhengig av dette for å kunne forholde seg til visse saker og ting. Dette fungerer helt ypperlig bare så det er sagt.
Som en forgjenger hadde filmen også et sterkt press på seg for å gi svar på det mange lurer på angående Bond; Hvorfor er han som han er? Hvorfor har han ett såpass mannsjåvinistisk forhold til kvinnfolk og hvorfor dreper han uten å blunke? Denne filmen gir svar på disse spørsmålene og flere til. Det handler om karakterutvikling og dype karakterinnblikk. Dette er helt i toppklasse, ikke bare i Bond sammenheng, men generelt. Det trodde jeg aldri at jeg ville si om en Bond film!

Så var det blondie da. Daniel Craig. Jeg innrømmer det jeg, jeg tilhørte hans motstandsgruppe når jeg først fikk høre om han. Jeg mente seriøst at en ny skuespiller måtte oppfylle visse krav når det kom til utseendet, men etter å ha sett klipp av filmen begynte jeg så smått å endre oppfatning. Poenget er at Bond ikke defineres ut ifra hårfargen eller høyden, det er personligheten og selve karakteren som er Bond. Dette bevises så til de grader i Casino Royale. Craig er en slags videreutvikling av Timothy Dalton som var tøff og innesluttet, men Dalton blekner i forhold til Craig. Daniel spiller Bond med en sånn troverdighet og glød at jeg håper han fortsetter som Bond i en årrekke fremmover. Han er bektøff i actionscenene, men samtidig er han også menneskelig og troverdig. Han gjør feil og får svi for det. Han blir mørbanka og blør som rakkern. Han er sårbar og kald om hverandre. Han er bortimot perfekt som Bond. Jeg kan ikke noe for det, men for meg har Bond aldri vært mer troverdig eller tøffere. Nå kunne man faktisk identifisere seg med Bond til tider.
Craig beviser også at han er en meget habil skuespiller når det kommer til samspill med andre skuespillere. Bond dama denne gangen er Eva Green i
rollen som ”regnskapsføreren” Vesper Lynd. Ei dame like kald og utilnærmelig som Bond selv. Sånt blir det gnisninger og kjemi ut av. Glem alt av tidligere Bond damer. Jada, jeg er klar over at Ursula steg opp av havet og Pussy Galore var småsexy. Men jeg er som sagt fan av det realistiske og mørke uttrykket ved Bond konseptet. Greene er i mine øyne den beste Bond dama enn så lenge. Hun er meget troverdig som den komplekse karakteren Lynd faktisk er. Hun blir det perfekte kvinnelig svaret på Bond. Og hun og Craig byr på scener som kan gå under huden. Dette er litt flaut å innrømme, men jeg fikk faktisk tårer i øya under ei scene. Der fikk i alle fall manndommen min seg en knekk! Og jo, det ”alle” later til å bry seg om når det kommer til Bond damer er jo utseendet. Det vil nok glede dere å høre at Eva Green er rett og slett ei nydelig dame som oser selvtillit og sexualitet. Jeg kunne ikke ha ønsket meg mer for å si det slik.
Hva er en Bond film uten en Bond skurk? Nada nix og ingenting. Vi har jo fått servert nok av merkverdige figurer som har drømt alt ifra verdensherredømme til å drukne verda. Vi har også sett superskurker som har planlagt det mest finurlige. Problemet er at skurkene så langt, vel å merke bortsett fra Robert Davi 
i Licence To Kill, har vært typisk roman-skurker som drømmer om noe helt spinnvilt. Men felles for de alle har vært at de har vært superskurker. Dette begrepet snues tvert på om på i Casino Royale. Den store stygge skurken denne gangen er Le Chiffre, bankmannen og kortspilleren som yter sine tjenester til verdas terrorister. Bak dette navnet finner vi faktisk en danske. Mads Mikkelsen, Danmarks største trekkplaster rett etter billig alkohol. Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde null erfaring med han utenom Casino Royale, og jeg må i samme sleng ærlig innrømme at jeg ikke trodde det jeg så. Mikkelsen får Le Chiffre til å fremstå som den råeste skurken noensinne. Her er det ikke planer om verdensherredømme som gjelder, her er det penger og livslyst som er motivasjonen. Selv om dette kanskje høres litt døll ut, så fungerer det overraskende bra. Mikkelsen’s Le Chiffre blir den perfekte motstanderen til Bond, han er like tøff, rå, kul og kald som Bond. Jeg har ingen problemer med å kåre han til tidenes beste Bond skurk. Og jeg tror det vil ta en meget god stund før noen overgår han.
Kjemien mellom han og Craig er oser av toppklasse og de byr på scener som kan få det til gå kaldt nedover ryggen på deg. Den mye omtale torturscenen er mesterlig produsert og filmet, det samme er scenene rundt pokerbordet hvor Bond og Le Chiffre spiller om $105 millioner. Sit back and enjoy!
Men når Bond har ei Bond dame, så må jo skurken ha med seg ei også. Denne oppgaven gikk denne gangen til Ivana Milicevic. Hun har en av de enklere rollene i filmen, men allikevel synes jeg han var en markant del av filmen. Hennes oppgave er å vise at også Le Chiffre har draget på damene, samt at hun er like psykotisk som sin elsker. Ivana er også ei meget sexy dame, i denne filmen blir hun dermed skurkenes svar på Eva Green.
Jeg hoppet jo omtrent i taket og jublet som en vårkåt apekatt når Judi Dench tok over som M. Selveste sjefen for MI6 og kjemien mellom hun og Brosnan var ette noe å klage på. Det jeg likte best med hun var at M dermed fremsto bare som en tittel på sjefen. Men i og med at hun nå spiller M i Casino Roayle som er forgjengeren til 20 andre Bond filmer, så blir det litt kræsj akkurat her. Bortsett fra det vil jeg tørre å påstå at Dench og Craig er dynamitt sammen. Kjemien er langt bedre enn hva Dench hadde med Brosnan, og vi får også langt dypere innblikk i forholdet de to imellom.
Jeg tenkte jeg skulle ha gitt meg å skrive om skuespillerne nå. Men det er ikke til å legge under en stol at det er en skuespiller her som ble omtrent like heftig debattert i forkant av innspillingen som Craig. Jeffrey Wright heter han, og rollen han spiller er ingen ringere enn Felix Leiter. Diskusjonen gikk aldri på hans skuespillerferdigheter, mannen har bevist nok av ganger at han kan spille. Men han er jo farget, man kunne jo ikke ha en farget Leiter. Dette kommer rett og slett ifra at vi nå har blitt så vant til en hvit Leiter at vi ikke vil godta noe annet. Vel, Wright passer meget bra i rollen som Leiter. Han redefinerer hele rollefiguren, og det til det positive. Det var også moro å se hvordan kontakten imellom han og Bond først oppsto.
Casino Royale er filmen hvor alt passer som hånd i hanske. Skuespillerene leverer knalloppvisninger og Craig er sinnsykt god som vår kjære agent 007. Filmen er meget realistisk, mørk og voldelig. Samtidig er den også meget dramatisk og meget informativ. Det er lenge sida jeg har kost meg så glugg ihjæl på kino, og enda lenger siden jeg gjorde det med en Bond film. Jeg rådigger Casino Roayle anno 2006 og utroper den til en av de absolutt beste i serien. Problemet er at den legger listen såpass høyt at jeg har vanskelig for å tro at neste Bond film vil nå den til anklene.
Denne omtalen ble litt lenger enn planlagt, dette kommer rett og slett av jeg klarte ikke å stoppe når jeg først begynte å skrive. Og allikevel føler jeg at jeg ikke har fått gitt ett riktig inntykk av hvor bra Casino Royale faktisk er. Kom gjerne å påstå at jeg har mistet grepet, at jeg er mer subjektiv enn objektiv og at jeg ette har filla peiling på Bond. Men det benekter ikke det faktum at Casino Royale er en knallfilm! Bond is Back, better than ever!
Til slutt vil jeg bare rette en stor takk til John Berge, redaktør av jamesbond.no, for at han var såpass behjelpelig med å skaffe meg en billett til verdenspremieren 17 november på coloseum.

99 kommentarer In " [Filmomtale] James Bond: Casino Royale (2006) "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 18th 2006 at 3:33 am
KONGE! Skal stresse meg på kino og se den fortest mulig… Om en uke
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 18th 2006 at 3:38 am
Tålmodighet er en dyd vettu ;o)hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 18th 2006 at 5:13 am
Skurker med spinnville planer er jo litt av sjarmen med Bond…
For øvrig, dette høres bra ut. Gleder meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 18th 2006 at 10:38 am
Det største problemer er at slike spinnville planer nærmest krever at filmen må være overdreven grandios. Spesielt i vår tid hvor tenknologien er litt heftigere enn hva den var tilbake på seksti tallet.
Jeg mener på at bond trenger fornyelsen, og den fikk han i casino royale. Vi har sett superskurker med megaplaner ørten ganger før og dette bare bygger opp under påstanden “har du sett en bond film så har du sett alle”. Jeg vil heller ha en agent som må gjennomføre farlige oppdrag og sloss imot skurker som virker troverdige uten at det skal dreie seg om å redde verda. Dette fjerner også behovet for tonnevis med dataeffekter slik vi har fått servert i de forrige filmene. Men jeg har full forståelse for de som heller vil ha en grandios effektfylt action film enn en god gammaldags spiontrhiller med dybde ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 18th 2006 at 12:46 pm
Wow. Nå gleder jeg meg i alle fall til Casino Royale! Billetter er bestilt for lengst til midnattspremieren på fredag:) Traileren virker rå digg, og dette minsker ikke akkurat lysten til å se den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 18th 2006 at 4:05 pm
Etter denne omtalen får jeg faktisk løst til å se bond filmen bare enda mer! *applaus til deg*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 19th 2006 at 2:16 pm
Til Bygdefjompen…
Jeg har sett trailer av filmen og er litt sånn Bond fan.. men har ikke sett den nye enda.. Men du sier at Craig er en god 007, men er han bedre 007 en vår alles kjære Sean??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 19th 2006 at 6:54 pm
#5 Du bør glede deg! Jeg skal selv inn til coloseum og se den en gang til i nærmeste fremtid.
#6 Jeg får håpe at du også liker den da, så jeg ette har bedrevet misvisende reklameføring her ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 19th 2006 at 6:58 pm
#7 Om han er en bedre Bond enn Sean? Det er noe du selv må besvare etter å ha sett filmen. James Bond er en serie om har dratt seg over fire tiår og over tjue filmer har det blitt. Craig er vel den sjette skuespilleren som spiller bond i denne perioden. Slik jeg ser det har hver generasjon sin favoritt. Selv rådigger jeg Connery men jeg vil komme med innlegg iløpet av førskommende uke hvor jeg prøver å gi ett inntrykk av mine favoritter når det kommer til filmer, biljakter, musikk, og skuespillere, samt endel annet, men dette tror jeg at kommer til å bli ett meget omfattende innlegg, så jeg vil vente med å konkludere med noe før det kommer. Så stikk gjerne innom iløpet av uken som kommer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 7:09 am
jeg fikk MAX grøssninger når du avslørte hvem som synger theme-sangen.
Phu…
Elsker å lese dine anmeldelser.
Gleder meg utrolig mye til å se Casino Royale.
Var det slik at den første filmatiseringen aldri nådde kinolerretet? Kan ikke huske den – men leste at den ble filmet i 1967 med Ursula Andress og Peter Sellers.
Kan ikke forestille meg Sellers vellykket i en Bond-skikkelse men….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 7:45 am
Jeg vet ikke om 67 versjonen nådde kinoene desverre, men jeg så den for noen år tilbake, har dårlige minner om den der. Uansett har jeg planer om å se den igjen just for fun. Noe sier meg at nyversjonen er hakket bedre men.. hehe..
Men hvis du ser på rolleista hos IMDB:
http://www.imdb.com/t...
så ser du endel merkverdigheter:
Peter Sellers -Evelyn Tremble/James Bond/007
Ursula Andress – Vesper Lynd/007
David Niven – Sir James Bond
Jeg får prøve å få tatt den ikveld vel. Nå ble jeg bare nysgjerrig au. Klarer jeg også Never say never again imorgen, så er jeg endelig klar for å skrive mitt lille oppsummeringsinnlegg for Bond også. Puh for en jobb!
Takk for komplimentet foresten. Det er alltid hyggelig å skrive omtaler når man får positive tilbakemeldinger og spesielt når filmene er bra, da økes skrivelysten. Verre er det med dårlige filmer. Prøve å skrible ned inntrykket på en seriøs måte når man er så lei filmen at man helst vil skippe hele omtalen. hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 8:08 am
he he… skjønner.
Men fortsett å skriv.
Er en fryd å lese
gleder meg masse til å dra på kino nå.
Har du forresten noen planer om å se “The Departed”
Typen min skal dra meg med på den – og jeg må si jeg gleder meg.
Nå er jeg bare redd for å bli skuffet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 8:16 am
Jeg har store planer om å se den ja. Må bare finne tid og mulighet. Har også store planer om å se Saw3, samt at jeg dumma meg litt ut og sa ja til å se the grudge 2 sammen med fruen på kino
(
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 8:20 am
he he… jeg beundrer henne.
Jeg satt med hodet i jakkeermet gjennom hele Grudge 1. Ikke at filmen er den beste jeg har sett – men jeg skvetter like herlig likevel…
Så satser nok på å se 2′ern på dvd ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 8:22 am
saw 3 har typen min lyst å se åsså.
Men dumme meg har enda ikke turt å se saw og saw 2.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 8:46 am
The grudge 1 ble en artig affære for min del. Så den på kino og filmen var noe av det kjedeligste jeg har sett. Underholdningen fikk jeg fra noen jenter ved sida av meg hvor stumpen faktisk lettet ifra setet i ny og ned mens skrikinga og knisinga gikk på høygir. Som regel liker jeg ikke altfor mye bråk i kinosalen, men hadde det ikke vært for disse jentene ville jeg mest trolig ha sovna, så lettskremte jenter har en nytteverdi de også ;o)
Jeg tror du bør se de to første saw filmene før du ser nr 3, nr 2 hadde iallefall en drøss referanser til den første, og jeg tviler på den tredje er noe dårligere.
)
Jeg skal ialelfall bestille meg de to første og la madammen se de før vi ser den tredje. Vil jo at hun skal mest mulig utbytte av filmen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 8:57 am
he he… ja.
Skjønner greia. Typen min og noen til satt og moret seg godt over min lettskremte attityd i kinosalen for et par år siden. he he… mange som synes det er gøy med lettskremte jenter. Bra vi er godt for noe da.
Jo, jeg drar nok ikke på kino å ser Saw 3. Det tør jeg ikke.
Men skal nok manne meg opp til å se en etter en… Typen har mast lenge nok nå…
Men er den bra? eller bare skvettefilm?
Jeg så første kvarteret av 1′eren… til han skulle begynne å skjære ut øynene sine eller hva det var.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 9:25 am
Saw er i mine øyn meget råe filmer som ikke egner seg for svake sjeler. Jeg synes filmene har en interresant historie og skurken(e) er mer enn gode nok. Men for all, det er ikke historien som er i fokus, filmenes hovedmål er å skape et helt jævelig inntrykk hos publikummet og det klarer de. Det sies jo at nr 3 skal være langt råere enn sine forgjengere, og jeg må innrømme at jeg har en tanke om fokus på spekulativitet fremfor underholdning, men se den skal jeg så absolutt og helst på kino.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 9:50 am
he he… ja. Hadde jeg bare turt så…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 21st 2006 at 11:53 am
På bond premieren fredag 17 november ble det servert champagne til publikummet før vi entret kinosalen. Du kan jo prøve deg på en litt hardere variant og helle innpå noe whiskey eller “alta-vatten”. Det bør roe nervene litt. ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 22nd 2006 at 5:00 pm
Litt av noen Bond-analyser. Du burde blogge om hvem som er den beste Bond-kandidaten (hvis du ikke har gjort det). En avstemning fra bloggleserne vil også være moro.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 22nd 2006 at 6:16 pm
jeg har ikke gjort det så langt, men har hele tiden planlagt å skrive ett slags oppsummeringsinnlegg hvor jeg går nærmere inn på mine favoritter når det kommer til skuespillere, biljakter, actionscener og endel annet.
En avstemning har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg legger nok ut det bare jeg har skrevet det andre innlegget. Planen er å begynne ikveld, må bare skrive en annen omtale først. Så stay tuned.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 7:50 am
og du… takk for det. Nå satte du griller i hodet på meg.
Tror jeg får en morsommere opplevelse hvis jeg heller nedpå litt før jeg entrer kinosalen… Jeg skal sende inn forslag til “kinoen min” – at de tjener gode penger på meg hvis de serverer meg noen glass med billettene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 9:30 am
Brems ned litt her, Filmen er barsk, den er råere enn tidligere, mere blod, mer sofistikert. Men det er ingen tvers igjennom Bond film. For det første er det en fryktelig lang reklame film for Aston Martin, Ford, Sony, Sony Ericsson og Sony Vaio computers. For det andre, Hvordan kan du si at Mikkelsen blir den råeste skurken? Det er jo ingen skurk i denne filmen, hele filmen handler om at Bond ikke må lå Le chiffre få tak i 100 millioner dollar gjennom et texas hold em spill med 10 spillere. For pengene kan KANSKJE brukes til terror. Slappere historie har Bond aldri utsatt seg for, normalt skal verden erobres eller ødelegges, slik seg hør og bør. Le Chiffre gjør ikke noe stort skurkeaktig annet enn å piske kronjuvelene til Bond i et siste desperat forsøk på å få tak i pengene han egentlig skulle ha vunnet i poker slaget med sitt fulle hus (hvor Bond Seff hadde straight flush..). Jeg skal innrømme at Craig passer rollen, men en stor bond film er det ikke.
Nå ødela jeg nok mye for dere som ikke har sett den enda.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 9:39 am
#24 Bremse ned? Tror nok jeg heller velger å kjøre på jeg.
Hvordan kan du si at det er eneste lang reklame film? Det handler om produkplassering. Dette var langt mer omfattende i de tidligere Brosnan filmene, i CR har produsentene kuttet ned antall merkevarer og heller gitt disse mere tid. Dette dreier seg om finansiering av filmen. Og du må huske på at Bond ikke kan kjøre rundt i en fiat, drikke RC cola og bruke en tlf fra en ukjent produsenti sibir. Det handler litt om stilen og ekslusiviteten.
Du klager over at det ikke er noen skurk her? Neivel nei. Le Chiffre er filmens “skurk”, ikke i tradisjonell forstand at han vil ødelegge verda men fullt ut filmens “skurk”. Eller i det minste bond’s hovedmotsander.
Jeg er så dritt lei disse overdrevene skurkene som har fancy planer for å erobre verda, vi har sett nok av ganger og dette gir også en god grobunn for begrepet “har du sett en film bond film har du sett alle”. Men dette dreier seg selvfølgelig om smak og behag.
Jeg ser helst at vi ikke går noe nærmere innpå scenene i filmen slik at de som ikke har sett filmen har en mulighet til å gjøre seg opp sitt eget inntrykk fremfor å bli påvirket her..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:12 am
ja Qwerty, nå ødela du litt for meg hvertfall.
Men vil nok gjøre meg opp min egen mening.
Setter pris på om du i fremtiden tenker før du avslører… men men…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:17 am
#24
Jeg håper alle nå fremmover skriver en advarsel i sine kommentarer om disse inneholder spoilere.
Det holder med å innlede kommentaren med “SPOILER WARNING” eller “Denne kommentaren avslører mye av filmen” eller noe slikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:27 am
enig. Kjipt når filmelskere skal utsettes for dette…
Har gledet meg til denne filmen lenge nå…
Håper du ikke ødela hele filmen for meg Qwerty.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:31 am
#28 Qwerty har ikke ødelagt filmen mer enn du selv vil at hanhun skal gjøre. Hvis man skal komme helt blank til en film, så kan man ikke ha sett hverken trailer eller lest omtale.
Jeg var litt i tvil om jeg skulle la kommentaren ifra Qwerty stå eller om jeg skulle slette den, men jeg mener at denne kommentaren egentlig er ganske uskyldig og ubetydelig til tross for at den avslørte mer enn jeg likte.
Jeg vil anbefalle deg å egentlig bra glemme den kommentaren og gjøre deg opp din egen mening. Bond har alltid vært noe som har splitt folket og alle har en mening. Dra på kino du, len deg tilbake og nyt det du får servert. Det enste som teller er din egen smak vettu.
Og du, om du ikke gir meg full tilbakemelding når du har sett filmen, så leier jeg noe til å hacke bloggen din ;o) (for sikkerhets skyld; dette var en spøk hehe)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:40 am
Til qwerty: Greit med spoiler alert ja, men ok, du røpet ikke de største tingene heller..
til dere andre:
Jeg og, med blogger, qwerty og sikkert mange andre, så filmen på Colosseum med masse gratis bollinger før filmen, og etterfest.
Personlig, uten å røpe noe vitalt, så synes jeg craig gjorde en god bond som nevnt overfor av andre, og jeg likte han fra første stund til tross for at han er blond. Han klarer ikke slå ut hver eneste motstander med et nakkeslag, og han strever fælt. Men, det er seriøst slitsomt med all den produktlanseringen som foregår i den filmen. Og det å sitte i en sal omringet av hovedsponsorer som jubler når de ser merkevarene sine i filmen gjør deg veldig obs på hver eneste gang en produktlogo får litt for mange sekunder i fokus. Det ble til tider latterlig, og hva i helvete kjører Bond i en lys blå Ford for? Styggere bil kunne de ikke klare å oppdrive.. Nei der var filmmakerne desperate etter penger..
Og jeg støtter “qwerty” i at det ikke finnes en bond story her, når man ser en ny bond film er det en viss oppskrift som skal følges. 1. lekre damer 2. fine dresser 3. fine biler 4. verdenstrussel 5. one-man-army saves the world. 6. jordomseiling, eller i det minste se 3/4 forskjellig land. 7. og bilkjøring i alkorus.
Casino Royale fulgte ikke mye denne oppskriften, og de har omgjort historien fra boken betraktelig..(f.eks baccarat til hold em etc.)
Det er like fullt underholdning å få med seg i denne filmen, fordi Craig overrasker med sin urutinerte bond fremstilling, og passer veldig godt til å være “fersk agent” som han skal være, og det er morsomt å se hvordan han anskaffer seg en kjent og kjær aston martin som vi har sett i de første james bond filmene
gleder meg til 2008 når Craig får spille en Rutinert og selvsikker Bond, med forhåpentligvis mindre sponsor, for disse filmene tjener da nok penger som det er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:44 am
#30 Jeg synes du motsier deg litt her. Først kritiserer du Forden som Bond kjører og så nevner du at han er urutinert. Jeg mener at valget av Ford i tilegg til produktplassering også er et tydelig tegn på at han er en fersk 00 agent. Dette er jo bare en leiebil slik jeg har forstått det og jeg syntes ikke dette var en big deal. Denne forden ble vel også spesial laget for Casino Royale om jeg ikke husker helt feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:46 am
oki. går på kino med blank.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 10:56 am
Spesiallaget ford? den var ikke noe spesiell annet enn at de kunne umulig valgt mer feil “leiebil” å gi Bond. Ærlig talt, når han skal ankomme Montenegro hotellet eller hvor det er, så gjør ikke Bond det i en Ford! Det hadde MI6 sørget for.. Forøvrig, det var veldig synd vi ikke så noe særlig til Aston Martin kjøring i filmen, få sekunder og så var det over. Hvor er det blitt av ville halsbrekkende stunts som tilsynelatende kun fungerer på film? Dere har nok alle sett bilen som kræsjer i trailern, og de sekundene med filmsnutt der er hovedsaklig det dere får se med bilkjøring også.. det er ikke Bond, det er lusent.
og Bygdefjompen: ærlig talt, du kan ikke helt uforbeholdent skryte filmen opp i skyene, da taper du all troverdighet som filmkritiker. At En skuespiller overrasker bærer ingen film alene, det er ikke hvilken som helst film dette her, dette er James Bond. Og avvike stort fra en Martini oppskrift som er så grunnlagt og verdenskjent, gjør ingen Martini, om du tar sammenligningen. Det er visse elementer man forventer skal bli oppfylt i en James Bond film, uansett i hvilken kronologisk rekkefølge den skal være. Og det er tydelig at Ian Fleming og Albert Broccoli ikke var med på filmsettet her, deres ånd er for lengst blitt glemt når Casino Royale blir som den ble.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 11:08 am
#33
VÆRS SÅ SNILL Å IKKE GÅ SÅ INNPÅ SCENENE I FILMENS SIDEN DETTE FUNGERER SOM UNØDVENDIGE SPOILERE FOR DE SOM IKKE HAR SETT FILMEN!
Enten har du misforstått hele omtalen min, eller så bør jeg ta et kurs i norsk.
Jeg har da aldri påstått at filmen er så bra bare fordi Craig overrasket. Riktignok ble jeg overrasket over han, jeg rådigga han for å være ærlig, men jeg har da skrevet ganske så klart at jeg også rådigger filmen og jeg har vel gått litt innpå hva som gjør denne filmen så bra.
Du snakker om at jeg mister all troverdighet som en filmkritiker fordi jeg skrøyt filmen opp i skyene? Hvem har påstått at jeg er en filmkritiker? Det er ingen som betaler meg for å se filmene, dette er en hobby jeg har; å se film og skrive omtaler. I utgangspunktet gjør jeg det for min egen skyld og bloggen er en helt ypperlig måte til å være sin egen sjef. Hvorfor skal jeg gjøre som flertallet av filmkritikerene? Hvorfor må jeg finne noe å kritisere? Hvorfor kan jeg ikke bare se og nyte filmen, og skrive en omtale om mine inntrykk? Jeg mener på at hele poenget med å være filmkritiker er å formidle sitt subjektive syn på filmen. Man vil aldri klare å falle ismak hos alle sine lesere, men jeg synes det blir tåpelig å kalle en filmkritiker utroverdig fordi han skryter en film opp i skyene. Du har din smak, jeg har min smak.
Kommentaren din understreker bare det jeg har gjentatt til det kjedsommelige her på VGB. Vi har alle visse ting vi forventer av en bond film, men ikke alle forventninger kan oppfylles. Jeg beklager jo at hverken filmen eller omtalen min falt i smak, men sånn kan det gikk
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 11:43 am
Vel, jeg synes ikke du avviker noe fra betalte filmkritikere med din dom ihvertfall. For meg virker det som at alle lar seg feie over fordi Craig fungerte som Bond. Jeg, og ja det er helst subjektivt, jeg synes det er på tide filmgåere våkner fra ekstasen og vurderer det som en James Bond film, for det er tross alt en mektig serie dette her.. Har vært nokså frustrert over å overhøre hvor uforbeholdent fornøyde alle var på festen på Cosmo etter visningen (du var sikkert der også), og da jeg kom over denne bloggen måtte jeg bare få det ut
Beklager om det treffer mange sarte hjerter, men til avslutning vil jeg gjerne be dere som skal se filmen, om å ikke se den med blanke ark, du skal ha dine forventninger rundt en Bond film, det er tross alt derfor vi liker disse så godt, ikke pga. mangelen på overraskelser, men fordi det er noe kjent og kjært ved denne oppskriften, og det er trist å se denne forsvinne litt hen, mener nå Jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 12:01 pm
#35 Som sagt lot meg feie over av selve filmen som også inkluderer Craig.
Jeg har faktisk vurdert den som en Bond film, men hva er egentlig en Bond film? Det er stor en stor forskjell mellom f.eks. From russia with love og moonraker (to ytterpunkter). Vi har alle våre formeninger om hva en Bond film skal by på
)
Jeg var desverre ikke på festen på Cosmo etter filmen. Av private årsaker måtte jeg rett hjem etter filmen. Akkurat det irriterer meg, for det hadde vært kult å ha vært med til Cosmo men… Shit au, can’t have it all.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 12:09 pm
Hehe, alright, skal la din blogg være i fred nå:) jeg føler meg bedre etter å ha sagt mitt
Synd du ikke var på Cosmo jo, tror jeg fikk knabbet til meg minst 14 champagne glass og rundspilte poker bordet som var der
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 12:40 pm
#37 Det er bare hyggelig at folk sier sin mening, så ikke tolk kommentarene min dithen at du ikke er velkommen. hehe. Det er en stor fordel ved at folk er uenig med meg og sier meningen sin, og det er at andre lesere har muligheten til å få ett mer balansert inntrykk enn om de bare skulle ha lest mitt inntrykk.
Du trenger ikke å gni det inn at jeg fikk vært på cosmo, angrer nok med det som er, trenger ikke å høre om fri flyt av champis ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 1:17 pm
Så filmen i København på tirsdag, helt klart den beste bond, Mikkelsen gjør også en fabelaktig jobb i filmen.
Beste Bond noensinne!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 2:11 pm
Jeg skal på premiæren i Bergen i morgen.
Regner med at det blir noe underholdning rundt filmen,som det var sist det var
premiære på en 007 film.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 23rd 2006 at 6:23 pm
Ser fram til å se filmen i natt… Dette blir topp, forventningene er høye til både filmen og Daniel Craig. Det er på tide for oss publikum med Bond action, elegant stil, Bond damene og ikke minst de gale skurkene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 6:21 am
hvis du hacker bloggen min så hacker jeg bloggen din!!!
Fullt referat; duely noted.
eller var det dét som var en spøk???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 6:25 am
kan ikke fatte og begripe hva som gjør Bond så stor, men alle har forskjellig svar.
Personlig foretrekker jeg en film ala den grønne mil over noe sånt som dette anytime..
Men jeg håper jeg får lov til det:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 6:45 am
he he…
Jeg har fått Bond inn med te-skje men jeg elsker omtrent hva slags filmsjanger det nå skal være.
Og “Den grønne mil” er utrolig fin.
Tror nok dette Bond-greiene er over så fort filmen går av lerretet igjen.
Men så kommer det sikkert for fullt når dvd’en kommer – og alle diskuterer hvem den neste Bond blir…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 7:21 am
Bond er jo en serie som har overlevd i over 40 år og gjort stor suksess. Det virker som om Bond er den typen film foreldre ofte setter på sine unger (når de blir litt eldre enn bleiestadiet hehe) for å hygge seg sammen. Iallefall huske jeg godt at far min var stor bondfan og det var igjennom han jeg ble hekta.
Men jeg tror også at Fru Anonym har delvis rett her. Bond filmene kom jo som regel med 2 års mellomrom, dette er en passende periode for å holde interressen oppe blandt publikummet, men når det blir mer enn to år så har publikummet lett for å “glemme” filmene.
Men det hørere jo også med til historien at det blir noen år til folk begynner å lure på hvem den neste bond blir. Craig har vel kontrakt for to filmer til. Eller var det tre. Er litt usikker nå på morgenkvisten men.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 7:32 am
har han allerede blitt lovet fler filmer?
Mine kilder er altså HELT upålitelige…
Nå må jeg skifte de ut snart… eller dra de i øra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 8:00 am
Han har signert en kontrakt om tre filmer, så da har vi to til som er bankers. Nr 22 skal komme i 2008. De kildene dine begynner å bli litt snodige ja ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2006 at 8:25 pm
Da var den endelig sett, og jeg ble ikke skuffet. Skjønner hva enkelte mener når de sier at den ikke har de klassiske Bond ingrediensene. Men etter den i mine øyne veldig flaue Die Another Day så måtte de gjøre noe, og de velger da å ta det i en helt ny retning. Greit for meg, særlig siden det var et fyrverkeri av en film. Og dlt var veldig bra. Eneste lengden var litt drøy, og slutten litt uoversiktlig. Ellers var dette en kjempefilm, og en stor opptur. Gleder meg veldig til JB22! Slik de legger de opp i denne filmen med tanke på tematikk og musikk og slikt, så blir nok JB22 nærmere den klassiske Bond opskriften enn Casino Royale.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2006 at 2:07 pm
Såg filmen på førpremiere igår, den er dødsbra!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2006 at 2:18 pm
Ja, da har også jeg sett filmen. Hovedkonklusjon: Filmen er BRA, handling, skuespillerprestasjoner, m.m. Det er dog et lite MEN: James Bond er virkelighetsflukt par excellence, og jeg savnet litt mer av den lette humoren og elegansen som har preget de fleste Bond-filmene. Bånner’n bør være LITT mer overlegen playboy enn Craig var denne gangen, men det kommer seg kanskje senere, når han er blitt varm i trøya (smokingen)?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2006 at 3:26 pm
Alle er nødt å se denne filmen.råeste film jeg har sett på kino.Craig er ganske enkelt den beste Bond siden Timothy Dalton.Endeli slutt med dårlige effekter og vas.
Dette er den beste james bond filmen til nå.
Daniel craig ser utrolig bra ut.Blir vanskeligt å finne en ny bond om 6 til 12 års tid.Gleder meg til neste Bon film.
Hilsen en stor james Bond Fan.:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2006 at 9:25 pm
Casino Royale en utmerket 5er, men store minus i margen for Martin Campbell. Han viser nok en gang at han er en stor action-regissør, men har vært uvøren med saksa ved flere anledninger. Historien stopper opp og virker lite kronologisk i enkelte av de rolige sekvensene. Lukter filmselskap-struping i panikk for lang spilletid. Lang vei.
Men for all del: Danny Boy er den beste Bond på flere tiår. Og kritikerne kan gå og legge seg. Gleder meg til neste, forhåpentlig med en Premier League-regissør som Paul Greengrass, Tony Scott eller Michael Bay.
Da blir det moro, da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2006 at 9:33 pm
Yaiks. Klump i hersen. Paul Greengrass kan jeg til dels være enig med deg i at kunne ha vært en spennende bond regissør. Tony Scott kunne ha vært realt artig. Men Michael Bay? Jeg beundrer mannen for hans evne til å lage halsbrekkende og glattpolerte actionfilmer i toppsjiktet, men jeg vil ikke ha bond i en sånn actionfilm. Det hadde sikkert blitt en spektakulær actionfilm som garantert ville ha gjort suksess, men jeg tror bond ville ha mistet mye av sjela si i en slik film. Men dette er bare synsing ifra min side. Det skal bli spennende å se hvem som får jobben, selv hadde jeg vært storfornøyd om Campbell returnerte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2006 at 11:31 pm
La meg bare få sitere deg:
“Poenget er at Bond ikke defineres ut ifra hårfargen eller høyden, det er personligheten og selve karakteren som er Bond”
Og skjeldent har jeg vel vært mer enig…
En herlig, informativ og morsom anmeldelse fra deg…Det er bare å glede meg til jeg faktisk får se filmen;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 12:57 pm
#54 Takker og bukker for komplimentet. Gleder meg til å lese din rapport etter å ha sett filmen, og ja, den rapporten er påkrevet ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 1:24 pm
Så filmen i helga. Den var utrolig kul!
Hadde egentlig ikke forventet at den skulle være noe bra, men den ble en virkelig positiv overraskelse!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2006 at 2:06 pm
#56 Hva syntes du om Craig da? Det virker som om mange rådigger filmen mens de har litt å utsette på Mr Craig. Men så er jo også de som både rådigger filmen OG craig, deriblandt meg ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2006 at 8:19 am
Jeg, fruen, og ett vennepar av oss var på coloseum og så Casion Royale (igjen). Jeg fryktet at den kanskje ville være “litt slappere fisken” ved et gjensyn, men den frykten var høyst ubegrunnet. Fy f**n for en heidundrande underholdningsbombe. Dama kosa seg, venneparet kosa seg, og jeg glisa fra øre til øre i over to timer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2006 at 7:37 pm
“Det handler om karakterutvikling og dype karakterinnblikk.” Å det er derfor denne filmen er så vidunderlig. Tusen takk for denne fantastiske anmeldelsen. Det er mye morsomere å lese anmeldelser av noe som anmelderen virkelig digger, enn å høre på at anmeldeler sytter eller holder en kald distanse mellom seg selv og hva de anmeldeler.
Enig i at Cornell er herlig. Sangen setter opp filmen perfekt “Arm yourself, because no one else here will save you. The odds will betray you, are you willing to die.”.
Personlig har jeg bare sett Bond filmene med Brosnan, å de appellerte ikke særlig til meg. Den eneste spoileren jeg hadde før jeg så filmen var et vagt minne om å ha sett traileren. Å det eneste jeg husket var et eller annet med en kran og at Bond var blond. Den eneste grunnen til at jeg ville se den var fordi det var veldig lenge siden jeg hadde vært på kino, og Casino Royale var den eneste jeg halv veis interessert i å se. Så jeg hadde ikke akkurat høy forventninger da jeg så den første gangen. I motsetning til en haug med gadgetet, dårlig CGI og supervillians jeg forventet fikk jeg den beste action filmen jeg noen gang har sett. Så jeg var også redd for at filmen ikke ville være like bare da jeg skulle se den igjen. Men min frykt var selvfølgelig grunnløs. Må se den en gang til før den forsvinner fra kinosalen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 13th 2006 at 10:02 pm
Det er jo kjempebra at både omtalen min og SELVE FILMEN falt ismak da.
Jeg skulle virkelig ønsk at jeg fikk mulighet til å se den en tredje gang på kino, men jeg er redd det ette skjer.
Men som tidligere skrevet, så er enhver dag en dag nærmere en dvd release!!
Vælkommen til bloggen foresten, tror ikke jeg har sett deg her før. :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 19th 2006 at 9:22 pm
Siden denne anmeldelsen er nesten utelukkende positiv så da kan jeg godt komme med noen egne kritiske punkter. Med de siste filmene friskt i minne så hadde jeg svært lave forventninger til denne når jeg satte meg ned i kinosalen. En av de første scenene i filmen er en jakt på en mann som er mer en apekatt enn en mann (ikke rasistisk ment) og denne har tydeligvis memorisert løypen han blir jaktet på fordi ingen hindringer ser ut til å være nettopp det, en hindring. Anmelderen sier at filmen er veldig realisktisk og det gjelder kanskje noen deler av filmen men den nevnte scenen, og i tillegg til at M er kvinne her (noe du nevnte) samt at filmen er lagt til dags dato gjør den mye dårligere. Når man først skal lage en film som ska være en prequel så synes jeg personlig at det blir helt feil og bruke 9/11 og oppløsningen av Serbia Montenegro når neste film på listen har sovietunionen til stede (litt usikker på om den faktisk er med i “2″ filmen). Disse tingene er med på å gjøre Casino Royale til en dårligere film, men det som virkelig tar kaka er poker delen! Hadde det ikke vært for den fullstendig urealistiske pokersekvensen så¨hadde dette vært en ok film å se. Nå er jeg kanskje litt mer opptatt av poker enn andre men her burde de virkelig ha brukt eksperthjelp. Å si at en spiller gjør feil i å syne med et fullt hus med konger over esser når motparten har 4 like i knekter er rett og slett latterlig. I tillegg til denne så er den siste handen også SVÆRT urealisktisk. At den avgjørende handen med 4 spillere skal inneholde èn ess høy flush, ett fullt hus, et bedre fullt hus og til sist straight flush er svært usannsynlig. Å kalle disse spillerne for gode pokerspillere når det eneste de sitter med er straight flush, 4 like og fullt hus blir litt drøyt. Hadde jeg hatt disse hendene til enhver tid skulle jeg ha vunne alle turneringer til enhver tid. Jeg er forøvrig klar over at vi ikke får se alle hendene som spilles, men dette blir fort veldig tragisk for noen som har et snev av pokerinnsikt. Det var egentlig bare det jeg ville si. Uten pokerdel, terningkast 4. Med pokerdel, terningkast 1. Arrester meg gjerne på kritikken min dersom noe ikke stemmer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 19th 2006 at 9:30 pm
Hehe, en meget bra skrevet kommentar, den skal du ha. Men jeg skal ikke arrestere deg på selve pokerdelen, for selv kan jeg ette det spøtt om poker så jeg tenkte liksom ikke over dette med kort kombinasjoner. hehe.
Men du snakker om denne apekatten på starten av filmen. Husk at dette er en slags sport ved navnet parkour, en sport hvor målet er å benytte seg av hindrene for å passere de.
Ei norsk side:
http://www.parkour.no...
Sporten oppsto vel i frankrike så vidt jeg har hørt og skaperen av den spilte i den den ikke fullt så vellykkede B13.
Men jeg er enig med deg i at det kanskje ble litt vel fantasifult til tider, men det er jo bond, noe slakk må man gi han. hehe.
Den 11 september kommentaren ødelagde mye, men jeg håper at de lager neste film på en sådan måte at man slipper å tenke over det. Det er fint få filmer som ikke har små skjønnhetsfeil, og som oftest kan det lønnne seg å tilgi!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2006 at 1:02 am
Takk for velkomsten, så filmen igjen i går (21 Des), jeg hadde bursdag så jeg syntes jeg fortjente det. Den var like fantastisk denne gangen, gleder meg sinnsykt til den blir sluppet på DVD.
[b]Om kritikken[/b]
Personlig synes jeg det er litt bortkastet å anklage Bond filmer for mangel på kontinuitet. De bytter ut Bond skuespillerne, men publikum skal allikevel svelge at det er samme fyr, så jeg ser ikke noe problem med å starte fra begynnelsen. De andre punktene du kritiserte plager ikke meg i det hele tatt, men jeg må si jeg misliker at du nevner 9/11. Terrorisme har eksister [b]lenge[/b] før det. Å det er på ingen måte fokuset i filmen. Det at Le Chiffres “kunde” er terrorist etablerer bare at han (terroristen) ikke skyr vold for å få det som han vil, noe som gjør Le Chiffres posisjon desto mer desperat. Og når det kommer til Le Chiffres plan om å sprenge flyet tror jeg ikke en gang det kan klassifiseres som terrorisme. Terrorister sprenger ting fordi de vil at folk skal bli redde, Le Chiffre og typen som skulle sprenge flyet var bare motivert av penger. Så vidt jeg vet har Bond filmene sjelden fulgt handlingen i bøkene. Så vidt jeg vet er det faktisk svært få filmer generelt som følger handlingen til bøkene de er basert på. Personlig synes jeg at man burde konsentrere seg om å lage bra filmer, ikke filmer som følger bøkene slavisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 24th 2007 at 10:43 am
SUPRE NYHETER (om ryktene stemmer)
“Now, we’re actually hoping that this new Blu-ray pack-in rumor is on the money too. Chatter in the Blu-ray community suggests that Jame’s Bonds latest (and nearly greatest) outing, Casino Royale, will accompany the PS3 on it’s big day in Europe.”
Hele artikkelen kan dere lese her:
http://www.ps3fanboy….
hvis dette stemmer skal iallefall jeg juble!! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2007 at 7:40 pm
Jeg syns filmen var kjempebra. Den inneholder alt en James Bond film skal inneholde – spenning, action, tøffe biler, vakre kvinner osv. Daniel Craig er den beste Bond siden Sean Connery etter min mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2007 at 7:48 pm
Mm, jeg vil la Craig få noen filmer på samvittigheten før jeg tar et endelig valg på hvem som er best av han og Connery. Connery åpnet jo ballet, han ble bond med sin elegante væremåte og karisma, men jeg synes han tapte seg endel mot slutten av sin bond karriere. I de tre første var han en legende! så jeg skal gi craig tre filmer før jeg sier noe besemt også. Men jeg må innrømme at Craig gjorde det sjukt godt i Casino Roayle!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 6:11 am
hmmm…


Ble ikke fornøyd med filmen.
Den er nesten strippet for effekter, og action, og ikke slik vi er vant til å se James Bond.
Men det er jo slik filmen er så vi kan vel ikke klage?
Synd det ble så mye møl i midten av filmen – det klisset med Bond og Vesper Lynd som ikke hadde særlig mye handling… utrolig kjedelig.
Det positive er filmmusikken – den mannen kan gi meg gåsehud bare ved å nynne (Audioslave). Og Mads Mikkelsen som gir en glimrende oppvisning som vanlig. han er MANNEN!
Godt mulig denne versjonen er bedre enn den originale Casino Royale, men den har jeg dessverre(?) ikke sett til sammenlikning, så da må jeg gå utifra Bond generelt.
Sorry, men jeg er ikke imponert.
Men Daniel Craig fungerer bra som den nye moderne James Bond synes jeg. Håper jeg får sett han i ny og mer actionfylt film neste gang. Han er ikke like glissen som jeg synes noen av de foregående har vært
Men mer action takk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 7:22 am
hm, synd vi var såpass uenig.
Husker du de gamle JB filmene? de virkelig gode som Dr No, From Russia With Love og Goldfinger? Effektmessig syntes jeg at Casino Roayle lå mer på deres nivå, mot slutten av serien har det jo blitt effektmessige overdoser, samtidig som det har vært mye humor og helthetsinntrykket har i mine øyner vært parodisk på det verste. Jeg simpelheten elsker CR for dens minimalisme, endelig var fokuset på effektene borte og man kunne konsentrere seg om historien. Husk at dette er det første oppdraget til Bond som en 00 agent og det innebærer også at han ikke har tilgang til det ypperste av hjelpemidler. Når det kommer til kjærlighetshistorien mellom JB og Vesper Lynd er det få ganger jeg har blitt revet såpass med. Det var bare perfeker par exellence! Fra Dr No og utover har jo JB vært en damenes mann, en real mannsjåvinist som feier over damer for å få info eller oppnå andre mål. Hvorfor var han så kald og mannsåvinistisk? hva gjorde at han fikk et såpass negativt kvinnesyn? Vesper Lynd! Her har vi årsaken til at bond har blitt som han har vært. Helt perfekt i mine øyne, og Vesper Lynd er også min favorittbonddame!!
Når det kommer til Chris Cornell og Mad Mikkelsen er vi iallefall enige
)
Jeg håper virkelig at de forsetter i samme stil i de neste bond filmene hvor Craig skal ha hovedrollen, hvis han klarer å imponere meg like mye i to filmer til, så kommer jeg ikke til å være i stand til å velge en favoritt. Slik det ligger ann i dag har jeg nok ingen udiskutabel favoritt. Sean Connery var sjukt dyktig i de tre første, så dalte det litt og jeg synes han mistet mye av den originale “bond feelingen” mot slutten. Roger Moore hadde ett par bra filmer, george lazenby sugde, Timothy Dalton var strålende!!! Og Pierce Brosnan overrasket stort i golden eye, men så gikk det nedover. Craig er på mange måter en ny Dalton blandet med Connery i starten av serien. Hard, brutal, menneskelig, og troverdig! Kjære Brocolli; kjær samme stil i neste film!!!! :O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 7:33 am
he he… jeg forstår det med effektene. Jeg mener ikke effekter i “Matrix”-stil liksom. bare savnet litt mer action. var litt kjedelig. Men det var jo slik hilstorien er, så da blir det jo litt dumt hvis de forandrer den så den ikke ligner den originale. Men jeg satt faktisk å kjedet meg litt ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 7:35 am
men skal sies at typen min og jeg sikla litt over sony ericcson telefonene og den rå bilen hans …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:10 am
hehe, CR har blitt en sånn film, de som elsker den elsker den for hva den er, mens resta savner action, spenning og mer fancy effekter. Får vel ikke gjort så mye med det, men jeg har vel aldri sittet såpass på nåler som jeg gjorde under den filmen, en euforisk opplevelse, vet ikke hvor mange ganger jeg faktisk lente meg frem i setet, ble så inni gamperævva revet med! hehe.
Jeg skjønner typen din veldig godt, kule telefoner, men Aston Martin? ooooo drømmebil!!! Husker for endel år tilbake, vel, ikke så mange, men en jeg kjente sånn halvveis var flink til å investere penger her og der, så han lovte meg og en til, at innen årets slutt skulle han ha seg en aston martin db og så skulle vi få være med. ingen av oss levde for den tanken for å si det slik, er jo ikke helt blåst, men, så gikk det som det måtte gå; han tryna så det sang. hehe. Men joda, de bilene er dausexy! Vil foresten anbefalle deg å se Redline som jeg anmeldte her om dagen. Er utrolig mye lekre biler til tross at filmen kanskje ikke er den beste!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:14 am
he he… er ikke så fan av å se film hvis den suger

Men biler ja. Mulig jeg bare drar på bilmesse eller noe istedet.
Hadde vært så utrolig KULT å sittet i en Ferrari eller Lamborgini Diablo. Huff å huff.
Sykt glad i kule biler altså. Jeg kler dem – det vet ejg
Søren at jeg ikke vinner litt penger …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:15 am
Denne Bondfilmen synes jeg er en av de beste, måtte de lage en ny fort;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:24 am
takk takk, jeg er så enig så enig ;o) er det ikke 2008 som er satt som “dato” for neste?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:29 am
du, jeg sa ikke at den sugde. hehe. den er bare ikke sånn overdrevent bra. Men bare det å se enzo mot carrera gt og saleen s7 er jo en våt drøm. hehe.
Jeg har vært på ett par sånne bilmesser med eksotiske millionbiler, men aldri i sittet i en, det er jo som du skriver; UTROLIG KULT! må vel la seg gjøre å oppleve en gang.
Tviler ikke på at du kler dem! er max power treff i fredrikstad på lørdag, bør bli rimelig mange råe biler, dog lite italienere, du kan jo ta deg en tur? så får vi se om du kler supraen. hehe.
Vel, jeg lever i håpet at det blir en tur. Vi fikk et lite problem med dumpventilen 16 mai. Virka som han sleit med både lading og utslipp. Men tjomerik skulle skru den opp idag, så han ringer med senere idag, håper virkelig det blir noe altså. en ting er bila, men som tidligere nevnt er det også gatebilbabes i fleng og show og hele pakka. hvis han ikke tar kjangsen på supraen, så får vi buffe en lada og rullemala den. hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:38 am
rullemale en Lada, jo det gjør sikkert susen! (he he – tro’kke dét!)
Men da skulle du sett fin babe i bil ja! lover deg! he he
Jeg skal feste imorgen, og har lovet min kjære mor å hjelpe henne litt på dagen, så det blir nok ikke noe tur til Fredrikstad på meg altså…
Men dere får det sikker moro dere. Nok babes å se på der da kan jeg tenke meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:45 am
“Men da skulle du sett fin babe i bil ja! lover deg! he he” – ja jeg hører ryktene, men begynner å tvile på om jeg noen gang får mulighet til å se om de stemmer ;o)
i halden på 16 gjekk det en stratus som egentli var svart, men med masse tekst på, som var rullemalt på. jævlig støgt om jeg får si det rett ut!! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:52 am
http://www.vgb.no/670...
Det var mine følelser etter filmen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:54 am
Jeg syntes det var rett og slett en god action film, men ingen Bond film. For lite av det jeg “forventet” av en film innen Bond genren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:56 am
He he… men du får bruke dagen på å rullemale og gjøre det bra – så skal du se det blir fint.
Ja, nå har jeg bare åtte dager igjen å jobbe, og etter det blir det dårlig med blogging, så da får vi se om det blir noe av ja. He he… Som sagt – du får gå med en “Fjomp”-skrevet T-skjorte hver gang du er ute av døra – eller på biltreff, så ser jeg deg og roper høyt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 8:58 am
hehe, er til dels enig, var minmalt av hva jeg forventet, men sjukt mye av det jeg har drømt om sida Dalton regjerte!
)
Men hva er egentlig en bond film? ta en løs sammenligning mellom brosnan filmene og de første connery filmene, de spriker noe sinnsjukt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:00 am
så utrolig bra skrevet!!!
)
men, ikke gre alle bond filmene over en kam med tanke på at CR er noe spesielt! den setter flertallet i forlegenhet med glans!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:04 am
#73,5: Jeg har en bondelskede kjæreste som har store planer om å la meg lide meg i gjennom hele samlinga. Vi får se om det dukker opp noe jeg kan like underveis. Jeg er litt skeptisk merker jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:13 am
8 dager ja… hm, så da synker både sidevisninger, kommentarer og liv generelt på fjompens filmblogg, og jeg mister ei bloggvenninne. hm, lei tanke det der altså.
hm, hvis han får fixa dumpventilen idag, og det blir tur imorgo, så skal jeg få han til å knipse et bilde av meg ved supraen. så kan jeg ha det som profilbilde ett par dager, da får du heller memorisiere det. hehe. tror jeg hadde blitt rimelig stempla som arrogant og ekkel om jeg fikk trykka opp t-skjorter med egenreklame for meg og bloggen. hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:15 am
hahahaha! gled deg!! å sørg for å se de i kronologisk rekkefølge! men styr gjerne unna den første casino royale og never say never again, de er ikke verdt å se og ikke er det offisielle bond filmer heller.
da kan du se frem imot mange gode filmer, ett par sjukt bra, noen dårlige filmer, ett par filmer som får deg til å rive av deg kroppshår og ett par møktøffe. samt en og annen kalkun. hvis du får tid, lyst og ork, så kan du gjerne stikke innom omtalene mine og gi meg tilbakemelding når du får sett filmene! ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:17 am
he he.. tror du det?

Neida. Bare si det er en morsom intern spøk hvis noen spør
T-skjorter fungerer det vettu. men ja, fint hvis du fikser et bilde så jeg kan huske hvis jeg ser deg en gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:24 am
er ganske sikker på det faktisk. hehe. men, 8 dager, i teorien så bør vi rekke å diskutere pirates3 før du stikker da ;o) også får du lage et sånn avskjedsinnlegg på bloggen din. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 9:26 am
Ja, får gjøre det da.
He he.
Pirates håper jeg vi får diskutert ja. Håper å få dratt på premieren eller i hvertfall i løpet av den helgen. Men etter 31.mai blir det stille fra meg – det er helt sikkert. Kommer innom, det skal jeg gjøre, men tror nok “seertallene” dine vil synke en SMULE.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 10:47 am
easy come easy go? hehehehhehehhe. neida, men vemodig blir din avskjed.
Tror ikke besøkstallene synker en smule, de kommer til å falle i dass….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:02 am
Neida. Du får reklamere litt da vettu
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:05 am
hehe, besøkstall og antall kommentarer driter jeg vel egentlig, men det er vel mer tapet av en samtalepartner som erger meg. Men hej, man skal aldri si aldri, ikke umulig at vi preikes igjen. uansett er det 8 dager til, så hvorfor ta sorgene på forskudd når man kan gjøre så mye annet? hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:09 am
he he… sant det. er ikke 8 dager til da. er 13 dager til. men i løpet av de 13 dagene er jeg bare på bloggen i 8 dager av dem.
he he
klokken 7 torsdag 31.mai logger jeg av tenker jeg
her telles det ned
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:16 am
merker detta med nedtellinga.. må være en sjukt deilig følelse for deg da, at det endelig begynner å nærme seg. innbiller meg at du gleder deg samtdigi som du kanskje gruer deg litt. men spennende blir det vel åkke som. hehe.
rakkern, hadde litt flaks idag da. meg og familieselskap med slektsmedlemmer jeg aldri møter er jeg ikke noe stor fan av. 17 mai går greit, men igår fikk modern beskjed om at en hel haug av folk i slekta, fra trøndelag, kommer idag. tror du jeg prisa meg litt lykkelig for å flytte kontorer ikveld eller? hehe. i utgangspunktet så jeg ikke frem mot å være her på en fredagskveld, men nå går det helt greit! hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:37 am
he he … er ikke det hyggelig da?
skjønner hvis du ikke er særlig fan av det, men hvis du sjelden ser de…?
blir vel noe slektsstevner snart vel … he he.
er ikke så fan av dem selv… blir så flau bestandig..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:41 am
nja. resta av familen er av typen “å så morro, nå får vi endelig besøk av folk vi aldri ser”. jeg er mer sånn at jeg ikke rett og slett ikke bryr meg. Greit, man er i slekt, men man ser hverandre kanskje en gang hvert femte år, man har nada kontakt i mellomtida, og så skal man plutselig sitte der og være aldri så hyggelig og legga ut om livet sitt og verra kompis, og når de drar, ja da tar det fem år til neste gang. Er det slekt eller familiemedlemmer jeg ser sjelden, men har litt kontakt med, så er det annerledes. hehe.
er jo ikke så kult å sitta der og alle spørr og graver, og man svarer jo helt ærlig, men så ser du det på øya deres at de de tenker sitt og sånt. hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 11:54 am
he he… da hadde jeg bare gitt F*** jeg – og lagt på litt hvis de blir lett sjokkerte … om ikke annet får de seg noen skrekkhistorier som underholder deg!
Misforsto jeg – trodde du mente familie.
Nei, det med venner av mamma som jeg ikke vet eller husker hvem er … det synes jeg er kjipt. Det ser jeg null poeng i.
Men moro for de eldre sikkert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 12:00 pm
oki. hehe, familie blir litt annerledes ja.
Jeg har prøvd å smøre litt tjukt på en gang tidligere, endte med at modern satt med haka på knæra og gjestene, lettere religiøse, forbarma seg over lille meg og håpet jeg tok til vettet en gang i fremtiden.. hehe, kan si det sånn at jeg i utgangspunktet var lei, og når de begynte “avhøret” var det bare å la skravla gå. hehe.
men normalt sett er det nok morro for de gamle, sånne som har sett en når en var på bleiestadiet. se hvordan disse små søte nurka har vokst opp til å bli noen ufyselig lømler av noen ungdommer. hehe.
vi kjem vel dit en gang i fremtiden vi au. vel, muligens…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 12:11 pm
he he… sant det. det kommer vel til oss en dag.

Men nå må jeg stikke. tar helgen – så får du kose deg litt ikveld og masse imorgen
ha det fint!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 18th 2007 at 12:34 pm
hehe, en riktig så god helg ønskes deg fra en gammel trøxasfjomp. snakkes over helga vet du.
have fun!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende