70 og 80 tallet var jo en gylden periode for grøssere. Godt representert med filmer som The Omen og The Exorcist har denne epoken blitt selve symbolet på gode grøssere, iallefall for endel av oss, jeg er ikke en av de. Selv ble jeg poppa ut tidlig på 80tallet og når jeg fikk sett the exorcist og the omen, så hadde jeg allerede sett nok grøssere fra en mer moderne tid til at de ikke var så skremmende. The Exorcist var grei nok, men the omen falt aldri i smak. Når ryktene begynte å svirre om en remake begynte også mine tanker å svirre rundt; denne filmen skulle jeg styre greit unna. Ikke noe godt utgangspunkt er det vel? Men det har skjedd før, og jeg har blitt overrasket over gode filmer har vært, selv om jeg først hadde bestemt meg for å styre unna. Så får vi se da, om denne remaken følger opp trenden med positive overraskelser, eller om den går rett i søpla.
Robert Thorn, usa’s ambassdør i italia kaster seg i bilen i hui og hast. Hans kone ligger på fødeavdelingen, fødselen er allerede i gang. Men barnet er dødfødt. Hans kone vet ikke om det. Selv tar han ett katastrofalt valg. Han velger å "bytte" ut sin egen dødfødte sønn med en levende nyfødt liten gutt som mistet moderen sin under fødselen.
5 år etter begynner alt å rakne. Til tross for et lykkelig liv som ambassadør og ei fantastisk kone, så går ikke alt som planlagt. Folk rundt de begynner å dø. I sentrum står Thorn’s sønn Damien. Etterhvert som Robert blir dratt inn i dette, blir det også mer og mer åpenbart at Damien er ingen hvem som helst liten gutt. For det er nemlig mye som tyder på at han er selveste antichrist, og alle som står i hans vei mot verdensherredømme dør som fluer. Nå blir Thorn satt i sitt livs vanskeligste situasjon; drepe "sin" sønn for å redde verda, eller la han vokse opp og dermed sende hele verda til helvete med satan selv bak roret?
Det var så mye som sa meg at dette umulig kunne gå bra. Remaken skulle være tro mot originalen. De store headlinerene var Liev Schreiber og Julia Stiles. En regissør hvis filmer har høstet mye negativ omtale. Vel vel, jeg kunne jo ta feil, rakkern som jeg håpet at jeg tok feil. For jeg klarte nemlig å utsette denne filmen ganske så lenge. Dama ville se den på kino, det skeit seg. Hu ville leie den, det klarte jeg å punktere. Men når elkjøpt hadde salg på elektroworld messa, vel, da var jeg solgt også. I ettertid tror jeg hu angrer litt. Eller hva sier du kjære, nå har du kanskje lært? Hehe.
Men hvorfor var jeg nervøs fordi den skulle holde seg tro mot originalen? Er det ikke nettopp derfor vi ofte kritiserer remakes, for at de går for langt bort i fra originalen? Vel, dette er en litt merkelig sak. Ofte bør en film holde seg tro, og andre ganger bør den bli forandret så den passer inn i tiden vi lever i. For det er kanskje det grunnleggende problemet til denne remaken. Selv om jeg ikke engang var påtenkt når originalen kom, så har jeg fått med meg endel filmer fra disse årene, og jeg har også grillet godt voksne personer for å "lære" litt om hvordan filmens verden var på den tiden. Hva folk likte, hva som skremte de, og diverse andre spørsmål i samme gate. Konklusjonen så vidt jeg kan forstå, er at på den tiden, så var the exorcist og the omen to meget skremmende filmer. Rett og slett fordi utviklingen ikke hadde kommet lenger. Det var noe nytt og fresht som skremte vannet av folk. Kult. Men nå skriver vi 2006 på almanakkene. Mye har skjedd på tredve år altså. Og da går det rett og slett ikke å lage en remake bortimot klin lik originalen. Vi blir ikke skremt av de samme scenene, vi blir ikke skremt av den samme historieoppbyggingen. Vi vil ha noe nytt. Det hersker jo ingen tvil om at ideen om satans gjenfødelse er ett godt utgangspunkt. Men jeg har sjelden sett en så dårlig gjennomføring som i the omen 2006.
Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan regissør John Moore har klart å tru at han kunne lage en klin lik film med litt bedre effekter, og komme unna med det. Han feiler på alt. Det finnes ikke noen stemmning i filmen, den finnes ikke skremmende eller grøssende. Den finnes ikke underholdende eller interresang. Jeg satt og kjedet røven av meg fra start til slutt. Ikke engang skuespilerene klarte å få frem smilet mitt.
Hallooooo liksom. Hovedrolleinnehaveren heter Liev Schreiber, joda, han har jo levert noe underholdning iløpet av sitt liv, men han er og forblir en c-film skuespiller. Her beviser han nettopp dette. Til tross for iherdige forsøk fremstår han som like maltplassert som en flodhest i et hundebur, det funker liksom ikke.
Da hjelper det heller ikke at hans kone spilles av Julia Stiles.Hu var kul i bourne filmene, men i omen er hun bare helt feil. Jenta er tøff og deilig, det er ikke det, men hun er fortsatt en ung dame, eller jente om du vil. Hun passer ikke som den "voksne" moren. Hu har rett og slett ikke tyngden som kreves for en slik rolle. For å sette det på spissen kan jeg si det sånn at inntrykket man får, er at liev schreiber sin rollefigur har funnet seg en barnebrud. Litt drøyt, men også litt passende.
Også den ungen da. Ja, han har ett navn. Men hvorfor bruke det? Han skal spille satan selv i barneversjon, han skal være skummel og mystisk. Hva er han så? En liten skrikerunge man får lyst til å gi husarrest. Det er liksom ingenting ved han som gir deg inntrykk at damien virkelig er satan.
Nei, her gir jeg meg. Nå har jeg brukt 1t og 40 min på å se makkverket, jeg har brukt 30 min på skrive om den, og jeg må bruke ytterligere ett par minutter på å legge ut omtalen. Det er mer enn hva den fortjener.
Karakter: 1 av 6

10 kommentarer In " [Filmomtale] The omen (2006) "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 19th 2006 at 5:55 pm
Det er ikke rart du er så negativ på alle filmer.. Du forventer for mye av dem!!!!
Jeg setter på en film jeg ikke en gang har lest bakpå (som skjer når vi ser film sammen, noen ganger ikke alltid like smart heller, men.) hehe. Uansett, jeg tenker ikke på hvem som har kommer med filmen eller hvem som er med i dem (med mindre det er noen jeg kjenner igjen fra noen andre filmer). Jeg har absolutt ingen forventninger til filmene jeg skal se og blir også derfor nesten alltid positivt overrasket. hehe.
Nå skal jo ikke jeg kalle meg den smarteste når det er snakk om film for jeg har absolutt null peil på film.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2006 at 6:03 pm
Hehe. Bra sagt! Det hersker ingen tvil om at det beste utgangspunktet du kan ha for å se en film er total uvitenhet og null forventninger. Det er lettere å bli skuffet om man har forventinger eller kunnskap om filmen. Men jeg kan ikke noe for det, jeg ser for mye film til å være totalt uvitende. Men det er jo sjelden jeg er så sterkt imot en film som denne da, som regel pleier jeg å kose meg filmene, åkke som hvem det er!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2006 at 6:10 pm
hehe men er enig i deg med at denne filmen var dårlig selv om jeg ville gitt den en 2 i stedet for 1 men.
Det er jo noen filmer jeg har forventninger til også men det er ikke mange, men det er vel mest serier eller noe sånt om jeg husker rett.. (jeg og den hukomelsen min altså:P ) hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2006 at 2:50 pm
Har sett originalen.
Tør ikke se remake’n enda for jeg er redd jeg blir skuffet.
Skrekk på sitt beste er gamle amerikanske a’la Alfred Hitcock og japansk skrekk. Grøss.
Selv om The Omen var helt OK, tror jeg ikke den har blitt bedre i 2006.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2006 at 10:08 am
Alfred Hitcock var genial, en sann mester som ble selve definisjonen på gode skrekkfilmer. Men når det kommer til japanske saker? Her er vi nok noe uenig, bortsett fra R-Point har jeg så langt vært relativt kritisk til alt jeg har sett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2006 at 10:18 am
Ikke for å pirke, men Julia Stiles spilte ikke i Blade Trinity…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2006 at 10:26 am
Nope, hun gjorde ette det. Je er’te helt sikker på hvordan jeg klarte å blande hu og Jessica Biel. Hm, uansett skal du ha takk for din oppmerksomhet. Mvh en lettere flau fjomp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2006 at 10:34 am
#7
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 25th 2009 at 4:56 pm
er du helt på tryne eller
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 17th 2009 at 12:27 pm
jacob:
På seg selv kjenner man andre? ;o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende